Volkswagen Golf 1.6-16V FSI Trendline (2004)
Opvallend onopvallend
't Is opvallend hoe onopvallend je met de nieuwe Golf door het verkeer gaat. Eigenlijk zijn alleen berijders van de 'oude' Golf geïnteresseerd. Dat krijg je met zo'n geëvolueerd design. Zijn stoere neus laat er ook geen twijfel over bestaan: onmiskenbaar een Golf. De koplampunits zijn fors gegroeid, net als het VW-logo. Hij heeft 'n stoere voorbumper, terwijl de achterkant juist minder robuust oogt dan die van zijn voorganger. Hierdoor toont de Golf compacter dan zijn voorganger, terwijl hij dat uiteraard niet is. Een nieuw model is immers bijna altijd groter.
Binnenin is alles heerlijk vertrouwd, typisch een VW-interieur. Alles zit waar je het verwacht. Logischer qua bedieningsgemak kan gewoon niet. De knoppen van de zijruitbediening zitten op de juiste hoogte op het portier, de schakelaars voor de ventilatie en de hendels voor de richtingaanwijzers vind je blindelings. Maar het interieur in de Trendline oogt erg karig. Een misser is 't ontbreken van 'n ingebouwde audio-installatie. De kunststof van het dashboard voelt zacht aan, maar rond de versnellingspook en op de portieren vinden we helaas een keiharde kunststof. De pook van de zesbak torent hoog tussen de oplopende randen onder de middenconsole.
In de Golf kun je een erg fijne zitpositie instellen. De stoelen bieden voldoende steun en je kunt ze zowel hoog als juist lekker laag zetten. Het stuur kun je flink naar je toe halen. Top! Maar dat zijn we eigenlijk van VW gewend.
Afstandelijk
Het onderstel van de Golf kennen we eigenlijk al van de Touran en de Audi A3. Bij de Golf heeft het echter een beduidend comfortabelere afstelling. De demping doet zijn werk naar behoren, soepel en stil, maar in bochten helt hij iets over. De Golf laat met zich gooien en smijten, hij vindt het allemaal goed, zonder daarbij in snelle bochten onderstuurd te raken. De besturing werkt minder direct dan die van de toppers op dit gebied – de installatie is te afstandelijk. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak; die schakelt licht, maar de pook communiceert niet. Conclusie: de Golf rijdt erg goed, maar doordat de besturing net wat scherpte mist, kunnen we 't rijgedrag niet helemaal top noemen.
De letters 'FSI' achter op de Golf staan voor Fuel Stratified Injection, wat betekent dat deze 1.6 directe benzine-inspuiting heeft. Een lekkere motor, die een fijne roffel produceert die zelfs bij hoge toerentallen niet gaat vervelen. Onderin pakt hij gretig op, bovenin krijgt de krachtbron het pas echt naar zijn zin. De zesde versnelling gebruik je alleen op de snelweg, want op binnenwegen komt hij niet tot zijn recht. Inhaalacties in de hoogste versnelling kunnen erg gevaarlijk worden, dat zie je aan de benodigde tijd voor de sprint van 80 naar 120 in zes. Dat lukte ons niet binnen de 20 seconden.
Nog altijd geeft Volkswagen de Golf een vrij karige uitrusting mee. Zo heeft deze Trendline niet eens airco. Die kun je er los bij kopen, maar dan moet je wel € 1.160 extra neertellen. Een boordcomputer en cruise control konden er in de Trendline wel vanaf. Wie 'n vijfdeurs bestelt, krijgt gelukkig ook áchter elektrisch bedienbare ramen standaard. Zes airbags beschermen de inzittenden bij een aanrijding, dus op dat punt heeft VW gelukkig niet bespaard.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.6 16V FSI Trendline |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.040 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.204 mm / 1.759 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.195 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 620 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,7 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 15,8 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |