Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Voordeel wordt duur betaald
Eén ding hebben veel oplaadbare hybrides gemeen, en dat is de fiscale bijtelling van slechts 7 procent, bovendien zijn ze tot 1 januari 2016 wegenbelastingvrij. Die lage bijtelling is natuurlijk koren op de molen van de leaserijder. Maar als je met dit type auto écht zuinig wilt rijden, zul je veel moeten 'stekkeren'. Dat maakt plug-inhybrides eigenlijk ongeschikt voor (zakelijke) kilometervreters. De fabriek vermeldt een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 66,7, maar dat is vastgesteld tijdens de weinig realistische Europese testcyclus, waarbij veelvuldig gebruikgemaakt wordt van de elektromotor. Tijdens onze test stond de Golf 's nachts aan de stekker, zodat we 's ochtends altijd met een vol accupakket wegreden. Na een kilometer of 25 (op winterbanden) was het dan uit met de elektropret, terwijl de snelheid niet boven de 100 km/h kwam. 's Zomers lijkt 40 tot 50 kilometer haalbaar, zeker als je dan op de speciale banden met lage rolweerstand rijdt. Op benzine is de GTE niet zuiniger dan een gewone Golf 1.4 TSI. Het hoogste rendement uit dit type aandrijflijn haal je als je ritjes van pakweg 40 kilometer rijdt en daarna de auto weer oplaadt. Onder gunstige omstandigheden is dat mogelijk zonder gebruik te maken van de brandstofmotor. Maar ook als je iets verder weg moet en even op benzine rijdt, is een zeer laag verbruik mogelijk. Omdat de benzineconsumptie, afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, kan variëren van 0 tot pakweg 1 op 15, kunnen we echter onmogelijk een realistisch gemiddeld verbruik aangeven.
Rijden doet deze Golf gewoon goed. De overgang tussen elektrisch en op de brandstofmotor rijden, gaat ongemerkt. Indien gewenst ontpopt deze Golf zich als een sportieve auto. Hij haalt dan het maximale uit beide motoren en sprint in nog geen 8 seconden naar de 100 km/h. De GTE is vrij zwaar, maar door de aangepaste vering en demping merk je pas bij zeer hoge bochtsnelheden iets van die zwaarlijvigheid. Hij is misschien iets te stevig geveerd, dat wel. In combinatie met de 18-inchwielen (meerprijs) kost dat comfort. Het interieur is mooi afgewerkt en steekt ergonomisch goed in elkaar. Achterpassagiers hebben voldoende ruimte. De kofferbak is zo'n 100 liter kleiner dan die van een gewone Golf.
De GTE komt niet kaal de showroom uit, maar met een paar extra's schiet de prijs al snel door de 40 mille heen en dat is straf voor een auto in dit segment.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Vooral dankzij de lage fiscale bijtelling is de Golf GTE momenteel erg populair. Bovendien is het een fijn rijdende, zeer vlotte auto. Voor veelrijders is de GTE echter niet bijzonder zuinig en voor particulieren is hij erg duur in aanschaf.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.4 TSI GTE |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.395 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 9 kWh |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.270 mm / 1.799 mm / 1.449 mm |
Wielbasis | 2.631 mm |
Massa leeg | 1.499 kg |
Laadvermogen | 521 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 7,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,9s |
Brandstofverbruik | 1,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 35 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Volkswagen Golf GTE (2016) - Op de rollenbank
Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion – 2015 – 438.010 km - Klokje rond
Volkswagen Golf 1.6/2.0 TDI - 2013 - 750.286 km - Klokje Rond
Praktijkverbruik Volkswagen Golf 7: welke motor is de zuinigste?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (138) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.