Volkswagen CrossGolf

Verkleedpartij

Volkswagen CrossGolf
Volkswagen CrossGolfVolkswagen CrossGolfVolkswagen CrossGolfVolkswagen CrossGolfVolkswagen CrossGolfVolkswagen CrossGolfVolkswagen CrossGolf
AutoWeek 5 2007
AutoWeek 5 2007

Je leest het in AutoWeek 5 2007

Er is een opvallende rage in autoland. De ene na de andere fabrikant komt met 'stoerdere' auto's op de proppen en Volkswagen doet met haar Cross-modellen vrolijk aan die trend mee. Na de kleine en succesvolle CrossPolo volgt nu de CrossGolf, een 'opgeruigde' variant van de Golf Plus. Het ziet er allemaal leuk uit, maar voegen die paar dikke bumpers echt wat toe, of hebben we slechts te maken met 'n simpele verkleedpartij?

De tijd dat Volkswagen voornamelijk doeltreffende auto's maakte, lijkt definitief voorbij. Lieten de modellen uit Wolfsburg zich voorheen altijd kenmerken door degelijke soberheid, tegenwoordig is er ook bij de Duitsers ruimte voor wat meer frivoliteit en opvallender modellen. Leuke kleurtjes en hippe stoffen dringen steeds meer naar de voorgrond. Een goed voorbeeld daarvan is de introductie van de CrossPolo, inmiddels alweer ruim een jaar geleden. Met felle kleuren, aparte materialen en een afwijkende styling zette Volkswagen met die auto iets heel anders op de weg dan we van het merk gewend waren. Niet langer voornamelijk saaie en ingetogen rechttoe-rechtaan auto's, maar kenmerkende modellen die opvallen en eruit springen tussen al het grijze geweld op de Nederlandse wegen.

Het Nederlandse publiek dacht er blijkbaar net zo over, want volgens Volkswagen is de CrossPolo een groter succes dan de autobouwer ooit van tevoren had durven dromen. In 2006 werden in Nederland 336 CrossPolo's op de weg gezet, wat betekent dat zo'n zeven procent van alle verkochte Polo's een Crossvariant is. Dat de ruige bumpers en opvallende accenten aanslaan bij het publiek, is ook Volkswagen niet ontgaan. Vandaar dat de Duitsers het succes willen uitbouwen en nu op de proppen komen met de ruimere CrossGolf, terwijl de CrossTouran zich later dit jaar (op de komende AutoRAI is-ie voor het eerst in ons land te zien) nog in dit rijtje aansluit.

Meer uitstraling
Zoals gezegd is de Volkwagen CrossGolf in de basis gewoon een Golf Plus. Op z'n zachtst gezegd is dat niet bepaald een opvallende auto. Een keurige gezinswagen waar het bloed nou eenmaal niet sneller van gaat stromen. Om als Cross door het leven te kunnen gaan, kon de Plus dus wel wat meer uitstraling gebruiken. Zodoende werd de Golf onder handen genomen door Volkswagen Individual, de specialistenafdeling die zich normaal gesproken bezig houdt met het verfraaien van luxe Touaregs en Phaetons, maar ook de CrossPolo ontwierp. Een divisie waar eigenlijk niets te gek is; als de klant bijvoorbeeld exclusief Gucci-leer op z'n stoelen wil, kan dat geregeld worden. Bij de creatie van de CrossGolf gingen de mannen en vrouwen van Individual iets subtieler te werk.

Als we een blik werpen op de buitenkant van de CrossGolf, wordt al snel duidelijk dat we niet met een alledaagse Plus te maken hebben. We zien onder andere standaard 17 inchwielen, antracietkleurige spatbordverbreders en opvallende chromen dakrails. Bovendien schroefde Volkswagen Individual er een lel van een voorbumper op, waardoor je de Cross niet snel voor een andere variant aanziet. Het trapeziumvormige centrale deel van die bumper is zilvergrijs gespoten en springt zodoende meteen in het oog. De grote mistlichten aan weerskanten zorgen overigens ook nog voor een flinke portie stoerheid, terwijl de 20 mm hogere koets (in vergelijking met een standaard Plus) eveneens een duit in het zakje doet. Het is een stoer ding, die Cross.

Aan de binnenkant is het van hetzelfde laken een pak. Als we deuren opentrekken, vallen speciale dorpellijsten op en het dashboard wordt op verschillende plekken opgevrolijkt met aluminiumkleurige details. Op de schakelversies staat er bovendien een Crosslogo op de pook. Het meubilair is, net als de inzetstukken van de portieren, voorzien van een fris kleurtje terwijl ook de pedalen met aluminiumafwerking een sportievere uitstraling hebben gekregen. Het zijn allemaal geen schokkende aanpassingen, maar op subtiele wijze maken ze van het doorgaans zwarte interieur toch een groter feestje dan normaal. Zoals we van Volkswagen gewend zijn, staat de afwerking van het interieur op een hoog niveau. Gewoon keurig.

Ruige bergschoenen

Bij de CrossGolf draait het dus vooral om het uiterlijk. Als je afgaat op z'n dikke voorkomen, zou je haast gaan denken dat je met zo'n CrossGolf moeiteloos een berg bedwingt. Tijdens onze testrit over de besneeuwde heuvels rond het Zwitserse Zürich ontpopt de CrossGolf zich tot een prima rij-auto, maar de stoere accenten zitten er puur voor de sier. De Cross komt namelijk geen meter verder in het terrein dan 'n standaard Golf Plus. Hij ziet er uit als een SUV, maar aangezien hij niet eens leverbaar is met vierwielaandrijving is dat allemaal uiterlijke schijn. Volgens Volkswagen is dat juist de bedoeling, want een CrossGolf-rijder komt toch niet buiten de gebaande paden. Een Cross is bedoeld voor mensen die zich willen onderscheiden van de massa, en van die buurman met zijn standaard Golf. VW noemt dat de psychologische kracht van een SUV; je zou je veiliger voelen in een robuuste en zelfbewuste auto als de CrossGolf, en dat brengt weer vertrouwen met zich mee. Je hebt dus wel die voordelen van een SUV, maar niet de nadelen zoals een hoog gewicht en dito brandstofverbruik. Je behoudt met 'n CrossGolf weliswaar de handige eigenschappen van de functionele Golf Plus, maar die dikke bumpers doen toch een beetje denken aan een doorgaans brave buurman die ineens op z'n ruige bergschoenen de hond gaat uitlaten.

De CrossGolf wordt geleverd met vier motoren. Aan de benzinekant zien we de 102 pk sterke 1,6-liter viercilinder en de nieuwe 1.4 TSI (met turbo en compressor) die 140 pk levert. Dieselen kan met een 1,9-liter met 105 pk en de tweeliter TDI met 140 paarden. De laatste drie zijn trouwens allemaal leverbaar met de zestraps DSG-automaat. De CrossGolf is gebaseerd op de Golf Plus Sportline, wat weer inhoudt dat de Cross goed in z'n spullen zit. Onder meer een halfautomatische airconditioning, met leer bekleed stuurwiel, sportstoelen en zes airbags zijn standaard. De goedkoopste Volkswagen CrossGolf met 1,6-liter benzinemotor is verkrijgbaar vanaf 29.600 euro, een meerprijs van zo'n 3,300 euro ten opzichte van een 'normale' Golf Plus. En da's een hoop geld voor wat meer uitstraling…