Volkswagen Passat 1.6 FSI Trendline (2007)

Leasetopper

Volkswagen Passat 1.6 FSI Trendline
Het vorige model Passat stamde oorspronkelijk uit 1996 en dat was 'm behoorlijk aan te zien. In toenemende mate lieten leaserijders Volkswagens middenklasser de afgelopen jaren dan ook links liggen.

De nieuwe Passat moet de Wolfsburgers weer terug-brengen onder de koplopers.
Dat lijkt aardig te lukken. De VW ziet er flink forser uit dan z'n voorganger die hij in 2005 afloste. Hij is dan ook in alle richtingen een stukje gegroeid. Maar het zijn niet louter de buitenmaten die imponeren, ook de vormgeving van de koets doet een duit in het zakje. De Passat heeft een tamelijk chique neus, met onmiskenbare Audi-trekjes. Volkswagen wil de nieuwe Passat overduidelijk weer iets hoger positioneren dan de vorige, die meer een no-nonsense-stijl uitdroeg.
In de huidige Passat dringen de vergelijkingen met Audi zich op. De klokken voor je neus hellen mooi achterover, net als de middenconsole. Het dashboard kenmerkt zich door fraaie, vloeiende lijnen. In de 1.6 ziet het er wel een beetje goedkoop uit door de achteraf ingebouwde radio. De overzichtelijkheid van het instrumentenpaneel is prima. Er is gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen, maar wie goed kijkt ziet dat de naden niet overal even groot zijn. De toepassing van de laatste snufjes maakt veel goed. De Passat heeft bijvoorbeeld een elektronische
parkeerrem, je zoekt vergeefs naar een hendel in de wagenvloer. Met een sleutel het contactslot omdraaien, is er ook niet meer bij. Je steekt gewoon de afstandsbediening in het contact.
De Passat is weliswaar gegroeid, de wielbasis is nauwelijks toegenomen. Veel meer ruimte voor passagiers heeft de nieuweling dus niet te bieden ten opzichte van z'n voorganger. Maar da's geen schande, want de vijfde generatie van de Passat had al ruimte te over, zowel voor- als achterin. Dat is in de zesde generatie nog steeds zo. Voorin krijgen de ledematen alle ruimte, en je zit op prima stoelen, die uitgebreid verstelbaar zijn. Op de zitpositie achter het stuur is werkelijk niets af te dingen. Hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn nog altijd royaal. De enorme kofferbak meet een riante 565 liter en slikt moeiteloos de bagage van een heel gezin.


Chic voorkomen
Onder de huif van deze 'instapper' bevindt zich een moderne, direct ingespoten 1,6-liter benzinemotor van 115 pk die in de praktijk prima blijkt te presteren. De pook van de zesbak maakt korte, directe slagen, maar hij haakt ook een beetje. De besturing stelt echt teleur. De bekrachtigingsinstallatie zorgt ervoor dat de besturing te kunstmatig aanvoelt. Bovendien centreert de auto te traag, zodat je in rechte lijn het gevoel hebt steeds aan het corrigeren te zijn. Wel heeft Volkswagen een goede balans tussen vering en demping weten te creëren. De Passat voelt niet te zacht aan op oneffenheden, maar zeker ook niet te hard om oncomfortabel te zijn.
Dankzij z'n chique voorkomen kun je met hem gerust bij iedere zakenrelatie komen voorrijden. Dat de Volkswagen in hart en nieren nog steeds een Duitse auto is, blijkt uit de standaarduitrusting van onze Passat Trendline. Een remassistent heeft hij niet en voor een automatische airco geldt hetzelfde. Tevens moet hij middenarmsteunen
ontberen, evenals mist-lampen, en moet je de portierruiten achterin met de hand omhoog en omlaag zwengelen. Dat je ook voor deze basisuitvoering flink in de buidel moet tasten, is gezien z'n minder omvangrijke standaarduitrusting lastig te verklaren. De Passat stelt daar echter tal van andere kwaliteiten tegenover en de Duitsers zijn uiteraard niet te beroerd om die in de vraagprijs te verdisconteren.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat 1.6 16V FSI Trendline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 155 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.820 mm / 1.472 mm
Wielbasis 2.710 mm
Massa leeg 1.323 kg
Laadvermogen 637 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 710 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 6,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 15,2 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 180 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum