Toyota Prius Plug-in

Fiscaal juweeltje

Toyota Prius Plug-in
Toyota Prius Plug-inToyota Prius Plug-inToyota Prius Plug-inToyota Prius Plug-inToyota Prius Plug-inToyota Prius Plug-in
AutoWeek 36 2012
AutoWeek 36 2012

Je leest het in AutoWeek 36 2012

Weer iets nieuws. Een stapje verder. Of misschien niet verder, maar een parallelweg. De Toyota Prius Plug-in mag qua concept concurreren met de Opel Ampera en de Chevrolet Volt, maar de auto is in praktijk toch echt anders.

Altijd prettig als je weet wie je tegenstanders zijn. Toyota draait er tijdens de introductie van de Prius Plug-in niet omheen en vergelijkt de auto op elke mogelijke manier met de Opel Ampera. De auto is ruimer, heeft vijf plekken in plaats van vier en is goedkoper. Dat je het maar even weet.

Nederland loopt warm voor de Plug-in. De eerste exemplaren zijn inmiddels al uitgeleverd en we lopen daarmee voor op de rest van Europa. Dat is geen toeval. De Nederlandse importeur heeft zo vroeg mogelijk de bestellijnen voor de bijzondere Prius geopend. "Hoe meer orders we hadden staan, hoe groter het aandeel van de eerste Europese shipment we naar Nederland konden krijgen", verklaart de Nederlandse importeur. Mede hierdoor denkt men nog dit jaar 1.500 stuks te verkopen. Dat is vrij veel in zo'n korte tijd. En dat voor een auto die zo maar 13 mille duurder is dan een gewone Prius. De reden van de hoge verwachten is duidelijk: in de huidige meetcyclus weet Toyota de auto net onder de 50 gram CO2/km te houden, waardoor er 0 (ja nul) procent fiscale bijtelling gerekend wordt als je de auto zakelijk rijdt. En dat hakt erin. Zeker bij de Nederlandse automobilist, bij wie minder belasting betalen altijd zorgt voor een waas voor de ogen.

Niet alleen

Toyota is er vroeg bij, maar het merk is deze keer niet de eerste. Er rijden inmiddels al drie modellen rond met zowel een stekker als een verbrandingsmotor: de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Fisker Karma. Er is echter een belangrijk verschil. De genoemde modellen zijn ontworpen met het idee dat je in basis elektrisch rijdt –zo'n 60 tot 80 kilometer– en de motor enkel gebruikt als je onverhoopt verder moet dan de accu's aankunnen. De motor is dan een range-extender, een noodhulp. Ja, je kunt continu op benzine rijden, maar dan heb je een relatief hoog verbruik en ook een kleine actieradius.

Dan de Prius Plug-in. Dit is in basis een gewone Prius, maar dan met vergrote accucapaciteit en een stekker. Enkel op stroom komt de auto maximaal 25 kilometer ver, bovendien is je snelheid beperkt tot 85 km/h. Wil je harder, dan springt de motor aan. De auto is dus niet volledig inzetbaar op stroom (snelweg!). Echter, zodra de accu's leeg zijn ben je niet overgeleverd aan een range-extender, maar dan treed de normale Prius-aandrijflijn in werking. Een aandrijflijn die in theorie 1:27 haalt en in praktijk gemakkelijk 1:20. In praktijk rijdt je de Plug-in in de stad volledig op stroom, gebruik je hem zoals een gewone Prius op de snelweg, en schakel je weer naar stroom als je je bestemming nadert. Hierdoor kan je je verbruik enorm drukken.

Omdat de Plug-in een accu-update heeft gehad ten opzichte van de gewone Prius (lithium-ion in plaats van nikkel), is het saillante dat hij nog zuiniger is dan de gewone Prius, ook als je hem nooit aan de stekker hangt. Toyota geeft een verbruik op van 1:27,0, versus 1:25,6 voor de gewone Prius. Geen groot verschil, reken op ruim 1:20,0 in praktijk. Maar het principe is grappig. En opnieuw, dan is er dus geen rekening gehouden met het op stroom rijden, wat betekent dat dat een zeer nette waarde is. Het officiële verbruik van de auto daalt inclusief stekker-gebruik naar 1:47,6, al is dit een volledig fictief getal; een willekeurig mix tussen een verbruik van nul en dat van 1:27,0. Het is daarom zeer te prijzen dat Toyota zelf met een verbruiksmeting komt voor als je de auto niet inplugt. Dit getal, gecombineerd met de actieradius op stroom, is voor een automobilist vele malen nuttiger dan het totale gemiddelde. Bij de Volt/Ampera en de Fisker moest de consument afwachten wat wij scoorden om daar achter te komen, de fabrikanten weigerde er uitlatingen over te doen. "Daar is de auto niet voor bedoeld, je moet hem op stroom rijden. Dus die informatie is niet relevant", was dan het antwoord. Flauw. Wij scoorden overigens ruwweg 1:13,5 met een Volt en 1:8,5 met de Karma. Het moge duidelijk zijn dat de Prius Plug-in op langere afstanden dus zijn winst pakt ten opzichte van de concurrentie. Omdat de accucapaciteit kleiner is dan bij eerder genoemde modellen, hoeft hij ook minder lang aan de laadpaal. 1,5 uur is genoeg.

Rijden

Omdat de auto verder gelijk is aan de gewone Prius rijdt hij niet anders. Die laatste kon ook al elektrisch rijden, alleen veel minder ver, en tot veel lagere snelheden. Maar dat voelt niet verschillend. Hetzelfde geldt voor de rij-eigenschappen: de auto is nogal altijd extreem afstandelijk. Wel is de auto erg ruimtelijk en redelijk luxueus uitgevoerd. Comfortabel van A naar B. Maar bochten worden nooit leuk, de reacties op het gaspedaal zijn nogal vrijblijvend en het stuur biedt geen enkel gevoel. Bovendien heeft de auto niet de koppel-boost die 'echte' EV's wel hebben. Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van hybride én elektrische auto's die een autohart sneller laten kloppen, maar dat is aan de Prius nog steeds niet besteed. Die moet het hebben van zijn technische innovatie en zijn zuinigheid. Ook als de accu's leeg zijn.

PRIVATE LEASE Toyota Prius+

Lezersreacties (69) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.