Volkswagen Golf R32 (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf R32 |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 113.350 km |
KM-stand laatst | 124.671 km |
Volkswagen Golf V R32
- 114.790 km
Na jaren van wikken en wegen toch een droom van mij waargemaakt. Ik wilde de R32 4-5 jaar geleden kopen maar doordat ik toen heel veel reed, heb ik destijds voor een Mercedes E220 CDI (W212) gekozen. In mijn hart ben ik echter altijd blijven uitkijken naar een R32.
1,5 maand geleden was het zover. Ik kwam deze auto plotseling tegen op het internet. Het was niet de ideale kleur (ik wilde blauw of zwart) en ik had graag een schuifdak gewild, maar kenners weten hoe zeldzaam een 4/5-deurs R32 met lage kilometerstand en weinig eigenaren is (deze heeft er aantoonbaar 2 gehad, 1 in Duitsland en 1 in Nederland die de auto de laatste 2-3 jaar heeft gehad). Ik kwam in eerste instantie zoveel R32's gehad die wel 10-15-20+ eigenaren hadden gehad dat ik er huiverig van werd. De auto's met minder dan 5 eigenaren waren simpelweg erg schaars en vaak (voor mij) te duur geprijsd. Ik moest dus wat inleveren maar kreeg er op de belangrijkste punten (kilometerstand, onderhoudsgeschiedenis, uiterlijke staat etc.) veel voor terug.
Zodra de proefrit begon en de motor warm was, was ik eigenlijk al verkocht. Laat ik daarom snel meer vertellen over het bezitten van een R32!
De auto biedt veel luxe als zachte, lederen stoelen (elek. verstelb.), stoelverwarming, cruise control, maar het is een ander soort luxe dan bijv. in een S-klasse (of zelfs mijn E-klasse). Dat is meer 'bazige' luxe terwijl dit meer het gevoel geeft van 'show-'luxe. Het audiosysteem is zeker één van de sterkste punten, wat een geluid levert dat op. Maar (!), het is niet het belangrijkste geluid dat deze auto produceert.
Eigenlijk zou ik een aparte review kunnen schrijven over dat geluid want het kost geen moeite om er eeuwig over door te gaan. Vanaf het moment dat je de sleutel omdraait en er een diep, donker gebrom los komt alsof er een beest vastgeketend zat en het vrijgelaten is, tot het warm rijden van de motor. Het feest begint dan pas, want het valse gesnerp trekt aandacht waar en wanneer jij wilt! Ik merk dan ook dat ik vaak de flippers gebruik, terug schakel en mensen bij de bushaltes nekkrampen bezorg terwijl ze me achterna turen om te beseffen dat deze "grijze Golf" toch anders is.
Een andere gewoonte die ik me eigen heb gemaakt is dat ik midden in de nacht (de weekenden) om een uur of 2-3:00 plotseling de behoefte krijg om een stukje te gaan rijden! Jeremey Clarkson zei ooit in een aflevering van Top Gear "When was the last time you went for a drive? Not to somewhere, not for something, but just...to drive." Deze auto heeft mij doen beseffen wat hij daarmee bedoelde. Ik heb het gevoel dat de nacht en deze auto heel goed bij elkaar passen, de interieurverlichting, het (donkere) geluid dat extra goed hoorbaar is, echt goed kan ik het niet verklaren. Al dit rijden (95% stadsverkeer) kent wel een prijs; ongeveer 300 km op mijn eerste tank. Nu ik de auto beter leer kennen lukt zo'n 325-350 km. Ik klaag hier niet over, maar meld het alleen zodat lezers een beeld krijgen.
Over het rijden kan ik eigenlijk vrij kort zijn. De auto heeft moeite met (scherpe) bochten (op snelheid) door zijn zware neus. Remmen doet hij wel als de beste! Waar ik met mijn Mercedes wel eens moeite had om van hogere snelheid voor een stoplicht tot stilstand te komen, is het voor deze auto geen probleem! Natuurlijk was de Mercedes 'standaard' en heeft de Golf speciale remmen, maar het is alsnog indrukwekkend. Hij wijkt niet uit naar links of rechts als je van 140 opeens op de rem gaat staan, maar remt in een mooie, rechte lijn. De DSG-automaat is veel beter/scherper dan de 5-bak automaat uit mijn Mercedes. Schakel je met de flippers, dan kun je klappen verwachten tijdens de schakelmomenten! In de nacht, als het rustig is, hoor je de bak zelfs ontkoppelen en schakelen onder je voeten, heel apart gevoel!
Om (voor nu) af te sluiten wil ik een vergelijking trekken. Ik rij wel eens (mee) in de Golf 6 R20 van een vriend, maar voor mij levert dat niet 20% van de sensatie van de R32 op. Het (de R20) voelt als een soort kunstmatige snelheid/acceleratie terwijl in de R32 elke (grote) stap die hij tijdens de acceleratie zet, je mee sleept. Hij is niet snel vergeleken met de moderne hot hatches, hij is niet superlicht, hij is niet meer de jongste, maar wat hij wel kan, is je doen lachen bij elke dot gas. Het is dramatisch, het is aandachttrekkerij, het is overdreven, maar daarom, is het voor mij ook de laatste Golf die de R-badge waardig is.
Het geluk kan niet op...
- 124.671 km
De Golf V R32 snort lekker door. Nog geen problemen mee gehad anders dan dat ik besef hoe snel ik door de banden heen ga! Zojuist zag ik een video van twee Golf 7 R's hier op Autoweek en besefte ik me weer hoe gelukkig ik ben met mijn ECHTE R (die nieuw trouwens meer dan €28.500,- minder kostte dan de gouden Golf 7 R in de video).
Indien je het kan veroorloven om erg vaak te moeten tanken, zou ik een Golf R32 aan een ieder aanraden. Hij komt 10 jaar na productie nog steeds met één garantie; een flinke lach bij elke kilometer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Golf R32, 147 GTA, Impreza WRX, deze heftige straatracers koop je voor €15.000
Volkswagen Golf 2.0 TDI - 2008 - 320.833 km - Klokje Rond
Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)
Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240
Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Comfortline – Opel Astra GTC 1.6 Turbo Sport - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.