Volkswagen CrossGolf 1.4 16V TSI 140pk (2007)
Alleen voor de bluf?
De Volkswagen CrossGolf is een ruige auto om te zien, maar van huis uit is het een nette gezinsauto. Hij is gebaseerd op de Golf Plus; om als CrossGolf door het leven te gaan, werd de Plus opgeleukt met 17-inchwielen met 225/45-banden, verchroomde dakrails en een enorme voorbumper die doorloopt in de wielkastverbreders. Grote mistlampen en een verhoogde koets benadrukken het stoere imago. Maar het terrein moet je mijden, want al heeft hij met 162 mm nog een behoorlijke bodemspeling, hij mist vierwielaandrijving. Volkswagen biedt dat systeem voor de CrossGolf niet aan; het gaat bij dit model vooral om de illusie. Niet alleen het uiterlijk van de Golf Plus is onder handen genomen, ook het interieur is opgepept: de pedalen, dorpellijsten en details op het dashboard zijn uitgevoerd in aluminiumlook. Sportstoelen zijn standaard en het woord 'Cross' op de versnellingspook zorgt voor de finishing touch.
In de CrossGolf kijk je uit op een fraai strak dashboard met aluminiumkleurige accenten en ook de pedalen hebben die aluminiumlook. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar, maar we missen op 't goedgevormde stuurwiel wel bedieningselementen voor audio en cruisecontrol. Verder zit alles op de goede plaats. Het display zit hoog in het dashboard en de bedieningsknoppen daaronder zitten goed onder handbereik. Ook de bediening van de airco is overzichtelijk en eenvoudig. Kortom, zoals je verwacht in een Golf. De klaptafeltjes aan de rugleuningen van de voorstoelen komen niet geheel in de horizontale stand en zijn daarom minder goed bruikbaar.
De Duitser biedt veel ruimte, maar de zitting van de achterbank is wat kort. Die achterbank is in twee delen te verschuiven. De bagageruimte meet in standaardopstelling 395 liter en is te vergroten tot 1.450 liter als je de achterbank neerklapt. In dit geval ontstaat er geen vlakke laadvloer. Wel heb je een aparte ruimte onder de vloer als je een plaatsbesparend reservewiel aanschaft, en kan de vloer op twee niveaus worden geplaatst of verwijderd.
Verbluffend
Wij rijden de CrossGolf met de 1,4-liter TSI-motor, die met 140 pk de krachtigste benzinevariant is. De direct ingespoten motor is een heerlijke krachtbron, met een compressor én een turbo. Hij is verbluffend levendig en geeft de CrossGolf een sportief karakter. De zesbak laat zich bedienen met een lekker sportief gevoel en met precieze, korte schakelwegen. Opvallend is het testverbruik: 1 op 8,1 valt erg tegen, al moet je normaal kunnen uitkomen op 1 op 10. Maar dat komt nog niet in de buurt van de fabrieksopgave van 1 op 13,9.
De CrossGolf is iets onderstuurd, maar dat komt misschien omdat je er wat sportief mee rijdt. Hij heeft immers een lichtvoetig karakter, met een lichte en precieze
besturing. De CrossGolf geeft het motor- en bandengeluid wel duidelijk door.
De Volkswagen heeft een sportief karakter, maar de CrossGolf moet het toch puur van zijn uiterlijk hebben, want wat aandrijving en multifunctionaliteit betreft kun je net zo goed een Golf Plus of een gewone Golf kopen.
En is bluf écht een meerprijs van ruim 3.000 euro waard? De Volkswagen CrossGolf heeft geen vierwielaandrijving, maar dat is in het normale leven nauwelijks
een gemis, al heb je met zo'n systeem wel wat extra veiligheid. De 1,4-liter TSI-motor is een juweeltje, jammer dat hij zijn prijs tegen heeft.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | CrossGolf 1.4 16V TSI 140pk |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.233 mm / 1.776 mm / 1.651 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.357 kg |
Laadvermogen | 633 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 720 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,3 s / 6,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 11,3 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 174 g/km |