Volkswagen Touran

Doe maar gewoon

Volkswagen Touran
AutoWeek 48 2006
AutoWeek 48 2006

Je leest het in AutoWeek 48 2006

Na vier jaar productietijd is de Volkswagen Touran toe aan een 'nosejob'. Daarnaast kreeg de pragmatisch ingestelde MPV nieuwe motoren mee, beide met 170 pk, en werd het interieur opgefrist. Maar het allerleukste nieuws: hij is nu leverbaar met parkeerhulp, die fileparkeren tot een fluitje van een cent maakt.

De Volkswagen Touran is hét voorbeeld van een auto die geen moeite doet zijn ware aard te verhullen. Met zijn hoekige lijnen pretendeert hij geen 'multi crossover sports activity vehicle' te zijn. Nee, het is gewoon een 'busje'. Vierkante lijnen, maximale ruimte, zo simpel is het. En veel mensen weten dat te waarderen, hoewel de verkoopcijfers van het model de laatste tijd nogal achteruit hobbelen. Dat betekent in autoland tijd voor een facelift. Letterlijk, want het wel érg conservatieve uiterlijk van de Touran was beslist toe aan een oppepper. De nieuwe versie krijgt de inmiddels van andere modellen bekende V-vormige verchroomde grille mee en koplampen in een druppelvorm. Die zijn nu ook optioneel te voorzien van bi-xenontechniek met bocht- en afslagverlichting. Met de nieuwe neus lijkt-ie nu op zijn VW-familieleden, en heeft hij eindelijk smoel gekregen. De rest van het koetswerk bleef ongewijzigd - en is dus nog steeds rechttoe, rechtaan - maar de achterkant ging wel op de schop. Ook hier een nieuwe bumper, en de achterlichten zijn eveneens van een nieuwe snit, met helder glas. De Touran is ook na deze kleine bijschaafpartij nog altijd geen blikvanger, hij is meer van het type 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Maar de nosejob heeft hem wel goedgedaan.

Kritisch

Ook binnenin hebben de designers nog eens kritisch rondgekeken. De enorme lap plastic op de middenconsole is voortaan zilvergrijs, en het wat suffig ogende vierspaaks stuur maakte plaats voor een sportiever exemplaar met drie spaken. Wederom geen echt wereldschokkende veranderingen dus, maar dat was ook niet nodig. De werkplek van de Touran biedt uitstekend instelbare stoelen die je lijf goed ondersteunen, en is zoals we van VW gewend zijn prima afgewerkt met nette materialen. Spannend design tref je hier niet aan, maar alles zit daar waar je het verwacht. En gelukkig kun je de stoel in de Touran ook lekker laag zetten, zodat je niet als een buschauffeur achter het stuur zit. Dan valt ons oog op een knopje met een 'P' erop, en daarmee bedien je de met voorsprong interessantste noviteit van de vernieuwde Touran: een parkeerhulp, die zijn bestuurder het vervelende fileparkeren uit handen neemt. En uiteraard hebben we dat even uitgeprobeerd.

Parkeerbeheer

Met een gangetje van 20 km/h rijden we langs een rij geparkeerde auto's (dat kan tot een snelheid van 30 km/h), tot het display naast de snelheidsmeter aangeeft dat hij een plekje gevonden heeft. We stoppen naast de parkeerplek, en drukken op de knop. De automaat gaat in 'R'. De parkeerhulp die VW op de nieuwe Touran levert, neemt het verder van ons over. Het stuur begint rond te draaien, en even later de andere kant op. Vervolgens geeft de parkeersensor aan dat er geremd moet worden. Maak dus niet de fout om te denken dat het geheel automatisch gaat! Als de auto eenmaal tot stilstand is gekomen, zet je hem weer in z'n 1, en vervolgens zet de 'parkeerautomaat' de neus nog even keurig recht. Daarbij wordt minimaal 50 centimeter afstand gehouden tot de auto's die voor en achter je staan. Overigens speuren de sensoren keurig het parkeervak af en grijpen in als er een obstakel in beeld komt. Een erg handig systeem, niet alleen voor mensen die niet kunnen parkeren, maar met € 1.095 niet echt goedkoop. Dat is wel inclusief parkeersensoren voor en achter.

Getrainde sporter

Het parkeersysteem is niet de enige technische noviteit op de nieuwe Touran. Vanaf modeljaar 2007 is er namelijk ook de tweeliter TDI-motor met 170 pk leverbaar, waarmee de zware familiebus als een getrainde sporter in 9 seconden naar de 100 km/h dendert, en een top van 214 km/h haalt. Tijdens de testrit blijkt de motor de TDI met 140 pk, toch ook alles behalve een slome motor, nog eens duidelijk te overtreffen. Zodra de 2.000 tpm bereikt zijn, zet de turbolader alle zeilen bij en versnel je met rasse schreden. En dat bij een gemiddeld verbruik van 6,6 liter op 100 km. Bovendien merk je binnenin niet zo gek veel van de zware dieselbrom die de omstanders horen, tenzij je vol op het gas gaat. De nieuwe benzinemotor beschikt eveneens over 170 pk, maar weet dat uit een motorinhoud van slechts 1.390 cc te peuren. De truc zit hem in de zogenaamde Twincharger-techniek, die zowel een compressor als een turbolader omvat. Bij hogere toeren geeft de compressor zijn taken naadloos over aan de turbo, dat geheel ongemerkt aan de bestuurder voorbijgaat. Onvoorstelbaar tot welke snelheden dit 1.400'je de zwaarlijvige Touran weet aan te sporen! Het motorgeluid is overigens niet spectaculair – het klinkt nogal kunstmatig – maar de prestaties zijn top. De 1.4 TSI is uitsluitend met een geautomatiseerde DSG-bak leverbaar, met een vanafprijs van € 38.500. Serieus geld, overigens. De tweeliter TDI 170 pk is met een basisprijs van € 39.500 evenmin goedkoop, maar dan heb je wel een luxe Highline-uitvoering te pakken. De Touran 2007 is er als 1.6 Trendline vanaf € 25.750.