Toyota Yaris 1.3 VVT-i Aspiration (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 45.900 km |
KM-stand laatst | 52.006 km |
Bejaardis
- 45.900 km
Mijn schoonvader heeft door een thuisongeval moeten concluderen dat hij niet meer autorijden kan, en heeft zijn auto aan zijn dochter overgedragen. Het is een bijna 10 jaar oude Yaris met CVT en 45.000 op de teller. Wie 15 jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik deze auto zou rijden had ik hem/haar voor gek verklaard. Nu rij ik erin en ik word er heel blij van. En waarom? Omdat het allemaal zo makkelijk gaat: en alles is eenvoudig, geen piepjes, klikjes, geen luxe, dus ook niets om mee lastig gevallen te worden. En we rijden maar 8.000 per jaar. Ik heb wel eens 60.000 in een jaar gereden, ik kan me voorstellen dat dan een kleine auto minder geschikt is. Maar aangezien ik erg prikkelgevoelig en vaak moe ben, vind ik dat een kleine auto, die weinig waard is, en toch betrouwbaar is, erg fijn. Historie is bekend want familie.
Ik heb de auto wel een grote beurt laten geven, en er nieuwe banden op laten zetten door de garage waar we al meer dan 20 jaar bij zitten. Michelin Crossclimate 2. De oude waren nog de originele Bridgestone banden vanuit de fabriek. Op de Priuswagon zaten de plus, en die bevielen erg goed, op droogtescheurtjes na, maar dat kan ook bij elke band. Wat een verschil zeg met de oude banden, veel en veel stiller, koersvast en comfortabeler. Verder zit de auto nog zo vast als een huis door de weinige hoeveelheid kilometers, kraakt de voortrein, schrapen de remmen door de roest en denkt de start/stop systeem: bekijk het maar. En terecht want als een auto 1000 kilometer per jaar rijdt, en soms 3 maanden niet rijdt, dan kan ik mij voorstellen dat het systeem niet in werking wordt gezet. Accu is wel meer dan 7 jaar oud, lijkt nog goed, dus daar ligt het niet aan. Nu rijden wij ook niet veel: 8.000 per jaar. Maar wel minstens één keer per week, zowaar een hele vooruitgang. Wellicht vraag je je af, dat als ik zo weinig geef om auto's waarom ik dan de moeite doe om een review te schrijven? Dat is een goede vraag: ik zie mezelf nog steeds als een autoliefhebber, maar wel van een categorie waarvan ik niet weet of daar meer van zijn: Ik vind mooie, snelle en dure auto's mooi, maar ik hoef er geen te bezitten. Ik lees alles op autoweek en andere sites, volg het nieuws etc, maar als het op bezit aankomt overheerst ratio en pragmatisme. Dus betrouwbaarheid, lage kosten en geen gedoe vieren hoogtij. Als ik al een andere merk dan Toyota zou overwegen, dan zou dat een koreaan zijn, maar dan ga ik de bezieling naar perfectie die ik wel kan voelen in de Toyota missen. Iets wat mij opa (daarvoor o.a. fervent T-Ford rijder) vanaf 1975 al had, en ik dus ook. Er zijn zeker ook nadelen: alleen heb ik niets toe te voegen aan de al bekende: zitpositie, verbruik (1 op 16), rolgeluiden, geen middenarmsteun. Grootste voordeel vind ik de ruimte, en het gevoel dat je in een grotere auto rijdt. Ik zal weer van me laten horen als er een update is.
best wel oke
- 52.006 km
We zijn nu een jaar onderweg met de Yaris. Verder zijn er een paar dingen die opvallen. De stop start systeem deed het bij nader inzien niet omdat de accu al heel oud was. Die is vervangen en daarna deed de start-stop systeem het weer. Heel veel bijgeluiden verdwenen naarmate we de auto wat meer en intensiever gebruikten. Het gekraak in het onderstel bleef. De auto heeft net een grote beurt gehad, en daarbij zijn de draagarm- en stabilisatorstangrubbers gesmeerd. Het gekraak is nu weg, maar zal vroeg of laat weer terugkomen. Vervangen is nog een optie maar dat vind ik een beetje overdreven. Verder valt het hoge verbruik op toch wel op, maar dat lijkt na de grote beurt ook beter te gaan. Veel korte ritjes, de 4 seizoenbanden en het losrijden van de auto zijn de boosdoeners. Ik ben de verbruiksmonitor gaan invullen om te kijken hoe het verloopt. We gaan het zien. Wat positief opvalt is de betrekkelijke comfort en rust door de CVT, en de ruimte in deze auto. Ik kan met mijn 1.92 prima voor en achter mezelf zitten. Ik ben laatst naar de Toyota showroom geweest en in alle nieuwe auto's gaan zitten. Zelfs de Corolla Cross voelt voor mij niet als ruimer. Dit komt met name door de dikke middenconsoles en de donkere interieurs, het is denk ik de mode maar geef mij maar lichte hemelbekleding en grotere ramen. Dit probleem heb ik bij de Yaris niet en bij al die andere auto's wel. Alleen de RAV4 voelt ruimer. Verder valt op hoe hoog je nog zit. De CH R, De Yaris Cross zijn niet wezenlijk hoger. De Corolla Cross en natuurlijk de RAV4 wel. Kortom (helaas) geen rationele gronden om de komende jaren van auto te switchen. Dapper door dus. Tot over een jaar (afkloppen).
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto

Toyota Yaris - Occasion Aankoopadvies

Test: Nissan Micra - Suzuki Swift - Toyota Yaris

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Comfort (2012)

Test: Renault Clio - Suzuki Swift - Kia Rio - Toyota Yaris
