Op de rollenbank: Volkswagen Golf GTI Abt
‘Is je hogedrukpompslepertje al vervangen?’
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Nic de Boer
- Op de rollenbank
Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned zijn. De grap is namelijk dat we het gemeten resultaat vergelijken met de fabrieksopgave en kijken we of iedereen bij vertrek nog net zo’n grote mond heeft als bij aankomst. De komende tijd maken we een uitzondering en laten we auto’s met een tuning van welke soort dan ook los op de rollenbank.
De tuning die Nick Hesseling op zijn Golf GTI heeft zitten, is er een van de veilige soort. Zijn auto onderging een Abt-behandeling, waar Volkswagen zelf helemaal achter staat. Sterker nog, de Golf GTI Limited Edition 240 heeft exact dezelfde tuning en die stond voor een flink hoger bedrag in de catalogus dan de chip van Abt achteraf kost. In elk geval is voor de auto van Nick nu 240 pk opgegeven, een flinke upgrade vanaf de standaard 200 pk van de GTI. “De tuning is gedaan door de vorige eigenaar, al met 7.000 kilometer op de teller. Ik geloof zelfs dat het gratis was bij de Volkswagen-dealer. Het is een chip van Abt, dus dat zal wel safe zijn”, vermoedt Nick.
Natuurlijk is er aan de GTI het nodige gedaan toen hij hem in handen kreeg. “De luchtinlaat is vernieuwd en er zijn nieuwe injectoren geplaatst”, vertelt hij. Ghisbert vraagt vlug of hij ook aan het hogedrukpompslepertje heeft gedacht. “Want als je dat te lang laat zitten, krijg je grote schade”, legt hij uit. Gelukkig heeft Nick daar ook aan gedacht. Hoe je het ook wendt of keert: een TSI-motor van Volkswagen heeft op termijn zeker wat extra aandacht nodig.
TREKHAAK
Iemand die rondrijdt in een getunede Golf GTI, moet wel een Volkswagen-liefhebber zijn, maar niets blijkt minder waar. “Ik heb helemaal niets met Volkswagen; eigenlijk zocht ik een Astra OPC, maar die heeft de uitlaat in het midden. En ik moest wel een trekhaak hebben, want hij moet de tandemasser van mijn bootje kunnen trekken. Bovendien mocht ik geen Opel van mijn vrienden”, lacht Nick hardop.
Dan de meting: die blijft achter bij de opgave van Abt. Geen schokkend verschil, maar wel vreemd als je een operatie hebt gedaan waarbij het om de paardenkrachten draait. Gelukkig laat de streep op de grafiek die de trekkracht weergeeft dan weer wel een positief resultaat zien.
“En moet jij eens raden wat ik liever heb”, concludeert Nick. En gelijk heeft hij, want in de praktijk heb je toch meer aan lekker veel trekkracht dan aan een karrenvracht pk’s. Zeker als je een tandemasser hebt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.