Volkswagen Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline (2007)
Golf-segment
Het huidige model loopt al weer bijna vier jaar mee en staat volgend jaar op de vervangingsagenda, maar toch kun je er nog prima mee voor de dag komen. Een tikje saai is hij wel, maar dat is bijna inherent aan het allemansvriend-zijn. Dat geldt voor de buitenkant, maar zo mogelijk nog meer voor het interieur. Alleen de blauwe dashboardverlichting zorgt nog voor een beetje onderscheid, voor de rest is dit werkelijk het schoolvoorbeeld van saaiheid, maar, en daar gaat het toch om, vooral functionaliteit. Zoeken is er niet bij in de Golf. Als je het niet meteen vindt, kun je er vanuit gaan dat het er gewoon niet op zit. Bovendien is het allemaal degelijk en robuust in elkaar geschroefd.
No-nonsense
Stevige no-nonsense en daar kun je veel mensen heel blij mee maken, zo bewijst Volkswagen al decennia lang. De stoelen zijn stevig en zitten goed, die van de bestuurder is bovendien in hoogte verstelbaar en in combinatie met het in twee richtingen verstelbaar stuur staat niets de ideale zitpositie in de weg. Afgezien dan van het feit dat de stuurkolom voor mensen met lange benen een tikje in de weg kan zitten. Inventief is het vakje tussen de voorstoelen: een soort dubbele flesopener
deelt het vakje in tweeën. Op het eerste gezicht misschien een soort tegenpool
van de 'Bob-sleutelhanger', maar het kleinood is bedoeld om twee flexibele
bekerhouders te creëren. En laten we wel zijn, niet alleen bierflesjes hebben kroonkurken.
Verrassing
Achterin bevindt de Golf zich in de middenmoot. Volwassenen kunnen er een aardige plek vinden, maar een zee van ruimte zoek je tevergeefs. Ook de kofferruimte is van gemiddeld niveau. Bovengemiddeld is het trucje dat Volkswagen van dochter Seat heeft overgenomen. De achterklep laat zich ontgrendelen door het logo te kantelen.
De verrassing vinden we onder de motorkap van de Volkswagen Golf. Eerder al lieten we ons verbazen door de 170 pk en de 140 pk versies van de TSI-serie, die tot doel heeft uit relatief weinig cilinderinhoud (dus lager verbruik) toch veel vermogen te halen, geheel naar de trend der tijd.
Turbo
Die twee motoren doen dat door een slimme combinatie van een mechanische compressor en een turbo, waarbij laatstgenoemde de ander om en nabij de drieduizend toeren (afhankelijk van de stand van het gaspedaal) aflost. Deze 122 pk variant op de TSI-motor is ontdaan van de mechanische compressor, maar behield
de turbo. Of het dan nog wel een 'echte TSI' mag heten, kunnen we betwijfelen,
maar de prestaties zijn nog steeds verrassend. En waarom ook niet? Fiat neemt bij de T-Jet motoren immers ook genoegen met alleen een turbo.
De motor trekt er lekker aan, geeft een fel, apart geluid en de auto laat zich daardoor erg vlot door het verkeer sturen. Pluspunt is verder dat de Golf een
zesbak heeft, die ook nog eens erg lekker en direct schakelt.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.4 16V TSI 122pk Trendline |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 21.305 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.204 mm / 1.759 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.215 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 640 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 5,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,6 s / 10,2 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Comfortline – Opel Astra GTC 1.6 Turbo Sport - Test

Test: Ford Focus – Honda Civic – Renault Mégane – Volkswagen Golf

Volkswagen Golf 1.6-16V FSI Trendline (2004)

Volkswagen Golf V
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.