Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • i30 Wagon

Test: Hyundai i30 Wagon

Niet opladen, wel inladen

8
Hyundai i30 Wagon
  • Cornelis Kit
  • Autotest
24 maart 2021 om 07:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 53 2020
AutoWeek 53 2020

Je leest het in AutoWeek 53 2020

Hyundai heeft de i30 een make-over gegeven: de neus is opgefrist, de aandrijftechniek tegen het licht gehouden en de elektronica herzien.

Hyundai heeft de i30 een tussentijdse update gegeven. De opgefriste editie herken je aan een gewijzigde neus waarbij de koplampunits met V-vormige dagrijverlichting het meest in het oog springen. Verder is het motorenpallet herzien, heeft-ie het multimediasysteem dat we onlangs ook al bij nieuwe Hyundai i20 hebben gezien en zijn de uitrustingsniveaus tegen het licht gehouden. Dieselmotoren komen we in de i30-prijslijst niet meer tegen. De i30 wordt alleen nog aangeboden met benzinekrachtbronnen. Hierbij kan er worden gekozen tussen een 120 pk éénliter driecilinder en een 160 pk 1,5 liter viercilinder. Beide zijn voorzien van 48 volt mild hybrid-techniek en naar wens verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps-DCT-automaat.

Trillingen en vibraties

De 160 pk Hyundai-motor blijkt in de praktijk prima samen te werken met de automatische transmissie. Het is een prettige combinatie waarmee je ongemerkt al snel te hard rijdt. Dit komt omdat de motor in alle rust zijn werk doet en het op zijn sloffen af lijkt te kunnen; trekkracht lijkt instant voorhanden. Het maximum koppel van 253 Nm wordt al bereikt bij 1.500 toeren per minuut en kan desgewenst vastgehouden worden tot 3.500 toeren.

Steeds vaker zien we dat fabrikanten voor hun compacte middenklasser twee achterassen ontwikkelen. De simpele en goedkopere torsieas wordt doorgaans gebruikt in combinatie met lichtere motoriseringen en de complexere en daardoor duurdere onafhankelijke multilink ophanging komt tot inzet om grotere prestaties het hoofd te bieden. Onze i30 heeft de laatste constructie. Hyundai zit met de afstemming meer aan de comfortabelere dan aan de dynamische kant, daar doen de Michelin Pilot Sport-banden weinig aan af. Overigens zorgen die banden wel voor een flinke dosis grip, de auto lijkt niet makkelijk uit zijn baan te willen. Niet dat de auto er trouwens toe uitnodigt om de grens op te zoeken, daarvoor is de stuurinrichting te veel in lijn met het onderstel, die is namelijk licht en afstandelijk. Er zit niet veel gevoel in.

Glazen plafond

Aan de interieurruimte is bij de tussentijdse update van de i30 niets veranderd, dat was in orde en dat is het nog steeds. Voor in de Hyundai zit je relatief hoog, maar de ondersteuning is – mede dankzij zittingverlengers – dik in orde. Bovendien heb je voorin genoeg ruimte. Achter in de Hyundai hebben voldoende beenruimte. Wanneer hoofdruimte achterin van belang is doe je er bij de Hyundai overigens goed aan om de auto te bestellen zonder glazen dak. Het kan het verschil maken tussen nét wel of nét niet met de hemelbekleding in contact komen. En waar het bij stationwagons om draait: bagageruimte. De Hyundai kan 602 liter meenemen, en dat is een mooie waarde.

Het instrumentarium bestaat uit een digitaal display voor de snelheidsweergave, geflankeerd door fysieke meters voor het toerental, de benzinevoorraad en de koelwatertemperatuur. Aan overzichtelijkheid laat het weinig te wensen over. Het multimediaschermen staat bij de i30 bovenop het dashboard, goed in het zicht. Om het te bekijken hoef je hierdoor je blik niet te lang van het verkeer af te wenden. Het vernieuwde scherm van de Hyundai is groot en de bediening werkt prettig. En het systeem heeft niet langer links en rechts van het scherm fysieke toetsen voor de hoofdmenu’s, maar voortaan zitten er onder het scherm aanraakgevoelige vlakken voor dezelfde functies, waardoor je direct op de gewenste plek in de menu’s komt. Ronduit fijn is het dat de Koreaan nog altijd beschikt over een separaat paneel met fysieke knoppen voor de bediening van de airco. Om de temperatuur aan te passen hoef je niet eindeloos door menu’s te zwerven.

Bij de les

Hyundai probeert met allerhande elektronische systemen je kilometers uiterst gerieflijk voorbij te laten glijden. Actieve rijbaanassistentie en adaptieve cruisecontrol mogen tegenwoordig in feite niet meer ontbreken. De Hyundai krijgt ze standaard mee. De Koreaan houdt ook standaard in de gaten of je nog bij de les bent en je krijgt zonder bijbetaling grootlicht-assistentie mee, net als automatische bochtverlichting en een noodstopsysteem dat fietsers en voetgangers herkent. Met uitzondering van lederen bekleding, een glazen dak en andere wielen kent de i30 geen opties; er zijn in combinatie met de 1.5 T-GDI-motor slechts twee uitvoeringsniveaus. De Wagons staat er in deze vorm, als i30 N-Line, aangekleed bij. De aanduiding is een directe verwijzing naar de serieus potente versies en dat betekent dat dat deze auto is voorzien zijn van sportieve accenten zoals uitlaten met een dubbel eindstuk, veel rood stiksel in het interieur. Verder komen we in de Hyundai op verschillende plekken een grote N tegen, opdat je niet vergeet met welke uitvoering je op pad bent. Met automaat en glazen dak, zoals de rode auto in deze test, hangt er aan de i30 een prijskaartje van € 36.795.

Oordeel

4 sterren

Als het om ruimtegebruik, bedieningsgemak en afwerking gaat staat de vernieuwde i30 op een hoog niveau. Met een soepele aandrijflijn, een complete uitrusting en een volwassen multimediasysteem doet Hyundai niet onder voor de concurrentie uit Japan, Frankrijk en Duitsland.

Signalement

Merk Hyundai
Model i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V N Line
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 36.497

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.482 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 253 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.795 mm / 1.475 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.361 kg
Laadvermogen 539 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.420 kg / 600 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 8,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,3s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 138 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i30
    Hyundai Hyundai i30 Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE Hyundai i30

    INFO
    ANWB
    ANWB
    Hyundai i30 1.0 T-GDI 48V i-Motion (5D/6H)
    € 429
    Stel samen ▸
    Hyundai
    Hyundai
    Hyundai i30 1.0 T-GDI 48V i-Motion (5D/6H)
    € 377
     
    Hyundai i30 in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      Hyundai i30 1.0 T-GDi MHEV ComSm

      Hyundai i30 1.0 T-GDi MHEV ComSm

      • 2022
      • 7 km

      € 31.190

      Hyundai i30 1.0i TGDI MHEV COMFORT SMART MILD HYBRIDE 1 week levertijd! prijs inclusief metallic lak en 1000 euro korting

      Hyundai i30 1.0i TGDI MHEV COMFORT SMART MILD HYBRIDE 1 week levertijd! prijs inclusief metallic lak en 1000 euro korting

      • 2022
      • 5 km

      € 30.140

      Hyundai i30 Wagon N-Line 1.5 T-GDI 48V 160pk 18''LM | CRUISE | DODE HOEK | ACTIVE LANE ASSIST | CAMERA | LEDER/ALCANTARA | STOELVERWARMING

      Hyundai i30 Wagon N-Line 1.5 T-GDI 48V 160pk 18''LM | CRUISE | DODE HOEK | ACTIVE LANE ASSIST | CAMERA | LEDER/ALCANTARA | STOELVERWARMING

      • 2022
      • 806 km

      € 34.994

    Meer Hyundai i30 occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Officieel: Hyundai i30 | prijzen v.a € 20.495 | Wagon pag. 2

      147
      • 2 januari 2021

    Lezersreacties (8) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Hyundai i30 specificaties
    • Hyundai i30 occasions
    • Hyundai i30 video's
    Advies en informatie
    • Hyundai i30 tests
    • Hyundai i30 gebruikersreviews
    • Hyundai i30 index
    PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition (2017)

      Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition (2017)

      2
      • 23 oktober 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i30 1.6 GDI Business Edition (2012)

      Hyundai i30 1.6 GDI Business Edition (2012)

      2
      • 5 september 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i30 2.0 T-GDI N1 Performance (2018)

      Hyundai i30 2.0 T-GDI N1 Performance (2018)

      10
      • 7 juni 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort (2019)

      Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort (2019)

      4
      • 7 april 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i30 (2013)

      Hyundai i30 (2013)

      6
      • 27 januari 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i30 1.6i CVVT Blue i-Drive (2011)

      Hyundai i30 1.6i CVVT Blue i-Drive (2011)

      3
      • 5 september 2020
    • Gebruikersreview
      Hyundai i30 1.4 T-GDI Comfort (2019)

      Hyundai i30 1.4 T-GDI Comfort (2019)

      1
      • 29 juni 2020
    meer reviews
    Hyundai i30 Wagon vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Hyundai i30 Wagon vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Lange tijd was een nieuwe Golf de belangrijkste nieuwkomer binnen de Volkswagen Group. Maar...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Hyundai i30 - Back to Basics

      Hyundai i30 - Back to Basics

      11
      • 28 mei 2022
    • Koopwijzer
      Op zoek naar een compacte middenklasser voor 6.000 euro

      Op zoek naar een compacte middenklasser...

      52
      • 16 oktober 2021
    • Hyundai i30 Wagon vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

      Hyundai i30 Wagon vs. Volkswagen Golf Variant...

      • 11 juni 2021
    • Test: Ford Focus vs. Hyundai i30

      Test: Ford Focus vs. Hyundai i30

      • 1 januari 2021
    • Hyundai i30 - Occasion aankoopadvies

      Hyundai i30 - Occasion aankoopadvies

      32
      • 6 oktober 2020
    • Nieuws
      Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!

      Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!

      33
      • 24 september 2020
    • Nieuws
      Vernieuwde Hyundai i30 N te zien

      Vernieuwde Hyundai i30 N te zien

      10
      • 16 september 2020
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Hyundai i30 - Back to Basics

      Hyundai i30 - Back to Basics

      11
      • 28 mei 2022
    • PREMIUM
      Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

      Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

      • 24 mei 2022
    • Nieuws
      Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

      Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

      112
      • 22 mei 2022
    • Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met die elektrische sedans'

      Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met...

      26
      • 14 mei 2022
    • Nieuws
      'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

      'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

      • 13 mei 2022
    • Achtergrond
      Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

      Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

      24
      • 11 mei 2022
    • Nieuws
      'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

      'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

      21
      • 3 mei 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden