Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2011)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TSI 105pk Comfortline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst149.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf van de auto

  • 105.000 km

Waarom opzoek naar een andere auto?:

Na een aantal jaren verschillende Peugeots te hebben gereden had ik helaas (net als mijn andere 2e- hands gekochte Peugeots) weer last roestproblemen. By the way; mijn vorige auto was een Peugeot 206 en daarvoor heb ik een Peugeot 106 gereden, dus ja ik heb ervaring met Peugeots en roest. Ook kreeg mijn 206 problemen met de versnellingsbak (koppelingsplaten + druklager). Uiteindelijk bleken de reparaties (ook in eigen beheer) niet verantwoord voor de dagwaarde van de auto. Daarnaast was ik niet helemaal tevreden met het motorvermogen (dit was een atmosferische 1.4 met 75 pk) en het comfort op langere ritten. Ook het feit dat het een 3-deurs uitvoering betrof (erg lange portieren en daardoor lastig instappen bij strak parkeren) heeft mij doen besluiten om eind 2016 opzoek te gaan naar een andere auto

Eisen aan een vervanger:

Harde eisen:
- Een turbomotor;
- Automaat (een goede en irritatieloze);
- 5 deurs;
- B/C segmenter;
- Cruisecontrol;
- Airco;
- Goed zittende stoelen;
- Armsteun voorin.

Wensen:
- Ingebouwd multimedia systeem;
- Trekhaak;
- Parkeersensoren;
- Leuke velgen;
- Goede kleur (in elk geval geen rood).

 
De zoektocht:
Voor ik opzoek ging heb ik uitvoerig research gedaan naar verschillende modellen op Autoweek.nl en op de Autoweek review site. Deze reviews vond ik zo leuk om te lezen, en behulpzaam dat ik mede daardoor deze review ben gaan schrijven. Na het lezen van reviews en kijken op de markt heb ik uiteindelijk de volgende shortlist gemaakt:

B segment:
- Volkswagen Polo;
- Peugeot 208;
- Opel Corsa;
- Seat Ibiza.

C segment:
- Volkswagen Golf;
- Seat Leon;
- Opel Astra;
- Mazda 3;
- BMW 1 serie;

De uiteindelijke keuze:

Na de oriëntatie op auto’s in het B segment is mijn keuze gevallen op de Volkswagen Polo. Na een aantal proefritten te hebben gemaakt met verschillende Polo’s die voldeden aan mijn gewenste specificaties vond ik bij Auto Joure XL de passende Polo voor mij.
Auto Joure XL had een zilvergrijze VW Polo 1.2 TSI uit 2011 te koop staan met 105.000 kilometer op de klok. De auto had net zijn 100.000 kilometer beurt gehad en was altijd uitstekend onderhouden bij de Volkswagen dealer Van Den Brug in Drachten. De vorige particuliere eigenaar had de auto daar nieuw gekocht en de auto was daar ook altijd in onderhoud geweest. Mede omdat de proefrit in deze auto me erg goed beviel, de auto in onderhoud was geweest bij een dealer, de auto in particulier bezit was geweest en omdat het een erg goed een nette auto is gekozen voor het exemplaar van Auto Joure XL. Ik twijfelde eerst wel aan de Polo vanwege de verhalen over de distributieketting, maar omdat deze auto de nieuwe ketting en spanners al heeft ingebouwd vanuit de fabriek toch gekozen voor een Polo. Auto Joure XL bood daarnaast een goede inruilprijs voor mijn 206 en gaf een goede garantie op de auto.

De auto (aangeschaft op 17-12-16):

Het gaat om een zilvergrijze Volkswagen Polo 6R 1.2 TSI DSG met bouwjaar september 2011. De auto heeft het uitrustingsniveau Comfortline en is voorzien van de volgende opties:
- DSG bak;
- RNS 310 multimediasysteem + telefoonbereiding via Bleutooth;
- Parkeersensoren achter;
- Bandenspanningscontrolesysteem;
- Automatisch dimmende binnenspiegel;
- Softwaretuning van de motor (hierdoor levert de 1.2 TSI nu 125 pk i.p.v. 105 pk en 210 NM i.p.v. 175 NM, hierdoor zou de motor zuiniger moet zijn).
De aflevering door Auto Joure XL was erg goed geregeld, zo was de auto nog helemaal nagelopen voor aflevering en was deze van binnen en buiten gereinigd. Al met al ben ik erg tevreden weggereden in mijn (voor mij nieuwe) Polo vanaf Joure.

Na de aflevering heb ik bij RD techniek te Grootegast een antimartersysteem in laten bouwen (dit omdat ik in het buitengebied woon) en ik heb door RD Techniek een trekhaak onder de auto laten bouwen.

De eerste 1.500 kilometer

  • 106.500 km

Rijden/functioneren van de auto:
De eerste 1.500 kilometer zijn uitstekend bevallen zonder enige problemen. De auto rijdt als een droom, ligt als een dijk op de weg, presteert boven verwachting en ik vind het een erg fijne allround auto voor een jonge single. De ritten die ik met de auto heb gedaan zijn vooral woon-werk verkeer en ritjes om de auto te laten zien aan familie, kennissen en collega’s. De auto is stil, comfortabel en functioneert altijd naar behoren.

