Volkswagen Golf R32 (2007)

Opper-Golf

Volkswagen Golf R32
Jarenlang was de Golf GTI de meest begeerlijke compacte Volkswagen. Maar dit icoon raakt steeds meer ondergesneeuwd door andere rapperiken uit eigen huis, zoals de vierwielaangedreven R32 die nu in vernieuwde vorm terug is. Is doorsparen voor het hoogst haalbare zinvol?

De GTI heeft allang niet meer het alleenrecht op de titel 'bovengemiddeld rappe Golf'. Wolfsburg verbreedde het gamma van rappe Golfjes, en onttroonde daarmee
de GTI. De achtklepper kreeg gezelschap van een zestienklepper, later volgde de G60 en ook een VR6 kwam de Golf-gelederen versterken. De climax was de R32, een ware bom op basis van de Golf IV die in 2002 het levenslicht zag en die het Golf-gamma naar boven afrondde.


Kanonslopen
Die R32 is met z'n 4Motion vierwielaandrijving onbetwist het hoogtepunt uit het Golf-programma. Ook de koets ziet er veelbelovend uit. Volkswagen heeft 'm naar Golf-maatstaven behoorlijk uitgedost. De aluminium-look grille met horizontale lamellen vind je niet op een huis-, tuin- en keuken-Golf. Qua design sluiten de 18-inch lichtmetalen spaakwielen prachtig aan bij de vormgeving van de grille. Tamelijk forse dorpelverbreders brengen de R32 optisch een stuk dichter bij het asfalt. Maar hij is ook daadwerkelijk verlaagd; hij staat vijf millimeter lager boven het wegdek dan de GTI. De dikke achterbumper heeft een soort diffusor. In het midden steken twee uitlaten als kanonslopen uit de bumper.
In het interieur zijn het vooral de sportstoelen die je doen beseffen dat je in de 'über-Golf' bent gestapt. Geprofileerde, met leer beklede sportstoelen houden je voortreffelijk op je plaats. Hier en daar treffen we gepolijste aluminium strips aan in het R32-binnenste. Het ziet er allemaal geweldig uit. Het stuurwiel stamt uit de GTI en heeft ook de afgeplatte onderzijde. In de verticale spaak staat 'R32' te lezen.

Rillingen
Onder de kap huist de motor die ook in de vorige R32 dienstdeed. Het is een indirect ingespoten 3,2-liter V6 met een vermogen van 250 pk. Volkswagen heeft een knap staaltje werk verricht door een V6 in een Golf te lepelen, mogelijk gemaakt doordat het merk een blokhoek van slechts 15 graden toepast. Normaal gesproken staan de cilinderrijen van zo'n motor onder een hoek van 60 of 90 graden.
Het geluid van de krachtbron is een traktatie voor de oren. Via de uitlaat worden zowel de inzittenden als passanten onthaald op een zorgvuldig gecomponeerde zescilinderroffel, die zonder veel fantasie zou kunnen stammen van een model uit Zuffenhausen. En hoe meer het volume toeneemt tijdens het accelereren, hoe heftiger de rillingen je over de rug lopen. Ze doen je steeds maar weer het gaspedaal van de R32 vloeren. De gangwissels van de DSG-bak verlopen naadloos, zodat de auto in één vloeiende lijn in nog geen zes seconden naar de 'honderd' accelereert. En daarmee laat deze Golf zien waar hij écht goed in is: keihard rechtdoor denderen.
250 km/h is haalbaar. Maar ook zijn stopkracht is indrukwekkend. De forse remschijven zijn uitstekend berekend op hun taak en stoppen de R32 vanaf 100 km/h in 34 meter. Met de vierwielaan-drijving lijk je op bochtige binnenwegen eindeloos grip te hebben, maar deze R32 rondt bochten minder snel dan broer GTI. Hij voelt zwaarder aan en is dat ook; bijna honderd kg. Van onderstuurneigingen heeft de R32 minder te lijden. Dankzij de integrale aandrijving is 'ie veel mooier in balans, en als de boel begint te schuiven, dan gaat dat over vier wielen. Je kunt zelfs enige mate van overstuur opwekken, maar de achterzijde volgt over het algemeen trouwhartig de voorkant.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf R32
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 41.940

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.189 cc
Maximaal vermogen 184 kW / 250 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.246 mm / 1.759 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.445 kg
Laadvermogen 605 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 248 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 6,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,3s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 231 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum