Test: Ford Focus vs. Hyundai i30

Niet opladen, wel inladen

47 reacties

Video
AutoWeek 53 2020
AutoWeek 53 2020

Je leest het in AutoWeek 53 2020

Hyundai heeft de i30 een make-over gegeven: de neus is opgefrist, de aandrijftechniek tegen het licht gehouden en de elektronica herzien. Is dat voldoende om een vaste waarde als de Ford Focus met zijn nieuwe mild hybrid-techniek de loef af te steken?

Hyundai heeft de i30 een tussentijdse update gegeven. Deze opgefriste editie herken je aan een gewijzigde neus waarbij de koplampunits met V-vormige dagrijverlichting het meest in het oog springen. Verder is het motorenpalet herzien, heeft hij het multimediasysteem dat we onlangs ook al bij de nieuwe Hyundai i20 hebben gezien en zijn de uitrustingsniveaus tegen het licht gehouden. Om een idee te krijgen of de attractiviteit van de auto daarmee voldoende is opgekrikt om weer een aantal jaren mee te kunnen dingen naar de gunst van het publiek, zetten we hem als stationwagon – kortweg Wagon in Hyundai-jargon - naast de Ford Focus die eveneens Wagon wordt genoemd. Die Ford is net twee jaar op de markt, een grondige update is nog niet nodig. Wel is de Focus sinds kort verkrijgbaar met nieuwe aandrijftechniek: mild-hybrid motoren. En mild- hybrid is het ook wat we bij Hyundai zien. Diesels komen we in de i30-prijslijst niet meer tegen. De i30 wordt alleen nog aangeboden met benzinekrachtbronnen. Hierbij kan er worden gekozen tussen een 120 pk éénliter driecilinder en een 160 pk 1,5 liter viercilinder. Beide zijn voorzien van 48 volt mild-hybrid techniek en naar wens verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DCT-automaat. Bij Ford valt er meer te kiezen, de Focus is namelijk nog wel met dieseltechniek verkrijgbaar en de benzinemotoren zijn er zowel met als zonder mild-hybrid techniek.

In de vergelijking op deze pagina’s zien we de Hyundai met de nieuwe 160 pk 1.5 T-GDI in combinatie met de automatische transmissie naast de Ford met de 155 pk 1.0 EcoBoost Hybrid, die er overigens ook met 125 pk is. Die 1.0 EcoBoost Hybrid is er alleen maar met handgeschakelde zesbak, voor een Focus met automaat ben je aangewezen op de conventionele benzinevarianten of op een diesel. De 160 pk Hyundai-motor werkt in de praktijk prima samen met de automatische transmissie. Het is een prettige combinatie waarmee je ongemerkt al snel te hard rijdt. Dit komt doordat de motor in alle rust zijn werk doet en het op zijn sloffen lijkt af te kunnen; trekkracht lijkt instant voorhanden. Het maximum koppel van 253 Nm wordt al bereikt bij 1.500 toeren per minuut en kan desgewenst vastgehouden worden tot 3.500 toeren. Qua piekwaarden ontloopt de Focus de i30 nauwelijks, maar ondanks zijn 155 pk en 240 Nm lijkt het of de Ford-motor er veel meer zijn best voor moet doen. We krijgen de indruk dat het niet vanzelf gaat. Bij de diverse acceleratiemetingen blijkt het echter allemaal best mee te vallen en geeft de Focus niet of nauwelijks toe op de i30. Overdreven veel schakelen is niet nodig, al is dat schakelen op zich geen straf, de zes- bak is er een van de fijnere soort.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.