Aandrijflijn:
Wat me erg verrast is de trekkracht die de relatief kleine 1.2 TSI motor weet te leveren en het super snel en soepel schakelen van de automaat. Zit je op de snelweg met 100 achter een andere auto en wil je die inhalen, dan is het simpelweg een kwestie van je voet op het gaspedaal totdat de kickdownfunctie inschakelt. De auto schakelt supersnel terug van de 7e naar de 4e versnelling en voor je het weet rijd je 150. Ook een voordeel van de combinatie van versnellingsbak en motor is dat je niet echt last hebt van enige turbolag, dit omdat dit wordt opgevangen door het supersnelle schakelen van de DSG bak. Doordat de versnellingsbak snel terug schakelt spoelt de turbo snel op en wordt het turbogat als het ware ‘overkomen’. Bij normaal gebruik schakelt de DSG bak snel op (ik rijd 60 in de 7e versnelling) en ook als je rustig wilt optrekken schakelt de DSG bak niet te snel terug. Hierdoor lijkt de aandrijflijn soms wat futloos, want om de auto te laten presteren moet je echt even door een soort drempeltje trappen alvorens de kickdownfunctie inschakelt. Het voordeel hiervan is wel dat de aandrijflijn zeer stil en soepel is en dat je ook redelijk zuinig rijdt. Ook bij hogere snelheden is dat auto stil van binnen, de motor hoor je nauwelijks en ook omgevingsgeluiden zoals bandenrolgeluid en windgeruis zijn slechts beperkt aanwezig. Wel een aanmerking bij de 1.2 TSI motor die ik heb is dat je de motor even rustig op temperatuur moet laten komen. Je merkt aan de onrustige loop van de motor duidelijk dat de auto koud is en de auto rijdt dan een beetje bokkig, na een paar minuten is dit echter wel over en functioneert de motor perfect. Na ongeveer 5 minuten merk je dat dat motor op temperatuur begint te komen en durf ik ook meer te vragen van de motor. Wat ik een nadeel vind aan de Polo is dat deze niet beschikt over een koelwatertemperatuurmeter. Ik kan dit wel oproepen in in de boordcomputer, maar ik blijft het een rare keuze vinden dat deze niet standaard in het telleroverzicht verwerkt zit. Het verbruik tot nu is gemiddeld 1:18,5 (dit heb ik zelf berekend na 2 tankbeurten) en met dit verbruik ben ik tevreden. Ik ben een gemiddelde rijder, dat wil zeggen: ik rijd niet heel erg sportief maar ook rijd ook geen 90 op de snelweg. Ik rijd gewoon met het verkeer mee en rijd dus ook gewoon 130 (of meer ) op de snelweg. Wat ik wel doe is zo efficiënt mogelijk proberen te rijden; zo probeer ik zoveel mogelijk te anticiperen op het verkeer en probeer ik zoveel mogelijk uit te rollen i.p.v. te remmen. Ook maak ik veelvuldig gebruik van de cruisecontrol en probeer ik korte ritjes zoveel mogelijk te vermijden of te combineren.

Onderstel:
Het onderstel van de auto vind ik ook erg goed, het biedt een mooie balans tussen comfort en sportiviteit maar neigt toch iets meer naar de sportieve kant. In vergelijking met mijn 206 ligt de Polo strakker op de weg; de auto helt minder over in bochten en deint ook minder na als je over een verkeersdrempel gaat. Persoonlijk vind ik dit wel prettig omdat je op deze manier ook wat harder bochten kunt nemen en dus een beetje kunt spelen met de auto. Ook een voordeel vind ik dat dat auto stevig op de weg ligt en vrij communicatief is, je voelt als je wat meer op het randje gaat rijden vrij goed wat er gebeurt onder de wielen. Wat ik een nadeel vind is dat de vering wat minder vergevingsgezin is bij verkeerdrempels; neem je drempels iets te hard dan voel je dit merkbaar. Wat dan wel weer erg fijn is aan het onderstel dat kleine oneffenheden zoals putdeksel of verstoringen in het wegdek goed worden weggewerkt en de auto is ook op langere stukken niet vervelend hard.

 
Stuurinrichting:
De stuurinrichting vind ik goed, je voelt vrij goed wat er onder de wielen gebeurt en het sturen gaat redelijk licht maar met voldoende gevoel. De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk en dit werkt prettig. Wat me opvalt bij het sturen is dat de Polo perfect is uitgelijnd. Rijd je op een egale (snel)weg dan kun je het stuur loslaten en de auto blijft perfect rechtuit gaan. Ook bij snel optrekken is er nauwelijks sprake van Torque vectoring, de auto blijft netjes in het gareel en trekt niet.

