Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Corolla

Toyota Corolla 1.8 16v VVTL-i T Sport (2002)

Verkapte straatracer

Toyota Corolla 1.8 16v VVTL-i T Sport (2002)
  • Autotest
29 januari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Waar kun je tegenwoordig een snelle auto nog uitlaten? Een optie is natuurlijk een afgelegen industrieterrein op een zaterdagavond. Een Toyota Corolla T Sport moet een aardig potje kunnen breken tijdens zo'n illegale straatrace.

Reken maar dat over een jaar of wat, als deze auto betaalbaar is voor de krappere beurs van de jeugdige automobilist, er regelmatig een opduikt in het illegale straatracewereldje. Als het dan nog bestaat. Wij hebben alvast een voorproefje genomen.

Braaf uiterlijk
De braaf uitziende Toyota Corolla T Sport schopt het tot 192 pk – een flinke puist vermogen voor een compacte middenklasser. Maar dat zou je niet zeggen als hem ziet! Het zou net zo goed een Corolla 1.4 kunnen zijn en dat heeft natuurlijk zijn charme. Niemand ziet er aan af dat er een krachtcentrale van 192 pk onder de motorkap zit. Alleen kenners weten het
T Sport-logo op de grille, de bescheiden 16-inch lichtmetalen wielen en het in rood uitgevoerde Toyota-plaatje achterop naar waarde te schatten.
De Corolla is niet alleen snel maar ook best comfortabel. Hij blijft lang neutraal in bochten maar dan komt het onderstuur om de hoek kijken. Hoewel, de standaard traction control beteugelt enthousiaste bestuurders gelukkig. Bij het rijden wordt al meteen duidelijk dat Toyota de T Sport niet al te sportief heeft willen maken. De Yaris met die toevoeging is bijvoorbeeld wel hard geveerd en daardoor verdient deze Toyota de titel 'straatracer' of 'hete hatchback' wel en de Corolla niet. Maar dat betekent nog niet dat de Corolla niet meetelt. Hij heeft namelijk nog een troef achter de hand.
Bij de krachtbron van de T Sport is sprake van een tweeledig karakter. Onder de 6000 tpm is hij zo mak als een lammetje, daarboven gedraagt 'ie zich als een luid grommende wolf, die pas bij 8000 toeren in het rode gebied komt. Als bestuurder kijk je uit naar het moment dat het Toyota VVTL-i-systeem in werking treedt. De Corolla beschikt over fraaie stukjes techniek. Wat te denken van variabele klep-timing en VVTL-i betekent dat ook de lifthoogte van de kleppen wordt geregeld. Het resultaat: vanaf zo'n 6.000 toeren gaat hij als de brandweer

Tandje terug
De sportieve rijder is niet vies van schakelen en daarom is de T Sport voorzien van zes versnellingen. De zesbak schakelt precies maar hakerig, zoals de transmissie van elke Corolla. Niet de fijnste bak, dit.
Als je een bijzondere auto rijdt, wil je daar ook in het interieur iets van terugzien. Nou, dat valt tegen, want passagiers in de Corolla moeten maar gissen in wat voor uitvoering ze meerijden. Er zijn maar weinig zaken die verwijzen naar het dynamische karakter van deze auto. De stoelen bieden voldoende steun maar zijn niet uitgesproken sportief. Verder zijn er nauwelijks verschillen met andere Corolla-interieurs, alleen de felrode meters doen vermoeden dat je met iets bijzonders onderweg bent.
Laag zitten, da's altijd lekker in een snelle auto. Omdat je dan dichter bij de bodemplaat zit, voel je beter wat 'ie doet. Ook dat valt tegen in de Corolla. De hoge zit doet opnieuw afbreuk aan het sportieve gevoel. Het stuur is alleen in de hoogte te regelen en bovendien staat het helaas te vlak.
Mocht u 't te warm krijgen in deze verkapte straatracer, dan brengt de standaard airco de nodige verkoeling. ABS is eveneens aan boord, evenals nog wat meer elektronische hulpsystemen. Toyota levert de T Sport standaard met traction control. Verder, we schreven het al, verschilt de T Sport qua uiterlijk vertoon niet van minder snelle Corolla's. Al heeft hij wel standaard lichtmetalen wielen in de maat 16 inch.

Adrenalinestoot
Wat maakt van een normale middenklasser nu een hete hatchback? Uiteraard heb je daarvoor een opwindende motor nodig, goed voor een geweldige adrenalinestoot, goed voor vette rubberstrepen op het asfalt en ga zo maar door. Maar dat is nog niet genoeg. De wijze waarop de auto zich laat sturen, is minstens zo belangrijk en ook het oog wil wat. En dan rest de vraag hoeveel geld je er voor over hebt. Qua prijs, prestaties en rijgedrag kan de Corolla
T Sport best bekoren. Het visuele laat wat te wensen over. Het is maar wat u belangrijk vindt.

Signalement

Merk Toyota
Model Corolla 1.8 16v VVTL-i Linea T Sport
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.794 cc
Maximaal vermogen 141 kW / 192 pk bij 7.800 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 6.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.180 mm / 1.710 mm / 1.475 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.210 kg
Laadvermogen 445 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 450 kg
Banden195/55VR16Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,7 s / 10,4 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 198 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Corolla
Toyota Toyota Corolla

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

INFO
Toyota
Toyota
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Comfort (5D/CVT)
€ 439
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Toyota Corolla 1.2 Turbo Comfort (5D/6H)
€ 444
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Comfort (5D/CVT)
€ 479
 
Arval
Arval
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active (5D/CVT)
€ 498
 
Toyota Corolla in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota Corolla 1.4 VVT-i Linea Terra 5-deurs Airco Bj.:2004 NAP!

    Toyota Corolla 1.4 VVT-i Linea Terra 5-deurs Airco Bj.:2004 NAP!

    • 2004
    • 231.897 km

    € 2.950

    Toyota Corolla 1.4 VVT-i Linea Terra / Airco / Trekhaak

    Toyota Corolla 1.4 VVT-i Linea Terra / Airco / Trekhaak

    • 2004
    • 219.536 km

    € 2.300

    Toyota Corolla 1.6 VVT-i Linea Sol | Clima | Elektrische ramen |

    Toyota Corolla 1.6 VVT-i Linea Sol | Clima | Elektrische ramen |

    • 2004
    • 214.917 km

    € 2.750

Meer Toyota Corolla occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota Corolla / Suzuki Swace | nieuw: Allion/Levin GT (CN) @ p.10

    483
    • 1 april 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Corolla specificaties
  • Toyota Corolla occasions
  • Toyota Corolla video's
Advies en informatie
  • Toyota Corolla tests
  • Toyota Corolla gebruikersreviews
  • Toyota Corolla index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro (2019)

    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid...

    5
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2019)

    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid...

    6
    • 8 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Business Plus (2021)

    Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid...

    1
    • 6 februari 2022
  • Toyota Corolla (2021)

    • 3 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Dynamic (2021)

    Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid...

    3
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2020)

    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid...

    2
    • 20 december 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business (2021)

    Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid...

    • 16 december 2021
meer reviews
Klokje Rond - Toyota Corolla

Klokje Rond - Toyota Corolla

59

Erwin KleinJan nam de Corolla van zijn vader over, die is rijschoolhouder en daarom heeft de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Toyota GR Corolla: de Golf GTI en Focus ST voorbij

    Toyota GR Corolla: de Golf GTI en Focus...

    233
    • 1 april 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Corolla gelekt: visueel spektakel

    Toyota GR Corolla gelekt: visueel spektakel

    45
    • 31 maart 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Corolla wordt deze week onthuld

    Toyota GR Corolla wordt deze week onthuld

    81
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Toyota maakt stappen met waterstof-verbrandingsmotor

    Toyota maakt stappen met waterstof-verbrandingsmotor

    465
    • 23 maart 2022
  • Peugeot 308 vs. Toyota Corolla - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Toyota Corolla - Dubbeltest

    • 21 januari 2022
  • Nieuws
    De eerste Klokje Rond (1992) - Uit de Oude Doos

    De eerste Klokje Rond (1992) - Uit de Oude...

    51
    • 5 januari 2022
  • Nieuws
    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota nodig hebben

    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota...

    37
    • 7 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over komend jaar

    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over...

    109
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    37
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit alle hoeken

    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit...

    47
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    64
    • 28 april 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Autotest
    Toyota Aygo X - Zo rijdt de versie met CVT-automaat

    Toyota Aygo X - Zo rijdt de versie met...

    75
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Toyota Supra komt ook met handbak

    Toyota Supra komt ook met handbak

    28
    • 15 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden