Volkswagen Polo 1.4 16V 100 pk Sportline (2003)
Hoogste 'kaliteit'
De Polo is zo zakelijk als wat, maar steekt o zo geraffineerd in elkaar. Wat een fraaie materialen en wat past dat allemaal perfect. Knoppen en schakelaars zijn logisch geplaatst, gemakkelijk te bedienen en voelen solide aan. De Polo is geen aansprekende auto, maar hij overtuigt door zijn bouwkwaliteit. De stoelen zijn wat vorm en stelmogelijkheden betreft perfect. Dankzij het axiaal en verticaal verstelbare stuur kan echt iedere bestuurder goed zitten. Het interieur telt onnoemelijk veel opbergmogelijkheden: onder het stuur, onder het dashboardkastje, in de portieren, noem het maar op. VW heeft goed naar zijn klanten geluisterd. Hadden die klanten nu ook maar gezegd dat een beetje meer luxe welkom is! Want voor elektrisch bedienbare ramen en spiegels moet je nog altijd bijbetalen. Dat geldt ook voor centrale deurvergrendeling, airco en lichtmetalen wielen. Ja, we hebben het echt over de € 17.160 kostende Sportline.
Sportonderstel
De 100 pk sterke 1,4 produceert een leuk grommetje en trekt lekker. Een fijne motor, met een goed gespatieerde versnellingsbak erachter, die licht schakelt, trefzeker en met aangenaam korte tikjes van de pook. Maar wat ons betreft had er wel een zesde verzet in gemogen, voor wat meer rust op de snelweg. Met het sportonderstel rijdt de Polo vele malen beter dan de auto die we eerder te gast hadden. Die was te soepeltjes, stond op smallere banden en maakte op ons weinig indruk. Nu ís deze Polo ook geen inspirerende auto. Hij glijdt in snelle bochten over zijn voorwielen en de besturing is akelig licht. Het doet heel elektronisch en afstandelijk aan. Geen echte sportieveling dus, maar wel met een rijcomfort dat op het niveau van een Golf ligt. Toch knap gedaan, VW.
Goodies
De Polo imponeert door zijn afwerking, die in deze klasse echt maatgevend is: doordacht tot in het kleinste detail. Die mooie materialen en de hoge kwaliteit eisen wel hun tol als het gaat om uitrusting. We zullen de laatsten zijn om een auto louter op die gronden te diskwalificeren, maar de Polo zit ten opzichte van zijn concurrenten toch wel érg mager in de goodies. Het lukt ons niet altijd om de testauto te krijgen die exact aan onze specificaties voldoet. De test-Polo is een Highline, die optisch niet zo gek veel verschilt van de Sportline. Toevallig staat deze op een sportonderstel, zodat we hem wat wegligging betreft goed kunnen vergelijken. De Sportline heeft echter géén airco, géén elektrisch bedienbare ramen(!), evenmin centrale vergrendeling van de portieren en ook voor elektrisch verstelbare buitenspiegels moet de hand in de knip. De lichtmetalen wielen horen bij het Highline-pakket, zij het dat de Sportline op dezelfde bandenmaat door het leven gaat.
'Climatic
'Een aparte vermelding verdient de kachel van de Polo. Dit is een zogeheten 'Climatic'. Heeft niets van doen met automatische airco, alleen de temperatuur is elektronisch geregeld. En hoe! Als je 's ochtends vertrekt en de knop staat op 18 graden, dan probeert het systeem er binnen de kortste keren een sauna van te maken. Logisch, de sensor meet een temperatuur die beneden de ingestelde waarde ligt en geeft de kachel de opdracht er eens flink tegenaan te stoken. Niet helemaal perfect dus, die Climatic.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.4 16V 100pk Sportline |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.050 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.897 mm / 1.650 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.035 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,6 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 16,3 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 166 g/km |