Volkswagen Up! 1.0 EcoFuel BMT move up! (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Up! 1.0 EcoFuel BMT move up! |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 48.000 km |
Aanschaf
Mijn vorige auto's waren een audi A4tdi, fiat doblo diesel en BMW318D. Deze had ik alle drie tweedehands gekocht met veel kilometers op de klok. De Audi was erg zuinig en reed zeer comfortabel. De BMW was ook erg comfortabel maar reed sportiever en daar houd ik van. Ik heb met alledrie de auto's problemen gehad en redelijk wat kosten gemaakt.
Een kennis van mij had een Suzuki Alto waar ik wel eens in reed. Dat rijdt niet zo comfortabel als de BMW of Audi maar het beviel mij zeer goed en ik besloot, uit kosten oogpunt, dat mijn volgende auto een A-segmenter werd. Voorwaarde was dat ik er goed in moet kunnen zitten en dat hij redelijk comfortabel 120km/uur rijdt. Ik rijd 30000km per jaar en na wat rekenwerk en testrit besloot ik een up op aardgas te kopen, een ECO-UP!
na 48000km
- 48.000 km
De auto bevalt zeer goed. Hij voelt degelijk aan en er is tot nu toe niets kapot gegaan, complimenten aan VW.
Comfort.
Het comfort is goed. De auto is stil, voelt heel degelijk aan en stuurt erg goed vind ik. Het enige minpunt is de windgevoeligheid op de snelweg. Als het erg hard waait van opzij of van voor dan gaat dat zeker ten koste van het comfort.
Vebruik.
ik houd het verbruik erg nauwkeurig bij en rijd gemiddeld 1:24,5 zodat ik 280km op een gastank rijd. In de zomer is dat iets zuiniger en rijd ik meer dan 300km op een tank. Het record (met Nederlands laag calorisch gas) is 335km. In het buitenland wordt vaak hoog calorisch gas verkocht met een hoger methaan gehalte. Tijdens een rit naar Frankrijk heb ik in Luxemburg (voor EUR8.05!) 11,7kg H-gas getankt en 355km gereden wat overeenkomt met 1:30,3. Ik heb toen alleen snelweg gereden tussen 110 en 120km/uur.
Kosten
Er is nog geen enkel mankement geweest en dus ook geen onvoorziene kosten. De brandstof kosten zijn ongekend laag, lager nog dan bij diesel. De kosten van de beurten zijn:
15000km: EUR98,-
30000km: EUR211,-
45000km: 325EURO waarbij er nieuwe voorbanden gemonteerd zijn en en een nieuwe mattenset geleverd is.
Wat verder heel goed bevalt is de binnenruimte. Omdat deze praktisch ingedeeld is, lijkt het of dat er meer spullen meekunnen dan met de BMW of Audi... Echter bagage én personen meenemen is geen optie omdat de bank plat moet voor de spullen.
Het rijden op aardgas bevalt ook goed. Op de routes die ik veel rijd staat een CNG pomp en dat is erg fijn, zo niet een must... Tijdens verre ritten naar het buitenland maak ik een "tankplan" om zoveel mogelijk op gas te rijden. Dat werkt met www.cngnet.nl erg goed. Ik heb nog nooit bij een lege of kapotte pomp gestaan.
Ik ben heel tevreden over de auto en raad hem zeker aan. Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een Volkswagen Twin-up! Die komt (waarschijnlijk) in 2016 op de markt en is een diesel hybride up! die 1:90 rijdt..
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.