Banden:
De banden die ik onder mijn Polo heb zijn splinternieuwe Michelin Crossclimate 92T banden. Dit zijn 4-seizoensbanden in de maat 185/60R15. Ik ben zelf tevreden met deze banden tot nu toe; ze zijn voldoende stil, geven een goede grip, de auto ligt door deze banden goed op de weg en ook bij slechtere omstandigheden zoals veel regen of sneeuw blijft de auto goed grip houden.

Exterieur:
Over het exterieur van de auto ben ik tevreden, ik vind het een mooi, sportief, net en stoer model om te zien en blijf met een glimlach naar m’n Polo lopen. Het zicht rondom de auto is ronduit goed te noemen en parkeren is nergens echt een probleem. De verlichting van de auto is weliswaar ‘maar’ halogeen, maar ik vind het zicht goed genoeg en ben nog geen situaties tegengekomen waar ik niet genoeg kon zien (ik rijd veel in het buitengebied en dus veel in het donker). De actieve bochtenverlichting is een leuke optie, maar dat ik dit nu echt een revolutionaire toevoeging vind zover zou ik niet willen gaan. De instap in de auto is erg goed door de weid en haaks opende portieren en ook de toegang tot de kofferbak is erg goed.

 
Interieur:
Ook over het interieur van de auto ben ik zeer tevreden, ten tijde van schrijven is het winter en rijd ik veel in het donker in de auto. Wat ik erg mooi en functioneel vind in de auto is de witte tellerverlichting, hierdoor zijn de tellers zeer goed afleesbaar in het donker en de kleur wit is zeer prettig aan de ogen. Ook de binnenverlichting is erg goed geregeld en stap je in het donker in de auto dan is het interieur zeer goed verlicht. Wat me verder erg goed bevalt aan het interieur van de Polo is de logische indeling, de goede ergonomie en de goede bouwkwaliteit. Alles wat je tijdens de rit veelvuldig nodig bent zit goed onder bereik en alle instrumenten werken logisch en doordacht, hierdoor weet je snel je weg te vinden in de auto. De werking van de boordcomputer had ik binnen 10 minuten door en ook het multimediasysteem is niet moeilijk om te doorgronden. Alles wat je aanraakt in de auto voelt daarbij kwalitatief erg goed aan en overal waar je veel je handen en armen neerlegt tijdens de rit daar is gebruik gemaakt van softtouch materiaal. Ga je verder naar beneden kijken in het interieur dan vind je wel hardere plastics, maar dit vind ik niet storend en ook deze zitten erg goed in elkaar. Wat ik ook een leuk detail vind is dat de verlichtingsschakelaar en de climatecontrol schakelaars zijn verchroomd. Dit ziet er niet alleen chique uit, maar voelt ook erg prettig aan (bijna een beetje premium ). Ook de zitpositie en de stoelen in de auto vind ik erg goed, de stoelen zijn uitgebreid verstelbaar en ook het stuurwiel kan zowel axiaal als horizontaal worden versteld. De stoelen vind ik bijzondere vermelding waard omdat ik deze voor een B-segment auto erg prettig vind zitten. De zittingen de rugleuning zijn hard genoeg, maar ook niet té hard. De stoelen bieden een erg goede ondersteuning en ik kan er probleemloos meerdere uren achter elkaar op zitten. Ik ben erg kieskeurig als het aankomt op stoelen van auto’s omdat ik nog wel eens last krijg van m’n rug en kont op langere ritten, maar met de stoelen van de Polo heb ik daar totaal geen last van. Wat ik een vermelding waard vind is dat je de verwarming van de spiegels los van de achterruitverwarming kunt inschakelen. Dit vind ik zelf een erg slimme feature omdat de achterruit niet altijd verwarmd hoeft te worden als de spiegels beslagen zijn, dit bespaart energie en daarmee brandstof. Ook slim is dat als je de climatecontrol op de ontwasemingsstand zet dat de airco dan automatisch inschakelt om de auto zo snel mogelijk te ontwasemen. Een nadeel aan het interieur van de auto vind ik de armsteun; deze is op zich erg prettig voor lange ritten en beschikt bovendien over een vakje waarin je spullen kunt afleggen. Een nadeel vind ik dat de armsteun niet in lengterichting verstelbaar is, niet dat ik er last van heb, maar waar je tegenaan kunt lopen als kortere bestuurder dat de armsteun te ver naar achteren zit en je er dus niks aan hebt. Ook zit de armsteun in de weg bij het gebruik van de handrem. Ook de korte voorruit is een probleem bij overhangende verkeerslichten en soms moet je bukken om deze te kunnen zien. Ook een ding waar ik aan moest wennen is de bediening van de cruisecontrol, deze zit in de Polo aan de hendel van de richtingaanwijzers. In de Peugeot zat deze aan een apart ‘satellietje’ en dit vind ik zelf iets prettiger in gebruik. Niet dat hier niet mee te leven valt, maar het gebruik is even wennen. Verder ben ik erg tevreden over het interieur, het zit ergonomisch en kwalitatief erg goed in elkaar. Tijdens de ritten die ik tot nu toe heb gemaakt heb ik nog geen rammeltjes, piepjes of kraakjes kunnen waarnemen en ik heb me nog nergens aan geïrriteerd. Persoonlijk ben ik allergisch voor rammeltjes, piepjes en kraakjes vanuit het interieur (vooral als deze onverklaarbaar zijn) en dus ben ik hier erg kritisch op. Wat ik ook echt een pluspunt vind aan het interieur van de Polo zijn de vele aflegmogelijkheden en de goede bekerhouders in de auto (in de Peugeot’s die ik heb gehad ontbraken deze altijd). In de middenconsole zitten meerdere vakken waar je alle gangbare spullen ik kwijt kunt. In de armsteun zit een redelijk ruim opbergvak en ook het handschoenenvak vind ik erg ruim. Het handschoenenvak beschikt zelfs over een speciaal compartiment voor documenten. In de deuren zitten grote flessenhouders waar je 1,5 liter flessen in kwijt kunt, in de bekerhouders kun je goed 0,5 liter waterflesjes kwijt en ook koffiebekers passen er goed in. Een nadeel vind ik dat de vakken in de portieren wel smal zijn, hier past net een kaart in maar ook niet meer dan dat. Kortom het interieur is niet perfect, maar het is een interieur waar ik blij van word !

 
Ruimte in de auto:
De ruimte in de Polo vind ik voor een B-segmenter erg goed. Meerdere mensen zijn er verbaasd over hoeveel ruimte de Polo biedt van binnen, afgaande op de buitenafmeting. Ik ben zelf 1,85 meter lang en ik kan op de achterbank nog redelijk achter mezelf zitten. De hoofruimte is goed en de beenruimte is voldoende. Ik heb al met 4 volwassenen een lange rit gemaakt en ik kreeg geen klachten vanaf de voorstoelen of de achterbank, iedereen had genoeg ruimte. Ook de kofferbak vind ik erg ruim en deze is voor de vierkante vorm ook erg praktisch bruikbaar. Wat echt een vinding is, is de dubbele bodem die Volkswagen biedt. Hierdoor kun je alles in de kofferbak erg goed organiseren en kun je meer kwijt in de kofferbak dan je in eerste instantie denkt. Ook is er nauwelijks sprake van een tildrempel door de dubbele bodem. Kortom voor een auto uit het B-segment is de Polo echt een ruimtewonder en een erg praktische auto.

Multimediasysteem:
Het multimediasysteem van de Polo is prettig in gebruik en werkt erg goed. Het scherm vind ik voldoende groot en mede door de fysieke drukknoppen scroll je ook onder het rijden snel door de verschillende menu’s en kun je snel zaken vinden, instellen en aanpassen. Het koppelen van de telefoon via Bleutooth is een eitje en als de telefoon eenmaal is gekoppeld is het erg gemakkelijk om muziek te streamen naar het multimediasysteem. Ook bellen via het multimediasysteem werkt erg prettig en vind ik een speciale vermelding waard, de kwaliteit van het gesprek is uitstekend! Mensen hebben in het begin van het gesprek helemaal niet in de gaten dat je vanuit de auto belt en ook het geluid/de verstaanbaarheid van personen in de auto is uitstekend. Dit heb ik bij auto’s uit hogere segmenten wel anders meegemaakt. Wat ik ook een pluspunt vind aan het multimediasysteem is het feit dat er een SD-kaart in zit. Deze kun je gemakkelijk ontkoppelen/uitnemen en op deze manier kun je erg snel en makkelijk muziek op het multimediasysteem zetten/opslaan. Een minpunt aan het multimediasysteem vind ik de verouderde kaarten van het navigatiesysteem, deze stammen bij mij uit 2011. Ik heb gekeken naar een update voor deze kaarten, maar bij de dealer kost dit maar liefst €150,-. De dealer hoeft volgens mij alleen maar een cd-rom in het multimediasysteem te doen en te wachten totdat de kaarten zijn geladen, om hier €150,- voor te vragen vind ik wel veel geld. Ik heb zelf een TomTom navigatiesysteem waarbij ik levenslang gratis de kaarten kan updaten en dus gebruik ik het navigatiesysteem van TomTom i.p.v. het systeem van de Volkswagen Polo. Ook vind ik het multimediasysteem iets te laag geplaatst om echt lekker te functioneren als het aankomt op navigatie. Je moet je ogen van de weg halen en rechts naar benden kijken om de navigatieaanwijzingen/de kaart te kunnen zien. Ook de audio-installatie vind ik erg goed en ook over ontvangst van de radio heb ik tot nu toe nog geen klachten gehad.

 
Conclusie tot nu toe:
De Volkswagen Polo is een prettige, praktische en kwalitatief goede auto voor dagelijks gebruik. Ik geniet van elke rit en heb nog geen grote problemen gehad met de auto. Ook grote minpunten ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. Het is een auto die zeer gemakkelijk, prettig en daarbij ook nog zuinig rijdt. Daarnaast is het een auto die zowel qua vaste als variabele lasten goed betaalbaar is.

Plus en minpunten:
+ Erg fijne motor die ondanks z’n bescheiden inhoud toch zeer goed presteert;
+ De zeer fijne DSG automaat die bliksemsnel en zeer soepel schakelt;
+ Het goed uitgebalanceerde onderstel;
+ Het kwalitatief erg goede interieur;
+ De ergonomie van het interieur + de uitgebreide verstelbaarheidsmogelijkheden;
+ De bediening van de climatecontrol;
+ De ruimte in de auto;
+ De binnenverlichting;
+ De goede stoelen;
+ De goede zitpositie;
+ De goede en simpele werking van het multimediasysteem;
+ De uitgebreide werking/informatie van de boordcomputer;
+ Het uitgebreide aanbod van passieve veiligheidssystemen;
+ Het in mijn ogen gunstige verbruik (1:18,5 zonder dat ik hier echt m’n best voor doe).

- De lage/korte voorruit;
- Het standaard ontbreken van een koelwatertemperatuurmeter(bij mij is deze op te roepen in de boordcomputer, maar ik blijf het raar vinden dat deze er standaard niet in zit);
- De armsteun die niet verstelbaar is in de lengterichting;
- Dure kaartupdates voor het navigatiesysteem (€150,- om een cd-rom met nieuwe kaarten in het navigatiesysteem te stoppen);
- Voor het gebruik van de navigatiefunctie vind ik het multimediasysteem iets te laag geplaatst;
- Het ontbreken van actieve veiligheidssystemen.

Update na de vakantieperiode

  • 147.000 km

Inmiddels rijd ik alweer een halfjaar in m’n Polo en tot nu toe heb ik geen problemen gehad met de auto. Ik heb inmiddels de vakantieperiode achter de rug en ik vond dit een mooi moment om weer een update te schrijven over de auto, dit omdat ik de auto het afgelopen halfjaar redelijk intensief heb gebruikt voor zowel werk als vakanties.

Rijden/functioneren van de auto:
De auto rijdt nog steeds als een droom, ligt als een dijk op de weg, presteert ook nog steeds boven verwachting en heeft me nog geen enkele keer laten staan. Het afgelopen halfjaar heb ik mijn auto regelmatig gebruikt tijdens lange ritten voor m’n werk en tijdens mijn vakanties. De auto heeft het afgelopen halfjaar regelmatig de Duitse Autobahn gezien (ik ben vooral in de zuidoost en zuidwestkant van Duitsland geweest voor m’n werk), is mee geweest op een vakantie naar Zweden en is mee geweest op een vakantie naar Limburg. Tijdens deze ritten heb ik de auto goed leren kennen en hoe langer ik met de Polo rijd hoe beter me de auto gaat bevallen. Vooral de praktische bruikbaarheid, het gunstige verbruik, het goede interieur, de zalige aandrijflijn en de rijkwaliteiten van de auto + de betrouwbaarheid van de auto vind ik erg positief.

Aandrijflijn:
De aandrijflijn vind ik tot nu toe misschien nog wel het beste van de hele auto. De combinatie van motor en automatische versnellingsbak vind echt perfect. Elke keer verbaast het me weer hoe soepel, snel, stil en efficiënt de aandrijflijn z’n werk doet. De 1.2 TSI motor blijft perfect werken en levert altijd prestaties die boven verwachting zijn. Zolang je niet al te veel vraagt van de motor doet deze in alle rust zijn werk en het verbruik is daarbij, in mijn ogen, ook acceptabel: het verbruik is ongeveer 1:19. Dit verbruik heb ik gerealiseerd bij een normale rijstijl, dat wil zeggen: ik rij gewoon normaal met het verkeer mee, dus de maximum snelheid waar dit is aangegeven en ook 130 op de snelweg. Wel probeer ik zo efficiënt mogelijk te rijden; ik probeer zoveel mogelijk te anticiperen op het verkeer, uit te rollen waar dit mogelijk is, ik maak veelvuldig gebruik van de cruisecontrol en ik probeer korte ritjes zoveel mogelijk te vermijden en te combineren. Ook het olieverbruik blijft binnen de perken, ik heb tot nu toe 0,8 liter olie moeten bijvullen. Ik vind de 1.2 TSI motor voldoende krachtig voor de Polo en ik heb tot nu toe nog niet het gevoel gehad dat ik iets tekort kom met deze aandrijflijn. Ik moet hierbij wel aanmerken dat mijn beeld iets vertekent kan zijn omdat mijn auto is gechiptuned naar 125 PK en 210 NM (volgens de papieren). Ook de automaat doet altijd goed z’n werk en houdt de motor altijd in z’n optimale toerengebied. Rijd je rustig dan voel je de automaat helemaal niet schakelen en vraag je een keer vermogen dan is het schakelen gebeurd voordat je met je ogen kunt knipperen. De automaat heeft ook als voordeel dat de motor ook op de snelweg relatief weinig toeren draait (2.700 TPM bij 130 km/h). Hierdoor heb je veel rust in de auto, bij normaal gebruik hoor je de motor eigenlijk niet. Het geringe aantal toeren dat de motor draait draagt natuurlijk ook bij aan een gunstiger verbruik. Het enige waar ik aan moest wennen is dat je het gas veel eerder los moet laten om de auto zo optimaal mogelijk te laten afremmen op de motor, door de automaat heeft de auto minder remmend vermogen op de motor in vergelijking met een handbak. In de bergen moest ik af en toe de automaat in de handmatige modus zetten om bij afdelingen zo optimaal mogelijk te kunnen afremmen op de motor. Opschakelen doet de automaat ook in de bergen bij beklimmingen dan wel weer erg goed. Tot nu toe ben ik nog steeds erg tevreden over de aandrijflijn en ik heb er nog geen problemen mee gehad.

Onderstel:
Het onderstel vind ik nog steeds erg goed uitgebalanceerd, het biedt een goed mix tussen sportiviteit en comfort. Het onderstel poetst oneffenheden in het wegdek mooi weg, maar je krijgt toch voldoende feedback om de auto ook sportief te kunnen rijden. Het onderstel neigt volgens mij iets meer naar de sportieve kant en hierdoor ligt de auto mooi stevig op de weg zonder vervelend hard te worden. Vooral bochten kun je met een flinke snelheid nemen zonder dat de auto gaat overhellen of begint weg te glijden. Ook als je de auto zwaarder belast dan blijft de vering z’n werk goed doen en de auto zakt niet door (bij m’n Peugeot 206 zakte de vering wel door bij zwaardere belasting). Het nadeel van de sportievere inborst van het onderstel is wel dat de auto iets minder vergevingsgezind is dan m’n Peugeot 206 bij verkeerdrempels. Als je deze iets te hard neemt dan voel je dit merkbaar. Tot nu toe ben ik tevreden over de rijeigenschappen van de auto; de auto is goed uitgebalanceerd en ook prettig op langere ritten.
 
Stuurinrichting:
Wat me opvalt aan het rijden en de stuurinrichting van de auto is dat de auto perfect is uitgebalanceerd. Rijd je op een egale weg dan kun je het stuur loslaten en dan gaat de auto een flinke tijd perfect rechtdoor. Het sturen gaat licht met voldoende gevoel en het stuur is met 1 hand gemakkelijk in de middenstand te houden. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachting voelt natuurlijk aan en biedt altijd voldoende hulp bij het sturen, maar ook voldoende feedback zowel bij lage als hoge snelheden.

Banden:
Ik rijd nog steeds op de Michelin Crossclimate 92T banden. Ik ben zelf tevreden met deze banden; ze zijn voldoende stil, geven een goede grip, de auto ligt door deze banden goed op de weg en ook bij slechtere omstandigheden zoals veel regen na een lange periode van droogte blijft de auto goed grip houden.

Exterieur:
Het design van een auto is erg smaakgebonden, maar ik loop nog regelmatig met een glimlach naar m’n auto omdat ik het een leuk design vind om naar te kijken. Het design is strak, zakelijk, sportief en tijdloos maar zit toch vol met kleine design gimmicks. Wat ik een leuk detail vind zijn de Lamborghini-achtige spiegeltjes met daarin LED richtingaanwijzers, deze zien er sportief uit en vooral in het donker komen de LED lampjes erg mooi uit.

Interieur:
Ik ben na alle kilometers die ik met de auto heb gemaakt nog steeds erg enthousiast over het interieur van de Polo. Het interieur zit kwalitatief erg goed in elkaar, want tot nu toe heb ik nog geen rammeltjes, piepjes of kraakjes kunnen ontdekken en daarbij functioneert ook alles nog steeds naar behoren. Het interieur geeft kwalitatief een stevige indruk en lijkt gemaakt voor de eeuwigheid. Alle knopjes, hendeltjes en schuifjes die je aanraakt voelen stevig aan en geven een prettige feedback. Ook qua ergonomie is de auto kloppend; alles wat je regelmatig nodig bent tijdens een autorit zit onder handbereik en alle onderdelen zitten waar je ze verwacht. Daarnaast zijn stoelen, stuur en spiegels uitgebreid verstelbaar zodat iedereen een prettig zitpositie kan vinden. Het enig minpunt qua ergonomie vind ik de korte voorruit, hierdoor moet je soms voorover bukken bij bovenhangende verkeerslichten. De werking van systemen is logisch en gemakkelijk te doorgronden en alles functioneert naar behoren/verwachting. Ook de aflegmogelijkheden in het interieur zijn erg uitgebreid en de vakken/houders zijn voldoende groot. Voorin is het interieur bezaaid met bakjes en vakjes. In de middenconsole zitten voldoende vakken waar je veel in kwijt kunt, ook in de armsteun zit een handig opbergvak en ook in de deurvakken kun je goed documenten kwijt. De bekerhouders in de middenconsole zijn voldoende groot en functioneren goed; er past goed een beker koffie in of een 0,5 liter fles. Ook in de deuren zijn grote flessenhouders aangebracht, hierin kun je gemakkelijk 1,5 liter waterflessen kwijt. Een nadeel vind ik de grootte van de deurvakken: doordat er grote flessenhouders zijn aangebracht in de deuren zijn de deurvakken daardoor flink verkleind. In de deurvakken kun je hooguit een paar documenten/kaarten kwijt, maar meer ook niet. Daar tegenover staat wel weer het grote handschoenenvak dat ook nog eens gekoeld is. Het handschoenenvak beschikt zelfs over een apart compartiment voor de voertuigdocumenten. Ook de stoelen vind ik een speciale vermelding waard; deze zitten erg prettig en bieden voldoende ondersteuning. Als ik op slechte stoelen zit in een auto merk ik dit meteen aan m’n rug. Ik krijg dan last van m’n onderrug en een verdoofd gevoel in m’n benen, maar in de Volkswagen Polo heb ik hier bijna geen last van. De stoelen bieden voldoende ondersteuning, zijn uitgebreid verstelbaar en zitten erg prettig. De langste etappe die ik heb gereden in de Polo was 5 uren zonder pauze en ik stapte zonder een centje pijn uit na 5 uren achter elkaar sturen. Wat me ook opvalt is de rust in het interieur; omgevingsgeluiden blijven tot een minimum beperkt en zelfs een telefoongesprek voeren op de snelweg via het multimediasysteem in de auto is geen probleem. Verder vind ik ook de goede airconditioning die Volkswagen levert in de Polo echt een pluspunt. Zelfs bij +30 graden blijft het in de auto lekker koel en heb je de luchtstroom gericht op de voeten dan moet je die soms uitzetten omdat je voeten, voor je gevoel, anders in ijsklompjes veranderen. Ook het zicht rondom vind ik goed, er zijn weinig echt grote dode hoeken en het zicht vanuit de auto is ronduit goed. Aan de werking van de cruisecontrol ben ik inmiddels helemaal gewend en ik kan er goed mee leven. Kortom het is een interieur waarin je erg goed kunt vertoeven en waar ik nog steeds erg blij van word !

Ruimte in de auto:
Zoals ik al eerder heb geschreven: de Polo is voor een auto in het B-segment echt een ruimte wonder. Tijdens de vakanties (een kampeervakantie in Zweden en een mountainbikevakantie in Limburg) ben ik nog geen ruimte tekort gekomen. Mede door de dubbele bodem in de kofferbak kun je de bagageruimte goed organiseren en ik kon tijdens de vakanties de bagage van 2 personen met gemak kwijt in de auto. Het grootste gedeelte paste in de kofferbak en items die vanwege hun onconventionele vorm niet in de kofferbak pasten vonden hun plekje met gemak op de achterbank. De ruimte in de auto is erg bruikbaar vanwege de vierkante vormen in de auto. Ook het reizen met 4 personen in de auto (2 personen voorin en 2 personen achterin) is geen probleem en ik heb maar één klacht gehoord van de passagiers op de achterbank. De klacht van de achterste passagiers was dat er geen armsteun in de achterbank zit, tja dit kun je ook niet verwachten in een B-segment auto vind ik. Qua hoofd en beenruimte waren de passagiers dan wel weer erg tevreden en ook het zicht vanaf de achterbank is erg goed.

Multimediasysteem:
Het multimediasysteem functioneert tot nu toe naar behoren en is nog geen enkele keer vastgelopen. Het scherm is groot genoeg en vooral door de fysieke menuknoppen werkt het systeem ook tijdens de rit prettig en snel. Vooral de functie van het systeem om je eigen muziek op te slaan en af te spelen is iets wat ik regelmatig gebruik. Deze functie werkt erg prettig omdat je muziek op een SD-kaart kunt zetten en deze kunt inpluggen in het multimediasysteem. Hierdoor kun je erg snel muziek in het multimediasysteem zetten en kun je muziek storingsvrij afspelen. Ook streamen via de Bleutoothverbinding is iets dat goed werkt, maar ik gebruik dat zelf niet zoveel. Ook de FM radio gebruik ik veel onderweg en ook deze werkt goed en storingsvrij. Het audiosysteem in de auto vind ik ook erg goed; het geeft een goed vol geluid en geeft ook een mooie bass. Nummers van U2, Kensington of Coldplay klinken erg goed in de auto . Ook het bellen via het multimediasysteem werkt erg goed. Mensen kunnen me goed verstaan en ik hen ook. Vaak hebben mensen in het begin van het gesprek niet eens in de gaten dat ik vanuit de auto bel. De functie waar ik geen gebruik van maak is de navigatie. Op mijn multimediasysteem zijn kaarten van 2011 geïnstalleerd. Een kaartupdate kost bij de dealer maar liefst €150,- en bij m’n TomTom systeem is dit gratis. Vandaar dat ik de TomTom gebruik i.p.v. de navigatie van het RNS 310 systeem. Ik heb de navigatie wel een paar keer geprobeerd, maar ik vind het systeem iets te laag geplaatst in de auto om echt prettig te werken.

 
Conclusie tot nu toe:
De Volkswagen Polo is me het afgelopen halfjaar uitstekend bevallen. De auto heeft me geen enkele keer laten staan en ik heb geen problemen gehad met de auto. Ik vind de Polo een praktische, kwalitatief goede en zeer inzetbare auto. Ik geniet nog steeds van elke rit en grote minpunten ben ik tot nu toe ook nog niet tegenkomen. Het is een auto die ook op lange ritten een zeer prettige reisgezel is en zowel qua vaste en variabele lasten zeer goed te betalen is. Binnenkort moet de auto voor de APK en de auto krijgt van mij dan ook direct een onderhoudsbeurt. Dat is een mooi moment om te zien hoe het is gesteld met de betrouwbaarheid en slijtagevastheid van de auto, maar tot nu toe nog geen klachten over de Polo.

Plus en minpunten:
+ De betrouwbaarheid van de auto;
+ Erg fijne motor die ondanks z’n bescheiden inhoud toch zeer goed presteert;
+ De zeer fijne DSG automaat die bliksemsnel en zeer soepel schakelt;
+ Het goed uitgebalanceerde onderstel;
+ Het kwalitatief erg goede interieur;
+ De ergonomie van het interieur + de uitgebreide verstelbaarheidsmogelijkheden;
+ De bediening van de climatecontrol;
+ De goede werking van de airconditioning;
+ De ruimte in de auto;
+ De binnenverlichting;
+ De goede stoelen;
+ De goede zitpositie;
+ De goede en simpele werking van het multimediasysteem;
+ De uitgebreide werking/informatie van de boordcomputer;
+ Het uitgebreide aanbod van passieve veiligheidssystemen;
+ Het in mijn ogen gunstige verbruik (1:19 zonder dat ik hier echt m’n best voor doe).

- De lage/korte voorruit;
- Het standaard ontbreken van een koelwatertemperatuurmeter(bij mij is deze op te roepen in de boordcomputer, maar ik blijf het raar vinden dat deze er standaard niet in zit);
- De armsteun die niet verstelbaar is in de lengterichting;
- Dure kaartupdates voor het navigatiesysteem (€150,- om een cd-rom met nieuwe kaarten in het navigatiesysteem te stoppen);
- Voor het gebruik van de navigatiefunctie vind ik het multimediasysteem iets te laag geplaatst;
- Het ontbreken van actieve veiligheidssystemen.

Auto verkocht

  • 149.500 km

Omdat ik tegen zeer gunstige voorwaarden een Seat Leon FR van een oud collega kon kopen heb ik besloten dit te doen en de Volkswagen Polo te verkopen. Ik had geen reden om de Volkswagen Polo weg te doen want ik was nog steeds zeer tevreden over de auto, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan . Zie mijn review van de Seat Leon voor meer informatie over de Seat Leon plus de uitleg waarom deze te kopen e.d.

Conclusie over de Polo na 1 jaar:

De Volkswagen Polo is in het afgelopen jaar een betrouwbare metgezel die allround goed ingezet kan worden. De auto heeft me geen enkele keer laten staan en grote problemen heb ik niet gehad met de auto. De auto is een prettige metgezel gebleken die zowel geschikt is voor korte als lange ritten. De auto is me vooral positief bevallen tijdens mijn vakanties. De auto heeft Duitsland, Zweden en Nederland gezien en is me ook op lange ritten met veel bepakking niet tegen gevallen. Het comfort van de auto is goed en ik heb er geen grote problemen mee gehad. Ook qua onderhoudskosten en gebruikskosten is en Polo een zeer prettige metgezel. Nu op naar een stukje groter en sportiever.
 
Plus en minpunten:
+ De betrouwbaarheid van de auto;
+ Het sportieve, tijdloze en acceptabele uiterlijk van de auto;
+ Erg fijne motor die ondanks z’n bescheiden inhoud toch zeer goed presteert;
+ De zeer fijne DSG automaat die bliksemsnel en zeer soepel schakelt;
+ Het goed uitgebalanceerde onderstel;
+ Het kwalitatief erg goede interieur;
+ De ergonomie van het interieur + de uitgebreide verstelbaarheidsmogelijkheden;
+ De bediening van de climatecontrol;
+ De goede werking van de airconditioning;
+ De ruimte in de auto;
+ De binnenverlichting;
+ De goede stoelen;
+ De goede zitpositie;
+ De goede en simpele werking van het multimediasysteem;
+ De uitgebreide werking/informatie van de boordcomputer;
+ Het uitgebreide aanbod van passieve veiligheidssystemen;
+ Het in mijn ogen gunstige verbruik (1:19 zonder dat ik hier echt m’n best voor doe).

- De lage/korte voorruit;
- Het standaard ontbreken van een koelwatertemperatuurmeter(bij mij is deze op te roepen in de boordcomputer, maar ik blijf het raar vinden dat deze er standaard niet in zit);
- De armsteun die niet verstelbaar is in de lengterichting;
- Dure kaartupdates voor het navigatiesysteem (€150,- om een cd-rom met nieuwe kaarten in het navigatiesysteem te stoppen);
- Voor het gebruik van de navigatiefunctie vind ik het multimediasysteem iets te laag geplaatst;
- Het ontbreken van actieve veiligheidssystemen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens