Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

Voordeel wordt duur betaald

138
Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
  • Autotest
19 februari 2015 om 15:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vooral dankzij de lage fiscale bijtelling worden plug-inhybrides steeds gewilder. De Golf GTE is daar een goed voorbeeld van. Maar heeft deze auto meer dan louter fiscale voordelen?

Eén ding hebben veel oplaadbare hybrides gemeen, en dat is de fiscale bijtelling van slechts 7 procent, bovendien zijn ze tot 1 januari 2016 wegenbelastingvrij. Die lage bijtelling is natuurlijk koren op de molen van de leaserijder. Maar als je met dit type auto écht zuinig wilt rijden, zul je veel moeten 'stekkeren'. Dat maakt plug-inhybrides eigenlijk ongeschikt voor (zakelijke) kilometervreters. De fabriek vermeldt een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 66,7, maar dat is vastgesteld tijdens de weinig realistische Europese testcyclus, waarbij veelvuldig gebruikgemaakt wordt van de elektromotor. Tijdens onze test stond de Golf 's nachts aan de stekker, zodat we 's ochtends altijd met een vol accupakket wegreden. Na een kilometer of 25 (op winterbanden) was het dan uit met de elektropret, terwijl de snelheid niet boven de 100 km/h kwam. 's Zomers lijkt 40 tot 50 kilometer haalbaar, zeker als je dan op de speciale banden met lage rolweerstand rijdt. Op benzine is de GTE niet zuiniger dan een gewone Golf 1.4 TSI. Het hoogste rendement uit dit type aandrijflijn haal je als je ritjes van pakweg 40 kilometer rijdt en daarna de auto weer oplaadt. Onder gunstige omstandigheden is dat mogelijk zonder gebruik te maken van de brandstofmotor. Maar ook als je iets verder weg moet en even op benzine rijdt, is een zeer laag verbruik mogelijk. Omdat de benzineconsumptie, afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, kan variëren van 0 tot pakweg 1 op 15, kunnen we echter onmogelijk een realistisch gemiddeld verbruik aangeven.

Rijden doet deze Golf gewoon goed. De overgang tussen elektrisch en op de brandstofmotor rijden, gaat ongemerkt. Indien gewenst ontpopt deze Golf zich als een sportieve auto. Hij haalt dan het maximale uit beide motoren en sprint in nog geen 8 seconden naar de 100 km/h. De GTE is vrij zwaar, maar door de aangepaste vering en demping merk je pas bij zeer hoge bochtsnelheden iets van die zwaarlijvigheid. Hij is misschien iets te stevig geveerd, dat wel. In combinatie met de 18-inchwielen (meerprijs) kost dat comfort. Het interieur is mooi afgewerkt en steekt ergonomisch goed in elkaar. Achterpassagiers hebben voldoende ruimte. De kofferbak is zo'n 100 liter kleiner dan die van een gewone Golf.

De GTE komt niet kaal de showroom uit, maar met een paar extra's schiet de prijs al snel door de 40 mille heen en dat is straf voor een auto in dit segment.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Oordeel

4 sterren

Vooral dankzij de lage fiscale bijtelling is de Golf GTE momenteel erg populair. Bovendien is het een fijn rijdende, zeer vlotte auto. Voor veelrijders is de GTE echter niet bijzonder zuinig en voor particulieren is hij erg duur in aanschaf.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 1.4 TSI GTE
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.270 mm / 1.799 mm / 1.449 mm
Wielbasis 2.631 mm
Massa leeg 1.499 kg
Laadvermogen 521 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,9s
Brandstofverbruik 1,5 l/100km
CO2-uitstoot 35 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 560
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Volkswagen Golf 1.0 eTSI 110pk Life (5D/7A)
€ 574
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 579
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 560
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf *ACC*Navi* € 19.380 excl. BTW*

    Volkswagen Golf *ACC*Navi* € 19.380 excl. BTW*

    • 2017
    • 124.805 km

    € 23.450

    Volkswagen Golf *ACC*Navi* € 19.380 excl. BTW*

    Volkswagen Golf *ACC*Navi* € 19.380 excl. BTW*

    • 2017
    • 124.805 km

    € 19.380

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline / DSG / Panorama

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline / DSG / Panorama

    • 2013
    • 66.669 km

    € 16.900

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (138) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Nog niet helemaal toe aan een volledig elektrische auto maar al wel zo ver om er een beetje...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    • 13 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline (2014)

    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline...

    1
    • 5 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

    6
    • 19 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    4
    • 27 maart 2022
meer reviews
Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

422

Ooit zorgde de Volkswagen Golf voor de defintieve doorbraak van de compacte hatchback. Sindsdien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    230
    • 3 augustus 2022
  • Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM -...

    141
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    77
    • 1 juli 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    51
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    40
    • 12 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Up - Back to Basics

    Volkswagen Up - Back to Basics

    159
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    262
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse fabriek

    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse...

    23
    • 5 augustus 2022
  • Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    236
    • 4 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden