Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline (2005)
Zakelijke revolutie
De Passat van de vijfde generatie is bijna acht jaar meegegaan. De hoogste tijd dus voor een n ieuw model. De zesde oplage ziet er flink forser uit dan zijn voorganger. De achterkant doet ons sterk denken aan die van de Phaeton. En dan de snuit; de nieuwe Passat lonkt duidelijk naar zijn chiquere neven van Audi. De zakelijke Volkswagen lijkt van voren op een Audi met te veel (chroomkleurige) lippenstift.
Allemansvriend
Veel minder nieuw is het gevoel dat je krijgt als je instapt in de Passat. Wie geblinddoekt instapt en pas binnen zijn ogen weer opent, kan het wellicht ontgaan dat hij in iets nieuws zit. Het had net zo goed een Golf kunnen zijn, of een Octavia van concerngenoot Skoda. Volkswagen verkiest evolutie boven revolutie. De zesde generatie Passat is een prima auto, maar hij blinkt op weinig punten uit. Deze Volkswagen is een keurige allemansvriend zonder dubbele agenda. Hij denkt aan het hele gezin. Niet alleen de kofferbak is berekend op grote gezinnen, ook op de achterbank is het in deze auto goed toeven. Hoofd- en beenruimte zijn royaal. Het enige waar lange mensen over zouden kunnen klagen, is dat ze opzij tegen de
aflopende daklijn aankijken. Dat is de tol die je betaalt voor een ranke vorm.
Veiligheidstopper
Veiligheid gaat in de nieuwe Passat boven alles, op dat gebied is de Passat echt een topper. Wat je ook doet met deze auto, hij blijft altijd op koers. Wie af en toe eens ondeugend wil doen, moet echter niet voor de Passat kiezen. Hij heeft geen spannend weggedrag. Wat niet wegneemt dat de auto vrij scherp stuurt. Jammer is dat het stuurwiel wat groot en plomp is, terwijl de bekrachtiging het gevoel uit het stuur filtert.
De middenarmsteun van de Passat dient ook als klepje voor een opbergvak. Over de constructie is helaas niet zo goed nagedacht. Eveneens een mogelijke bron van irritatie is de elektronische handrem. De traditionele hefboom tussen de voorstoelen heeft plaatsgemaakt voor een knop op het dashboard. Het ding heeft de (on)hebbelijkheid dat hij weigert de wielen los te laten zolang je de veiligheidsgordel niet hebt vastgemaakt. Goed bedoeld natuurlijk, maar soms ook knap vervelend. Toch is het verstandig dat Volkswagen zijn berijders dwingt de gordel vast te maken. De stoelen zijn erg vlak en bieden daardoor zo weinig zijdelingse steun dat je maar beter goed vastgesnoerd kunt zitten. Slim: door de vormgeving van de linker A-stijl heb je schuin linksvoor beter zicht dan in veel andere auto's.
Tolerantie
Ook de contactsleutel is verdwenen uit de Passat. Je moet een kastje in een gat steken. Duw het kastje een eindje verder het gat in en je wekt de motor. Maar door de grote toleranties doet het een beetje goedkoop aan. Het dashboard is mooi vormgegeven. Moderne, vloeiende lijnen rond een imposant maar overzichtelijk en logisch bedieningspaneel. Volkswagen heeft mooie materialen gebruikt en alle delen passen keurig in elkaar. Grappig detail: het bestuurdersportier bevat een parapluhouder. Een ideetje dat we al kennen van de Skoda Superb. Jammer dat Volkswagen er geen plu in stopt.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat 2.0 TDI 140pk Comfortline |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.295 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.820 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.710 mm |
Massa leeg | 1.429 kg |
Laadvermogen | 631 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 209 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,2 s / 5,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,4 s / 8,8 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |