Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TSI 105pk Highline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze voor de Polo

Bij het maken van deze review per ongeluk de automaat aangeklikt, de in deze review genoemde auto betreft een met een handgeschakelde 6 bak.

In verband met het rijden van grote afstanden (tussen de 100 a 200 kilometer per dag) in 2016 op zoek gegaan naar een degelijke auto. Nadat mijn Honda Civic uit 1999 om te veel onderhoud(kosten) vroeg, overgestapt op een Volkswagen Polo 1.0 60pk Easyline. Na enkele weken rijden merkte ik dat ik te weinig vermogen onder de kont had om lekker te accelereren op de snelweg. Ik merkte dat vooral de acceleratie tussen bijvoorbeeld 80 - 120 km/h een eeuwigheid leken te duren. Daarnaast reed ik vaak met meerdere personen in de auto en dan is de 5 deur auto veel handiger. Zodoende uitgekomen bij de Volkswagen Polo 1.2 TSI 150pk Highline.

Deze Polo is wat luxer uitgerust dan mijn voorgaande Polo, heeft meer vermogen onder de kont en is ook van 5 deuren voorzien.

Ervaring met de Polo

  • 130.000 km

Na ongeveer 2 jaar met de Volkswagen Polo te hebben rond gereden, kan ik stellen dat het een hele fijne auto betreft.

UITRUSTING
Allereerst moet ik zeggen erg tevreden te zijn met de uitrusting van de Polo. De Highline kost wel iets meer dan de andere modellen, maar biedt daardoor wel mooie basisopties. In deze Polo ben ik vooral erg blij met de cruisecontrol en sportstoelen voor het rijden van lange afstanden. Daarnaast is de Polo uitgerust met xenon/led koplampen en je merkt dat dit echt veel lichtopbrengst heeft, iets wat erg fijn is als je op hele donkere wegen rijdt.

PRESTATIES
Qua prestatie valt er niks te klagen, met de 105pk sterke 1.2 TSI motor ben je bij elk verkeerslicht vlot weg. Daarnaast merk je, doordat deze motoren er laag hun maximale koppel ter beschikking hebben, dat je ook een fijne tussenacceleratie hebt. Zelfs in de 6e versnelling heeft de auto aardig wat trekkracht en anders is even terugschakelen naar de 5e versnelling genoeg om weer snel op snelheid te komen.

RIJGEDRAG
Het rijgedrag is prettig. De Polo ligt er laag op het asfalt en je merkt dan ook dat hij niet snel begint de schuiven. De Polo is uitgerust met sportstoelen en dit biedt goed comfort om langere afstanden te rijden. Het enige nadeel van de lage wegligging i.c.m. de 17 inch licht metalen velgen is dat hobbels in de weg nauwelijks worden weggewerkt. Daarnaast hoor je bij sommige uitritten, hoe langzaam je ook rijdt, de bodem van de auto even de grond aantikken.

PRAKTISCH
De Polo is uitgerust met enorm veel bagage mogelijkheden zoals lades onder de voorstoelen, een extra opbergvak naast de bijrijdersdeur, en zakken in de rugleuning van de voorstoelen. De kofferbak is groot genoeg om enkele reistassen in kwijt te kunnen. Met de Polo op een korte vakantie geweest naar Italië met 3 volwassenen en de bijbehorende bagage, dit was makkelijk op te bergen. Voor een lang verblijf van enkele weken of met een heel gezin zal het wat moeilijker worden.

VERBRUIK
Verbruik is natuurlijk sterk afhankelijk van rijgedrag, maar al met al valt het mij niet tegen. Bij veel snelweg gebruik (100 km/h) en uiteraard niet al te veel file is het mogelijk om tot 1 op 17/18 te rijden. Met een iets wat sportievere rijstijl zit ik meestal op 1 op 15, iets wat nog steeds een mooi verbruik is.

BETROUWBAARHEID
De Polo heeft zich de afgelopen 2 jaar zeer betrouwbaar getoond. Inmiddels zijn er ruim 60.000 kilometers bijgekomen en heeft de Polo eigenlijk geen schokkende onderhoudskosten met zich meegebracht.

Een keer met een lege accu gestaan. Dit had ik echter kunnen zien aankomen, daar op mijn radio scherm al eerder een melding verscheen 'low battery' toen ik deze slechts enkele minuten aan het staan zonder draaiende motor. Hier destijds niet adequaat op gereageerd en toen de auto na een vakantie van 4 weken weer gestart moest worden, zat er niet genoeg kracht meer in.

CONCLUSIE
Bij elkaar genomen vind ik deze Polo een erg fijne auto. Vooral de motorprestaties en het ondanks dat nog vrij goede verbruik zijn voor mij grote pluspunten. Het enige nadeel van de auto is dat oneffenheden en hobbels niet tot nauwelijks worden weggewerkt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.