Toyota Corolla 1.8 16v VVTL-i T Sport (2002)
Verkapte straatracer
Reken maar dat over een jaar of wat, als deze auto betaalbaar is voor de krappere beurs van de jeugdige automobilist, er regelmatig een opduikt in het illegale straatracewereldje. Als het dan nog bestaat. Wij hebben alvast een voorproefje genomen.
Braaf uiterlijk
De braaf uitziende Toyota Corolla T Sport schopt het tot 192 pk – een flinke puist vermogen voor een compacte middenklasser. Maar dat zou je niet zeggen als hem ziet! Het zou net zo goed een Corolla 1.4 kunnen zijn en dat heeft natuurlijk zijn charme. Niemand ziet er aan af dat er een krachtcentrale van 192 pk onder de motorkap zit. Alleen kenners weten het
T Sport-logo op de grille, de bescheiden 16-inch lichtmetalen wielen en het in rood uitgevoerde Toyota-plaatje achterop naar waarde te schatten.
De Corolla is niet alleen snel maar ook best comfortabel. Hij blijft lang neutraal in bochten maar dan komt het onderstuur om de hoek kijken. Hoewel, de standaard traction control beteugelt enthousiaste bestuurders gelukkig. Bij het rijden wordt al meteen duidelijk dat Toyota de T Sport niet al te sportief heeft willen maken. De Yaris met die toevoeging is bijvoorbeeld wel hard geveerd en daardoor verdient deze Toyota de titel 'straatracer' of 'hete hatchback' wel en de Corolla niet. Maar dat betekent nog niet dat de Corolla niet meetelt. Hij heeft namelijk nog een troef achter de hand.
Bij de krachtbron van de T Sport is sprake van een tweeledig karakter. Onder de 6000 tpm is hij zo mak als een lammetje, daarboven gedraagt 'ie zich als een luid grommende wolf, die pas bij 8000 toeren in het rode gebied komt. Als bestuurder kijk je uit naar het moment dat het Toyota VVTL-i-systeem in werking treedt. De Corolla beschikt over fraaie stukjes techniek. Wat te denken van variabele klep-timing en VVTL-i betekent dat ook de lifthoogte van de kleppen wordt geregeld. Het resultaat: vanaf zo'n 6.000 toeren gaat hij als de brandweer
Tandje terug
De sportieve rijder is niet vies van schakelen en daarom is de T Sport voorzien van zes versnellingen. De zesbak schakelt precies maar hakerig, zoals de transmissie van elke Corolla. Niet de fijnste bak, dit.
Als je een bijzondere auto rijdt, wil je daar ook in het interieur iets van terugzien. Nou, dat valt tegen, want passagiers in de Corolla moeten maar gissen in wat voor uitvoering ze meerijden. Er zijn maar weinig zaken die verwijzen naar het dynamische karakter van deze auto. De stoelen bieden voldoende steun maar zijn niet uitgesproken sportief. Verder zijn er nauwelijks verschillen met andere Corolla-interieurs, alleen de felrode meters doen vermoeden dat je met iets bijzonders onderweg bent.
Laag zitten, da's altijd lekker in een snelle auto. Omdat je dan dichter bij de bodemplaat zit, voel je beter wat 'ie doet. Ook dat valt tegen in de Corolla. De hoge zit doet opnieuw afbreuk aan het sportieve gevoel. Het stuur is alleen in de hoogte te regelen en bovendien staat het helaas te vlak.
Mocht u 't te warm krijgen in deze verkapte straatracer, dan brengt de standaard airco de nodige verkoeling. ABS is eveneens aan boord, evenals nog wat meer elektronische hulpsystemen. Toyota levert de T Sport standaard met traction control. Verder, we schreven het al, verschilt de T Sport qua uiterlijk vertoon niet van minder snelle Corolla's. Al heeft hij wel standaard lichtmetalen wielen in de maat 16 inch.
Adrenalinestoot
Wat maakt van een normale middenklasser nu een hete hatchback? Uiteraard heb je daarvoor een opwindende motor nodig, goed voor een geweldige adrenalinestoot, goed voor vette rubberstrepen op het asfalt en ga zo maar door. Maar dat is nog niet genoeg. De wijze waarop de auto zich laat sturen, is minstens zo belangrijk en ook het oog wil wat. En dan rest de vraag hoeveel geld je er voor over hebt. Qua prijs, prestaties en rijgedrag kan de Corolla
T Sport best bekoren. Het visuele laat wat te wensen over. Het is maar wat u belangrijk vindt.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Corolla 1.8 16v VVTL-i Linea T Sport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.794 cc |
Maximaal vermogen | 141 kW / 192 pk bij 7.800 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 6.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.180 mm / 1.710 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.210 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 450 kg |
Banden | 195/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,7 s / 10,4 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |