Toyota Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea Luna (2000)
Proefballonnetje?
Deze Verso is een variant van de drie- en vijfdeurs Yarissen die de Nederlandse wegen inmiddels druk bevolken. In tegenstelling tot de Franse conculega's heeft de Yaris Verso twee doodgewone achterportieren. Niks schuifdeuren. De apartigheid van de Yaris zit hem in de toegang tot de bagageruimte. De entree wordt niet verzorgd door een klep als bij Kangoo of Partner, maar door een heuse deur. En die deur gaat verkeerdom open. Als je rechts aan de kant van de weg staat (voor een winkel bijvoorbeeld) is dat onhandig, want die deur scharniert naar rechts en belemmert op die manier de toegang. Bovendien heeft zo'n deur meer ruimte nodig dan een klep. Zo'n toer zal het toch niet zijn om die deur aan de andere kant te laten scharnieren?
Ruimte
Het ruimteaanbod van de Yaris Verso is op z'n minst opmerkelijk. Voorin zitten zelfs lange lijzen prima en ook achterin staat opvallend veel ruimte ter beschikking. Voor de benen in ieder geval. Die profiteren voornamelijk van de wat hoge zit achterin. In de breedte is het met twee man/vrouw prima, maar daarboven wordt het lastig. Dat komt met name door de achterbank met twee min of meer aparte zittingen met daartussen een derde 'noodzitje'. Dat is overigens eenvoudig naar voren te klappen en presenteert in die positie geen armsteun, maar een 'tafeltje' met twee bekerhouders. Een sterk punt van de Verso is dat de twee echte stoelen achterin op fraaie wijze in het voetengedeelte passen als je ze naar voren klapt om ruimte te maken voor bijvoorbeeld die te verhuizen koelkast. Je hebt dan een mooi vlakke laadvloer.
Het digitale dashboard blijft wennen. Je raakt er snel mee vertrouwd, maar er blijven van die ombestemde momenten over. Bij een 'normale' auto gaat de dashboardverlichting branden als je de lampen ontsteekt. Bij de Verso wordt de dashboardverlichting juist dan minder sterk. Met een druk op de daartoe bestemde knop, heb je echter weer de volle helderheid te pakken. Wel erg handig vinden we een controlelampje dat het watertemperatuur-tekentje in blauw geeft. Het doel: waarschuwen voor het feit dat de motor nog niet op temperatuur is en je dus zult moeten wachten alvorens zwaar op het gas te gaan. Wat we in de Yaris weer minder sterk vinden, is de kwaliteit van de gebruikte kunststoffen. Om te beginnen is de dashboardbekleding nogal hard en daarbij ziet het plastic er nogal grof uit. En dat geldt ook voor de knoppen waarmee je bijvoorbeeld de verwarming bedient.
De Japanse ludo beschikt over de 1,3-liter versie van de famueuze Yaris-motor. En dat is gewoon een erg goed ding. De zestienklepper levert 86 pk en daarmee is de Verso een supervlot ding. Hij trekt lekker snel op én door. U hoort ons niet klagen over tijden van 5,3 en 7,5 seconden voor de 50-80 in drie en vier. En al evenmin over 10,7 en 15,3 seconden voor de 80-120 in vier en vijf. Daarmee ben je op de snelweg nog een hele piet. Daarbij is de 1,3-liter zestienklepper zeer aangenaam in de omgang. Zijn geluid is niet te opdringerig. Dit in tegenstelling tot de eenliter versie die we te lawaaiig vonden.
Ook het onderstel mag er zijn. Het is naar ons idee nog weer meer uitgebalanceerd dan dat van de hatchbacks en dat schrijven we toe aan de langere wielbasis van deze Verso. Hij heeft een zeer voorspelbaar en makkelijk weggedrag. Sterker nog: het stelt je in staat om behoorlijk te hoeken. Dat hebben we voor de vorm natuurlijk gedaan - daarbij kwam dus geen enkel kwaadaardig trekje naar voren. Het onderstel van de Verso is gewoon dik in orde. En ook over de besturing en het schakelen zult u van ons geen klachten horen.
De Yaris is een lekker compleet uitgerust autootje, maar er is één giga-misser. De buitenspiegels dien je namelijk op bijna vooroorlogse wijze te verstellen: raam open en duwen maar. De enige mogelijkheid: bestel de duurste Verso. Of wacht nog even, want Toyota schijnt eraan te werken. Informeer even bij de dealer, zouden we zeggen. Verder vinden we het opmerkelijk dat onze testauto handbediende raampjes had, maar aan de goede kant van de lijst vinden we ABS en een boordcomputer.
Toyota geeft met de Verso een eigen invulling aan het begrip ludospace. We moeten toegeven: missie geslaagd. De Yaris Verso is een veelzijdige, opmerkelijk ruime auto die op veel punten erg geraffineerd is.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea Luna |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.790 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.299 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 86 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 124 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.860 mm / 1.690 mm / 1.680 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 400 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,7 s / 15,3 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
Lees ook
Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna E (2001)
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.