Volkswagen Polo 1.2 TDI Bluemotion – 2011 – 508.714 km - Klokje Rond
“Er zijn jaren geweest dat hij 110.000 kilometer per jaar reed”
110 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het is nog maar vier jaar geleden dat Valdet Mustafa zijn Polo Bluemotion aanschafte met nog maar 136.000 kilometer op de teller. De auto werd voornamelijk ingezet voor koerierswerk en nu al is de VW het half miljoen gepasseerd. “Er zijn dagen geweest dat de motor niet uitging”, vertelt Valdet. Dat vindt een diesel natuurlijk heerlijk. Eens kijken of de driepitter nog gezond is.
De Volkswagen Polo Bluemotion herinner je je nog wel als bijtellingsknaller van toen. Het is nu misschien ondenkbaar, maar destijds reed je een diesel met belastingkorting. Onder meer de wegenbelasting van de auto verviel. Het gevolg was dat massa’s mensen zo’n hyperzuinige driecilinder diesel gingen rijden. Die maakten echter vaak niet genoeg kilometers om een diesel gezond te houden, met een boel technische problemen als gevolg. De auto van Valdet Mustafa heeft altijd wel genoeg kilometers gemaakt om de aanschaf van een diesel te rechtvaardigen. Toen de Polo na vier jaar in zijn bezit kwam, deed hij daar nog een schepje bovenop: “Er zijn jaren geweest dat hij 110.000 kilometer reed. Ik deed koeriersdiensten en als mijn dienst erop zat, stapte mijn collega in, die verder reed. Er zijn dagen geweest dat de motor niet uit ging. Nu is mijn werk iets veranderd en rijd ik nog maar 30.000 tot 40.000 per jaar.”
In de jaren dat Valdet zijn auto heeft, zijn het wisselen van de distributieriem en een kapotte dynamo de grootste sores aan zijn auto geweest. “Verder krijgt hij zijn normale onderhoud en worden soms zaken preventief vervangen. Ik kan helemaal niet tegen piepjes en kraakjes – zoiets als een versleten stabilisatorstang merk ik meteen.”
Om de onderhoudskosten binnen de perken te houden, koopt Valdet zelf zijn onderdelen. “Dan ga ik op zoek naar een garage die ze er voor mij op wil zetten – vaak kom ik dan terecht bij een Turk of een Marokkaan. Die doen daar veel minder moeilijk over dan Nederlanders.”
UITPROGRAMMEREN
Als Joep terugkomt van zijn proefrit is hij best tevreden met de Bluemotion. “Ik vind het verschrikkelijke auto’s om in te rijden, maar deze gaat best goed. Dat komt doordat hij is gechipt. Dat helpt bij deze auto een stuk. Je hebt zeker ook de EGR laten uitprogrammeren?” informeert hij. En dat blijkt inderdaad het geval. Die klep, om de uitstoot te verminderen, zorgt regelmatig voor storingen. “De EGR vervangen kost zo’n 1.200 euro. Dus dat doet niemand, want uitprogrammeren gaat vanaf 250 euro. Dat wordt vaak gecombineerd met chiptuning. De ironie is dus dat deze auto is begonnen als de schoonste diesel, maar is geëindigd als de meest getunede auto in Nederland, die bovendien zeer vervuilend is zonder zijn EGR-klep. Maar zuinig is hij nog steeds.”
Verder heeft Joep lovende woorden als hij uit de motorruimte komt. “Netjes bijgehouden, het ziet er niet versleuteld uit.” Het blijkt wel dat de Polo onderaan wat lekt. De stuurpomp bijvoorbeeld. Die geeft ook een bijgeluid. Zo ook de brand stofpomp. “Dat is een product eigenschap, ben ik bang. Daar doe kun je dus niks aan doen.”
Dan wijst Joep ons op de isolatiemat die om de motor hangt. “Die heeft hier inmiddels een beetje de functie gekregen van oliespons maar hij is toch echt bedoeld om de motor warm te houden. Zelfs als je hem na tien of zelfs twaalf uur weer start, is die dankzij dat jasje nog een beetje warm.”
PREVENTIEF VERVANGEN
Verder is Joep nog nieuwsgierig naar de staat van de schokdempers. Met reden: “Dat die snel slijten aan de achterzijde is eveneens een standaardklacht bij de Polo Bluemotion. Maar bij deze auto heb ik er tijdens de proefrit niets van gemerkt.” Bij nadere bestudering blijkt dat er aan de achterzijde nieuwe Bilsteins zijn gemonteerd. Veel blijer kun je Joep niet krijgen. Valdet: “Dat is nou zoiets wat ik preventief heb vervangen. Want met zwakke of lekke schokdempers wil ik echt niet rijden.”
KLEIN LEED
Wat dan weer wel jammer is, is dat Joep een kleine slag ontdekt in het linkerachterwiel van de Polo. Ook blijkt dat de banden op de vooras een beetje zijn gecupt en schuin afgesleten. Ach ja, het is allemaal klein leed wat er aan de Polo van Valdet te bespeuren valt. Een kapot kentekenplaatlampje wordt ter plekke gerepareerd, maar Joep schrijft het gebrek wel op zijn gele vel. Want het is een beetje zoeken vandaag. Voor Valdet is de keuring een goede opsteker, want hij is van plan nog erg lang met zijn Volkswagen te rijden. “Ik heb geen plannen om hem weg te doen. Tijdens al die kilometers heeft hij me één keer laten staan, met een kapotte dynamo. Het is voor mij dus betrouwbaar vervoer en goedkoop bovendien. Gewoon rustig snelwegkilometers blijven maken. Dan gebeurt er met deze auto helemaal niks.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Veel lange ritten en snelwegkilometers, daar vaart een diesel natuurlijk wel bij. Valdet is een heel nette baas voor zijn Polo, dus die wordt goed bijgehouden. Verder is opvallend dat de Polo niet roest en nauwelijks olie verbruikt. Dus het is ook nog een kwaliteitsproduct.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.970 mm / 1.682 mm / 1.456 mm |
Wielbasis | 2.468 mm |
Massa leeg | 1.050 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 740 kg |
Banden | 155/70R15Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,9 s |
Brandstofverbruik | 3,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 89 g/km |
Lezersreacties (110) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.