Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 44.600 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Ruim 8000 km gereden
- 52.050 km
In oktober 2018 een Toyota Yaris gekocht, met een aantal redenen:
- geen diesel meer
- graag een automaat (zelf schakelen heeft geen meerwaarde voor mij)
- wat compacter, want 98% van de tijd rijd ik alleen in de auto
- zuinig als het kan
Een hybride zou een goede optie zijn, en de Yaris voldoet aan bovenstaande eisen. Na een proefrit al snel de knop doorgehakt.
Wat bevalt:
De rust in de auto, heerlijk wegzoevend op de CVT. Constant geluid is constante versnelling of constante snelheid...
Verbruik zit rond de 1 op 20/22... Zuinig, maar verbruik neemt snel toe op snelweg bij snelheden boven 100km/uur.
Boardcomputer met energie monitor, de achteruit-rij-camera. Stuurt lekker licht bij parkeren, verassend goede wegligging, ontstressende werking voor mij...
Wat bevalt minder:
Verbruik is laag, maar lang niet zo laag als Toyota beweert. Iets wat ik al wist voor aankoop, maar dit is de eerste auto in 30 jaar waarmee ik niet het opgegeven gemiddelde verbruik haal. Normaal hoef ik daar geen moeite voor te doen. Ik rijd wellicht teveel snelweg kilometers.
Bediening boardcomputer onhandig, knopje zit bij de tellers...
Het nut van de knop EV mode ontgaat mij geheel. De auto rijdt vanzelf Elektrisch, de knop EV mode voegt niets toe. Ik merk geen verschil met de ECO mode, en je moet de EV mode steeds weer inschakelen nadat de auto hem uitschakelt.
Geen defecten of problemen gehad, geen merkbaar olieverbruik, tot nu toe alleen maar benzine getankt.
Waarschijnlijk pas bij keuring of volgende beurt een volgend verslag.
1e onderhoud en keuring
- 62.500 km
De auto nu 11 maanden in bezit, en bijna 20.000 km gereden.
Net het eerste nazicht gehad (klein onderhoud) plus terugroep actie airbag bestuurder. Deze is vervangen onder garantie.
Auto is gekeurd, zonder enige opmerking. Mag nu weer twee jaar verder zonder keuring.
Geen mankementen in de eerste 11 maanden, geen olie verbruik.
Verbruik is in de zomer duidelijk minder, twee maal 1 op 25 gehaald (4 l/100km)... Keurige waarden, ik zit nu aan 1 op 22 gemiddeld over 11 maanden en 20.000 km (gemeten aan de pomp).
Verdere ervaringen: Het scherm van de multimedia/navigatie is onbruikbaar als de zon er op schijnt. De navigatie is sowieso hopeloos verouderd, maar er zijn voldoende gratis alternatieven op de smartphone.
30,000 km gereden
- 74.500 km
Sinds vorig verslag een update, weinig te melden.
Gemiddeld verbruik over 30.000 km, gemeten aan de pomp en dagteller:
Ruim 1 op 22, of 4,5 liter per 100km, wat je wil....
In de winter, gaat verbruik naar 5 l/100km, in de zomer is 4 l/100km zeker mogelijk.
Met de huidige lage brandstof prijs (1,05 Euro in BE) is de prijs per km lager dan 5ct/km.
De auto heeft geen klachten gegeven de afgelopen 10.000 km, ook geen olieverbruik. Alleen benzine en ruitenwisser vloeistof bijvullen. Top!
Groot onderhoud
- 82.000 km
Ja, wat valt er te melden.... het is eigenlijk saai.
Maar daar ben ik blij mee, want dat betekent dat de auto het gewoon doet.
De afgelopen periode alleen maar benzine hoeven tanken en de bandenspanning controleren. De afgelopen 38000 km twee maal naar de garage geweest voor onderhoud. Verder niets.
Verleden week groot onderhoud, met vervangen van de dure bougies. Met 490,- Euro nog redelijk te doen bij de Toyota dealer.
Verbruik blijft gemiddeld 1 op 22 over lange tijd gemeten. Zuinigheids record is eenmalig 26,1 km op een liter, cq 3,83 l/100km.
Onderhoudskosten over 38000km: 1,9 ct/km Bij de dealer. Wellicht kan het goedkoper, maar vergeleken met afschijving en brandstofkosten is het weinig per km...
Ik rij verder door!
Keuring/onderhoud
- 94.700 km
Weer een jaar verder, zonder noemenswaardige zaken...
In september 4 nieuwe banden eronder, de achterbanden waren nog origineel fabriek.
Jaarlijkse keuring weer perfect volbracht.
Beurt bij dealer. Nieuwe olie en filter, nieuwe ruitenwissers en interieur filter, en we kunnen weer een jaar vooruit. Die mensen leren me niet echt kennen met het eenmalige bezoek per jaar. Eigenlijk wel prima, dan is de auto tenminste zonder problemen.
Keuring
- 108.350 km
Bijna een jaar na het vorige verslag.
Naar de keuring geweest, zonder enige opmerking direkt goed gekeurd.
Binnen een maand of twee nog eens naar de garage voor een onderhoudsbeurt, maar verder geen nieuws.
Verbruik blijft gelijk, ik ga ervan uit dat de 8 jaar oude hybride accu nog in orde is. Ik blijf er in rijden, de 200.000 km moet de auto toch makkelijk kunnen halen, dat is met mijn huidige kilometrage nog bijna 6 jaar te gaan.
Ingeruild!
- 115.000 km
De auto ingeruild op een Mazda CX-30. Toch niet verder rijden naar de 200000km. De Yaris heb ik gekozen bij aanschaf met het hoofd, niet het hart. Van de Mazda word ik heel blij, gekozen met het hart!
Een volgende eigenaar zal er plezier aan kunnen beleven. Recent nog gekeurd, onderhoud gehad, met verlenging van de garantie tot 10 jaar.
Geen defect gehad de afgelopen jaren, perfect wat dat betreft.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto

Toyota Yaris - Occasion Aankoopadvies

Test: Nissan Micra - Suzuki Swift - Toyota Yaris

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Comfort (2012)

Test: Renault Clio - Suzuki Swift - Kia Rio - Toyota Yaris
