Volkswagen Passat 1.6 TDI 105pk BlueMotion Techn. (2010)

autoreview

Volkswagen Passat 1.6 TDI 105pk BlueMotion Techn. (2010)

Signalement

UitvoeringPassat 1.6 TDI 105pk BlueMotion Techn.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Passat 1.6 TDI Bluemotion Technologie

  • 140.000 km

Mijn top drie van sedans in het leasebudget:
1. Volvo S60
2. Audi A3 Limousine
3. Volkswagen Passat
Echter het bedrijf had nog een aantal auto’s staan en er werd mij gevraag om eerst daar een kijkje in te nemen. De keuze is toen gevallen op een Volkswagen Passat 1.6 TDI BMT Comfortline sedanuitvoering van januari 2010. Dit was de enige uit mijn persoonlijke top drie die beschikbaar was in de pool van niet meer gebruikte leaseauto’s. Sinds kort dus de beschikking over een Passat met circa 140.000 km op te teller. Voor een diesel is dit nog steeds laag, en het betekent dat ik over niet al te lange tijd weer een nieuwe auto kan uitkiezen. Een voordeel van een auto uit de pool is dat je bij overschrijding van het leasebudget je geen eigenbijdrage aan het bedrijf hoeft te betalen. Het nadeel is dat er alleen 25% bijtellingsauto’s in de pool zitten.

Afwerking en uitstraling
De afwerking van de auto in deze comfortline uitvoering is zondermeer uitstekend. Er zijn mooie materialen gebruikt. Bij deze auto is bij bestelling gekozen voor bicolor. Het dashboard is gedeeltelijk in beige en ook de stoelen zijn beige. Dit lichte interieur staat mooi in combinatie met de kleur blauw metalic. Ook de sierlijsten rond de ramen (standaard in de comfortline) helpen mee om de auto een chique en zakelijke uitstraling te geven. Ik vind dat de VW niet veel onder doet t.o.v. de Audi en de Volvo. Het mooie van de VW is dat er een duidelijke kont aan vast zit. Naast een zeer ruime bagageruimte zorgt dit ook voor een mooi plaatje. Dat de VW een stuk groter is dan de Audi en Volvo helpt om het zakelijke karakter te onder strepen.

Comfort
De stoelen zitten goed (niet te hard) en de bestuurdersstoel is elektrisch instelbaar (lendesteun, e.d.). De climate controle werkt prima maar is niet instelbaar op de halve graad. De cruise control bevalt goed. Dit systeem laat zich gemakkelijk bedienen en past zich vrijwel onmiddellijk aan op de ingestelde snelheid. Ook is de auto redelijk stil. Bij 130 km per uur hoor je de auto nauwelijks.

Navi
De auto beschikt over een RNS 315 Radio/ cd wisselaar waarin navigatie is geïntegreerd in het dashboard. Let wel in het dashboard en niet er boven. Op deze locatie is het kleurenscherm lastig af te lezen tijdens het rijden. Dit heeft VW ook begrepen en als tegemoetkoming hebben ze tevens arrow navigatie tussen de toerenteller en de kilometerteller gezet. Omdat de oorspronkelijke kaart vijf jaar oud was (v1) heb ik die geactualiseerd (v5). Dit koste me € 199,- wat erg veel geld is voor een update. Hier scoort VW geen punten mee.

Motor
De motor is ontwikkeld volgens de Bluemotiontechnologie (BMT) de “groen” techniek van VW. Met 105 pk en 250 NM is het (in een redelijk zware auto als een Passat) geen strepentrekker. De lange overbrengen helpen hier ook niet bij. Bovendien is de uitstoot van deze BMT uitvoering niet laag genoeg voor een fiscaal voordeel. Het is dus gewoon 25% bijtelling, hetgeen een beetje voelt als wel de nadelen maar niet de voordelen. De auto komt mee in het verkeer maar ook niet meer dan dat. Nu zit ik voor 95% alleen in de auto en is Nederland een vlak landje. Ik ben echter benieuw hoe het gaat met een volle auto in de bergen.

Wegligging
De auto ligt goed op de weg. Rechtuit rijdt hij als op rails en ook in de bochten is er geen sprake van noemenswaardig overhellen of wegglijden. Zeker met de winterbanden die er nu op zitten is de grip perfect. Wel kraakt het middenconsole als je een bochtje snel neemt.
Plussen
• Zakelijke uitstaling
• Veel comfort
• Veel ruimte
Minnen
• Geen 20% bijtelling
• Weinig power
• Dure update navigatie

Conclusie
Al met al bevalt de Volkswagen Passat 1.6 TDI goed. Het is een auto met een mooie zakelijke uitstraling met veel ruimte en comfort. Voor het meeste dagelijkse verkeer voldoet de motor. Dit model met deze uitvoering blijft bij het kiezen voor een volgende auto na afloop van het contract een van de opties.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens