Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf114.239 km
KM-stand laatst133.965 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 125.036 km

Omdat ik voor mijn werk veel snelwegkilometers rijd heb ik deze auto gekocht. De Volkswagen Polo is in zijn klasse een nette auto en heeft een mooi interieur (naar mijn smaak) en ziet er kwalitatief net dat beetje beter uit dan andere B-segment wagens. Verder is het verbruik erg zuinig en is het een betrouwbare auto tot nu toe gebleken.

Kosten
Er is nog geen onderhoud nodig geweest maar dat komt binnenkort eraan. Het verbruik is gemiddeld 5,1l/100km, ik kom met verzekering (0 schadevrije jaren), brandstof en wegenbelasting op 21ct/km uit. De afschrijving en onderhoud zullen dit wel weer omhoog brengen.

Comfort en prestaties
Het is een auto met 75pk, dit is niet veel maar ondanks de bijnaam slowmotion voelt hij erg prettig aan op de snelweg. Het windgeruis is hoorbaar maar stoort niet. Zoals ik eerder zei is het interieur mooi afgewerkt en straalt het uit alsof dit in een klasse groter behoort. Deze auto trekt niet snel op en dat merk je met het invoegen op de snelweg en het inhalen op de snelweg, maar eenmaal op snelheid rij je gemakkelijk door. Ondanks dat ik regelmatig stevig doorrijd (tussen de 130-140km/h) is het verbruik nog steeds aan de lage kant, dus je voelt je niet verplicht met 110 te gaan rijden.

Samenvattend
Kortom is deze auto alles wat ik ervan verwacht, geen racemonster maar een praktische auto die je van A naar B brengt zonder al teveel problemen. Voor een eerste auto is dit geen tegenvaller tot nu toe.

Slijtageonderdelen vervangen

  • 128.145 km

Na een tijdje begon het stuur wat te trillen dus even langs de garage geweest en bleek dat remschijven en blokken aan vervanging toe waren. Ook de banden waren op, de auto gekocht met winterbanden erop uiteindelijk besloten door te rijden het eerste jaar en vervolgens nieuwe zomerbanden erop gezet. Verbruik met zomerbanden en wat hogere temperatuur is lager geworden, dus dat is positief. Nieuwe set banden incl. montage was €300 en voor vervanging van de remschijven ook €300 ongeveer. Verder nog steeds geen problemen, ik rij nog steeds het meeste snelwegkilometers. Volgende onderhoud ergens in juni dan heb ik 15.000km en een beetje erop zitten en moet die APK gekeurd worden.

Een jaar in bezit

  • 130.312 km

Ik heb nu een jaar de auto in bezit, tot nu toe weinig bijzonderheden. Dat is alleen maar positief nog geen gebreken behalve slijtage en de APK doorgekomen zonder opmerkingen, klein beurtje gehad en hoop er weer een jaar mee door te rijden. Ik heb ook afgelopen tankbeurt geprobeerd wat minder snel op de snelweg te rijden en het is goed zichtbaar, het scheelt gemiddeld ongeveer 0,5l/100km door 120 te rijden in plaats van 130+. Ik denk dat de 3l/100km moeilijk haalbaar wordt zoals de fabrieksopgave zegt, maar zuiniger rijden kan wel als je echt wilt.

Verkoop

  • 133.965 km

Na ongeveer anderhalf jaar met plezier in de Volkswagen Polo te hebben gereden heb ik na lang overwegen de auto toch weggedaan. De reden voor verkoop is niet zozeer dat de auto mankementen had, maar dat ik een wat grotere auto wilde rijden en graag wat meer comfort wilde. Bovendien is mijn budget een stuk hoger dan toen ik net begon met werken. Qua kosten is de auto altijd gunstig gebleven en zeker wanneer je veel kilometers rijdt is het een aanrader, minpunten zijn wel dat de auto erg luidruchtig kan zijn door de niet zo geraffineerde driecilinder en is ook niet de snelste.

Uiteindelijk heb ik met deze auto 1 op 20 kunnen rijden over bijna 20.000km, dus dat is een knappe prestatie met grotendeels 130km/h+ op de snelweg. De kosten per kilometer zijn voor mij uiteindelijk 21ct/km zonder afschrijving geworden en 32ct/km met afschrijving. Dat is dan ook het grootste nadeel de auto heeft relatief veel afgeschreven, dat is ook logisch als je een auto kort rijdt daarnaast zijn diesels steeds minder gewild. Overweeg je deze auto? Mijn tip zou zijn koop hem particulier en rij lekker lang door dan heb je een auto die weinig kost en zuinig rijdt!

Mijn volgende auto is de nieuwe Ford Focus. Ik ga hiervan over een aantal weken mijn bevindingen van op papier zetten. Ik hou ook hier weer de verbruiksmonitor van bij.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens