Volkswagen Golf 2.0 TDI - 2008 - 320.833 km - Klokje Rond
Nog eens zeven jaar?
116 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dirk Melenberg maakt in 2008 een kleine € 45.000 over aan de Volkswagen-dealer om achter het stuur van een fonkelnieuwe Golf 2.0 TDI met DSG te stappen. Zeven jaar later maakt een aanrijding bijna een einde aan het avontuur. Nu zijn we wederom zeven jaar verder om uit te vinden of een derde termijn van nog eens zeven jaar haalbaar is.
In 2008 was dit de duurste Volkswagen Golf TDI; hij kostte toen evenveel als een 2.0 GTI. Bovendien is het een late Golf V, aangezien in 2008 de zesde generatie zijn opwachting maakte. Alsof de basisprijs nog niet hoog genoeg is, vinkt Dirk flink wat opties aan. “Ja, als je het doet, moet je het goed doen. Ik heb bewust voor de driedeurskoets gekozen, want die vind ik mooier en het past bij de sportieve uitstraling. De GT Sport is niet lang geleverd en als optie heb ik voor het Business Line Rpakket gekozen. Het enige wat ik achteraf heb laten inbouwen, is een zwart hemeltje. Dat was als optie niet mee te bestellen.”
Dirk rijdt al heel lang Golf. Zijn vorige was een Golf III GTI 16V, maar dat was in zijn ogen niet de spannendste GTI die Volkswagen ooit bouwde. De Peugeot 206 die hij voor deze Golf reed, was min of meer een noodgreep. “Ik veranderde van baan, had geen auto van de zaak meer en reed privé een Audi TT, die ik tot op de dag van vandaag heb. Die wilde ik niet als dagelijkse auto inzetten, dus werd het de Peugeot. Bij de Golf lag de keuze voor een diesel voor de hand, aangezien ik tussen de dertigen veertigduizend kilometer per jaar reed voor mijn werk.” Voor afspraken in de grote steden, zoals Rotterdam of Utrecht, pakte Dirk steevast het ov. “Dat gaat net zo vlot als met de auto en je hebt geen gedoe met parkeren. Door de jaren heen werden de ritten minder lang en nu ik met pensioen ben, gaat het helemaal niet zo hard meer.”
FLINKE KLAPPER
Voor het onderhoud gaat Dirk al vanaf dag één naar de VW-dealer en dan niet bepaald de dichtstbijzijnde, maar een adres ver van huis in Doetinchem. “Een oude schoolvriend was de eigenaar van dat bedrijf en ik ben er altijd heel goed geholpen, vooral na die aanrijding in 2015. Op een smalle weg buiten de bebouwde kom naderde ik een onoverzichtelijke bocht. De tegenligger kwam op mijn weghelft en we raakten Dirk zette de garage alles op alles en gaf de verzekeraar groen licht. Vanaf dat moment was het voor hem glashelder: ik ga deze auto oprijden. Onderstel en chassis hadden weinig geleden van de klap, alleen een paar draagarmen moesten worden vervangen. Na de reparatie reed de Golf weer zoals voorheen, Dirk zegt echt helemaal niets meer van de klap te merken. “Dat ongeval gebeurde zeven jaar geleden en nog altijd rijd ik met veel plezier in de Golf.”
NOG GEEN AFSCHEID
“Problemen heb ik nooit gehad, behalve die keer dat de DSG niet meer goed opschakelde naar de hoogste versnelling. Na veel zoekwerk bleek dat aan een verstopt brandstof filter te liggen. Dat is wel het laatste waaraan je denkt. Daarna heb ik de motor en de transmissie laten chiptunen door een specialist. Hij levert nu 225 pk en heeft 450 Nm. Vooral dat laatste is heerlijk.” Wanneer je zo vergroeid bent met je auto, kan het heel verhelderend zijn om er eens iemand met een frisse blik naar te laten kijken: Klokje Rond-keurmeester Joep Schuurman. Zijn blik is behalve verfrissend ook uiterst kritisch en hij blijkt aardig wat commentaar op met name het onderstel te hebben. “Een Golf als deze kan veel beter rijden met een goed onderstel. Je merkt echt dat het versleten is en dat is niet zo verwonderlijk na al die jaren en kilometers. Verder vrees ik dat de koppeling van de DSG bijna aan zijn einde is, want het schakelen verloopt niet altijd zo soepel en snel als een bak als deze dat hoort te doen.” Vanzelfsprekend weet Dirk dat zijn rappe Golf niet zo snaarstrak meer stuurt als op de dag dat hij de showroom verliet. “Ik sta voor een dilemma.
Ergens weet ik dat het misschien tijd is om over te stappen op een elektrische auto, maar in het C-segment kan ik op dit moment niet de auto vinden die aan mijn wensen en eisen voldoet. Afscheid nemen van mijn Golf is moeilijk, omdat ik weet dat ik geen betere krijg voor hetzelfde geld. Inruilen van een oude diesel is lastig. Niet zo lang geleden had ik de eerst milieuboete te pakken, dat was in Antwerpen.” Na onze keuring gaat Dirk een serieus gesprek aan met Joep, want hij overweegt om de zwarte TDI een financiële injectie te geven om in elk geval weer een paar jaar verder te kunnen. Misschien zelfs zeven.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Voor de Golf een twijfelende blik. Typisch een dealeronderhouden auto, van beurt tot beurt gereden en alleen vervangen wat stuk is, maar niet wat versleten is.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 TDI 170pk GT Sport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.410 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.204 mm / 1.759 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 700 kg |
Banden | 225/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 218 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 169 g/km |
Lezersreacties (116) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.