Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2006)

autoreview

Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2006)

Signalement

UitvoeringPassat 1.9 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst106.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerst opsomming ervaring met de Passat

  • 87.500 km

Nadat ik van werkgever wisselde en mijn leaseauto moest inleveren op zoek gegaan naar een mooie prive auto op diesel.
Bij Schaftenaar in Wezep een mooie Passat 1.9TDI Comfortline gevonden. Weinig gelopen maar 80.000km dus was weinig wat me tegen hield om deze te kopen.
Na wat overleg besloten de auto te kopen en 15 mei 2010 opgehaald.
Bij de testrit trilde de auto nogal en bij de koop afgesproken om tegen een gering meerbedrag merkbanden te plaatsen ipv de budget banden die eronder zaten.

Heb er nu 7500km mee gereden. Moet elke dag van Groningen op en neer naar Sneek voor mijn werk.

De auto blijft maar trillen. 2 keer mee terug geweest naar Schaftenaar maar helaas werd er alleen maar meer lood opgeplakt maar het trillen bleef. Doordat Schaftenaar de werkplaats een maand sloot ivm vakantie zelf maar naar een goede bandenhal in Sneek gegaan. Die hebben de wielen gebalanceerd, op de as gebalanceerd, een velg gericht en alle wielen getrimt. Helaas auto trilt nog steeds.

Ophanging voor kraakt ook heel erg wat een bekend probleem blijkt te zijn bij de passat van de eerste bouwjaren. Voorste draagarmrubbers moeten vervangen worden. Is hiervoor ook bij Schaftenaar geweest maar die hebben er niks aan gedaan. Moet daar dus nog een keer mee heen.
Laatst met de hitte kwam er na de rit van Sneek naar Groningen bijna geen lucht meer uit de rooster. Ventilator hoorde je luid achter het dashboardkastje blazen maar helaas kwam er weinig lucht uit de roosters. Na wat zoeken op het internet blijkt ook dit een bekend probleem...de uitstroom temperatuursensor is bij de eerste bouwjaren te kort en registreerd een verkeerde uitstroomtemperatuur. Hierdoor bevriest de hele verdamper en komt er geen lucht meer door. Andere sensor kopen en monteren zou de oplossing moeten zijn. Sensor heb ik maar moet ik nog monteren.

Brandstofopvoerpompt bromt regelmatig en is dan duidelijk te horen in het interieur. Moet hiermee ook nog naar Schaftenaar en volgens de VW dealer moet de pomp vervangen worden maar denk niet dat Schaftenaar dat zal doen.

Jammer van deze serie passats is ook het krakende plastic in het dashboard. Dit wil vaak een rammel veroorzaken of vrolijk kraken bij het nemen van verkeersdrempels etc.

Het comfort van de auto is in vergelijking met mijn vorige Renault Megane Grand Tour uit 2005 slecht. Je voelt haast alles wat onder je door gaat en daarnaast is hij ook aardig windgevoelig. Dit is de comfortline en geen sportline. Ben denk ik na ruim 10 jaar renault rijden toch te erg gewend aan het franse comfort. Vandaar ook dat ik geen VW weer zal kopen maar dan weer een franse auto.

Zal zeker wel een jaar en dus 50.000km in deze auto rijden maar denk wel dat ik hem dan snel weer weg doe. Dacht dat VW meer kwaliteit was dan een Renault maar dit valt toch tegen. Kijk nu al zo nu en dan naar een Laguna en denk ook dat dat de opvolger zal worden.
De Passat is een zeer mooie auto en ook elegant maar hij rijdt niet zoals hij doet voorkomen.

Zal deze review blijven updaten zodra er nieuwe dingen te melden zijn.

Nu met stalen velgen

  • 89.000 km

Nou heb bij een zeer goede bandenzaak Veenstra in Sneek wat kunnen testen met mijn wielen. Dit ivm het trillen van de auto.
Op mijn lichtmetalen velgen hebben ze nieuwe michelins gezet. Auto reed hierna al beter maar nog steeds aardig wat trillingen.
Daarna auto op stalen velgen gezet met continental banden. Stukken beter nu...nog wel lichte trillingen in het stuur maar is gewoon mee te rijden zonder dat je je er dood aan irriteert.

Morgen gaat de auto even naar mijn eigen garage en dan op de brug de ophanging eens langslopen.
Als ik dan genoeg weet gaan we Schaftenaar bellen en die een kans geven de auto te repareren. Doen ze dat niet dan mogen ze de auto houden en zal ik op zoek gaan naar iets anders, maar in ieder geval geen Skoda, Seat, VW of Audi.

Hij is er nog....

  • 106.000 km

Inmiddels 17000km verder.

Wat is er allemaal in de tijd gebeurd:

Bij Schaftenaar in Wezep zijn nog de draagarmrubbers vervangen en de brandstofopvoerpomp vervangen voor een andere 2dehands.

Gekraak van de voorwielophanging is weg en de brommende brandstofpomp is ook weg. Heeft wat moeite gekost om dit voor elkaar te krijgen maar uiteindelijk gelukt.

Heb een probleem met de airco gehad. Hij bleef maar koelen en zodoende bevroor alles en kwam er geen lucht meer uit de roosters. Bleek een probleem met een sensor van de uitvoertemperatuur van de airco. Bekend probleem...nieuwe sensor is veel langer en registreert de temperatuur beter. Probleem niet weer teruggekomen.
Geen coulance van VW ondanks bekend probleem.

Auto heeft in de sloot gelegen naast de A28.
Iemand vond het nodig mij met opzet van de weg te drukken.
Auto had alleen plaatschade rondom...
Kostenpost: Ruim 8000euro.

Stuurslot blijft soms hangen en dan wil de auto niet starten. Als je rustig de sleutel eerst in stand 1 doet..wachten tot het stuursymbool niet meer brand. Dan naar stand 2...weer wachten tot stuursymbool niet meer brand en dan starten. Dan gaat het meestal goed.
Vervangen van electronisch stuurslot met montage is iets van 350-400euro Heb het nog niet laten doen en ook hier weer geen coulance van VW ondanks bekend probleem.

Auto heeft groot onderhoud gehad bij de dealer bij 103000km
Moesten nieuwe remblokken en schijven achter geplaatst worden. Aandrijfashoes vervangen, nieuwe olie en filters, remvloeistof ververst, airco gereinigd en opnieuw afgevuld.
Kosten: 980euro

Auto heeft me op 2de kerstdag laten staan. Allemaal waarschuwingslampjes aan op het dashboard van ESP, ABS, Motorstoring etc. Kon geen gas meer geven. Na opnieuw starten alle storingen weg....weer 4km gereden en daar waren de storingen weer. Weer auto uit en weer aan en kon weer rijden. Zo ben ik thuis gekomen. Daarna is de auto opgehaald door VW mobiliteitsservice.
Auto heeft 4 dagen bij de VW Dealer gestaan en bleek de kabelboom naar de motor doorgesleten!! Auto 4 jaar oud en 106000km gelopen.
Zeker 4 aders lagen bloot en konden contact maken. Kabelboom moest vervangen worden... 600euro aan kosten.
Ondanks dat iedereen bij de dealer het vreemd vond en niet normaal weer GEEN COULANCE van VW.
Je mag alles lekker zelf betalen is blijkbaar normaal bij VW.

Nu nog een probleem dat er een bonkje onder de auto klinkt bij optrekken. Dealer kon het niet horen maar ik hoorde het direct na het wegrijden bij de dealer. Nog maar eens terug.
En het voelt alsof er wat los zit bij de voorwielophanging maar ook dit is door de dealers niet te vinden.

Vind het nog een mooie auto maar de kwaliteit valt mij erg tegen.
Zal nog steeds niet weer een nieuwe auto kopen van de VAG groep.
Wie weet verandert mijn mening nog in de toekomst maar op dit moment zou ik een ander merk kiezen dan VW, Seat, Skoda of Audi.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.