Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Comfort (2012)
Geraffineerd samenspel
Net als bij de Prius en de Auris heeft Toyota ervoor gekozen om een relatief zware benzinemotor te gebruiken. Je zou verwachten dat een 1,0-liter driepitter en een elektromotor een goede combinatie zouden zijn, maar volgens Toyota is dat niet voldoende. De Yaris Hybrid is namelijk voorzien van een 1,5-litermotor, bekend uit de eerste en tweede generatie Prius. De afwezigheid van een koppeling, aandrijfsnaren, distributieriem, dynamo en startmotor betekent dat de onderhoudskosten op de lange termijn lager zijn dan die van een conventionele auto. Ook slijten de remmen minder, doordat je vaak op de elektromotor kunt vertragen. De betrouwbaarheid geldt tevens voor het elektrische deel, want ook op dat vlak kan Toyota inmiddels uit ruime ervaring putten.
Het systeemvermogen van de twee motoren bedraagt 100 pk, ruim voldoende in deze klasse. Het accupakket heeft een plaatsje gekregen onder de achterbank, mede mogelijk gemaakt door de montage van een iets kleinere brandstoftank. De twee motoren zijn gekoppeld aan een continu variabele transmissie die gebruik maakt van een planetair tandwielstelsel. Al met al zou dit goed moeten zijn voor een spectaculaire 1 op 28,6.
Geraffineerd samenspel
Om maar met de deur in huis te vallen: dat haalden we niet. We noteerden een gemiddelde van 1:19,6 – evengoed keurig. Goed, dan maar eens een 'rondje zuinig', rijdend met een fluwelen voet. We pakken een traject met stukken bebouwde kom, secundaire wegen buiten de bebouwde kom en een klein stukje autoweg. Kortom, niet sneller dan 100 km/h. Aan het eind van dit rondje staat er 4,7 l in het schermpje, dat is 1 op 21,3. Niet gek. Wie zijn best doet, kan gemakkelijk een gemiddelde van 1 op 20 halen. Verder hebben we geen zware kritiek op de aandrijflijn.
Het samenspel tussen elektromotor en benzinemotor is uiterst geraffineerd. Je zou je hooguit kunnen ergeren aan het geloei van de motor bij het accelereren. Daarentegen zorgt de transmissie er wel voor dat het toerental ver daalt als er weinig vermogen wordt gevraagd. Zo voelt het bij 80 km/h soms aan alsof de motor stationair draait.
De besturing biedt weinig tot geen feedback en de vering is aan de harde kant. Met name bij het rijden binnen de bebouwde kom is dat soms irritant. Met vier personen en wat bagage aan boord is het onderstel vergevingsgezinder.
De vormgeving van de Yaris is nog altijd vrij behoudend. Vanbinnen opnieuw weinig spannends, of het moet al die witte inzet van het dashboard zijn. De afwerking is echter zeer goed, net als de gebruiksvriendelijkheid. Behalve dan die van het knopje om door het menu van de tripcomputer te wandelen; daarvoor moet je met je arm door het stuur. Verder zien we dat het scherm van het navigatiesysteem overdag veel last heeft van reflecties door invallend licht.
De zit achter het stuur is goed, hoewel de diepteverstelling van het stuur vrij beperkt is. De ware verrassing komt wanneer je achterin plaatsneemt. Met de hoofd- en beenruimte is het daar goed gesteld. En ondanks de aanwezigheid van een accupakket heeft hij ook nog eens een flinke bagageruimte.
Oordeel
De Yaris Full Hybrid overtuigt met zijn prima uitrusting, vele veiligheidsvoorzieningen, fijne aandrijflijn, lage verbruik en ruime interieur.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris 1.5 Full Hybrid Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.497 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 169 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.905 mm / 1.695 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.060 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 175/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,5s |
Brandstofverbruik | 3,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 79 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto
Toyota Yaris - Occasion Aankoopadvies
Test: Nissan Micra - Suzuki Swift - Toyota Yaris
Test: Renault Clio - Suzuki Swift - Kia Rio - Toyota Yaris
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (103) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.