Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Cupra
  • Formentor

Test: Cupra Formentor

Rijdend compromis?

16
Cupra Formentor 310
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Autotest
7 april 2021 om 08:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 5 2021
AutoWeek 5 2021

Je leest het in AutoWeek 5 2021

Op het eerste gezicht is de Cupra Formentor alles wat een moderne automobilist zou kunnen wensen en meer. Of is het toch stiekem een rijdend compromis?

Eigenlijk is het idee van de sportieve SUV natuurlijk het ultieme voorbeeld van een compromis. Massa die hoger in de auto zit, laat zich immers lastiger controleren en dat doet de bochtprestaties meestal geen goed. En een SUV is nu eenmaal per definitie hoger dan een hatchback. Als je zo’n auto gaat verlagen, eindig je dus altijd met een compromis: niet zo scherp als een hatchback en niet zo comfortabel als een ‘normale’ SUV. Toch scoort dit type auto wel. Het is voor het pas van Seat losgeweekte merk Cupra zelfs reden genoeg om het eerste echt eigen model, de Formentor, meteen maar als dikke 310 te introduceren, met 310 pk en vierwielaandrijving duidelijk gericht op de wat sportievere bestuurder. De auto probeert zichzelf zo te verkopen als Miss Universe. Ze kan alles, is overal goed in en ziet er aantrekkelijk uit. Vooral dat laatste lukt de Formentor goed. De auto heeft door zijn behoorlijke lengte een sportief silhouet. Die enorme tribal op de grille moet je weliswaar vaak nog even uitleggen, maar over het uiterlijk zijn veruit de meeste mensen overduidelijk positief. En als je dan tussen neus en lippen door vertelt dat er 310 pk in die opmerkelijk gestileerde frontpartij ligt, is de interesse al helemaal gewekt. Dankzij die 310 pk en de vierwielaandrijving om het vermogen op de weg te krijgen, is de Formentor echt bizar snel. De fabrieksopgave staat al op een amper geloofwaardige 4,9 seconden; wij krijgen de Spanjaard op heel licht vochtig asfalt zelfs nog een tiende van een seconde sneller op de grenswaarde. Met ingeschakelde launch control voel je alle systemen in de Formentor werken om het uiterste te bereiken. Eerst even de voorwielen alles laten doen om de aandrijflijn te ontzien en dan bliksemsnel de koppeling van de vierwielaandrijving dicht om elke paardenkracht maximaal te laten renderen. Belangrijker is misschien dat de 2,0-liter TSI en de DSG-automaat, zeker in de sportievere modi, alert en snel reageren. Turbovertraging is er in de bovenste toerenhelft amper en hoewel de motor bovenin wat afvlakt, loont het wel om door te halen tot de toerenbegrenzer. Met de bak in Manual reageert de transmissie bovendien snel en alert op input van de flippers. In D kan de bak wat te fanatiek zijn met opschakelen, maar dat verdwijnt in S als sneeuw voor de zon.

 

Gewillig en wendbaar

In de Cupra stappen voelt bijna als een heilzaam bad van weldadig comfort. De Formentor 310 heeft standaard adaptieve dempers en zeker in de softere standen is het allerminst vermoeiend om met de Spanjaard onderweg te zijn. Dat wil niet zeggen dat de auto afhaakt bij sportiever bochtenwerk. Hoewel de koets wat rolt en de banden een niet zo sportieve compound hebben, houdt de Formentor het lang vol. Het gaat allemaal gemoedelijk, de massa werkt wel wat door in de auto, maar het werkt zelden tégen je. Door de neus een beetje de bocht in te remmen, draait de achterzijde gemakkelijk mee en hoewel echt overstuur zelden optreedt, voelt de Cupra daardoor wel gewillig en wendbaar. Natuurlijk kan het meer hardcore, alleen kun je je afvragen of dat bij een cross-over de doorslag geeft. Een Leon gaat immers nog sneller. In dat opzicht blijft een sportieve cross-over altijd een compromis. Het compromis dat Cupra sluit, combineert echter een hoog bochtenpotentieel met acceptabel comfort voor dagelijks gebruik. Hoewel je zelden gillend van plezier achter het stuur zult zitten, is het een verrassend vermakelijke auto op klaverbladen. Tenminste, als je niet achterin zit. Daar is het veel prettiger als de bestuurder zich wat inhoudt. Voor gemiddelde volwassenen biedt de Formentor ondanks de dalende daklijn meer dan voldoende hoofdruimte en de beenruimte mag dan gerust riant heten. De bagageruimte biedt minstens 420 liter, ook meer dan voldoende voor de dagelijkse boodschappen dus. Voorin kan de Cupra niet verhullen dat het merk nauw verwant is aan Seat. Sterker nog, wie overstapt vanuit een Seat Leon drukt regelmatig het ESP uit in plaats van de motor aan, omdat de startknop van de Leon op dezelfde plek zit als de ESP-knop van de Formentor. Die heeft zijn startknop namelijk aan het stuur en zo zijn er nog wel wat detailwijzigingen. In grote lijnen blijft het echter heel dicht bij de nieuwe Leon en dat betekent een verzorgd, bijna minimalistisch interieur met een te traag en ingewikkeld, maar wel heel mooi infotainmentsysteem. De sportstoelen krijgen dan wel weer een dikke pluim. Ze zitten fijn, ondersteunen goed en kunnen desgewenst ver naar beneden in de auto.

Oordeel

4 sterren

De Cupra verbaast met een bovengemiddeld sportief onderstel, waar je echt heel erg ver mee kunt gaan. Als SUV is het misschien geen echte stuurmansauto, maar dat maakt de Formentor goed met zijn grote comfort. Bovendien is hij ruim, snel en is hij acceptabel geprijsd. Dat maakt dat het totaalplaatje er toch goed uitziet.

Signalement

Merk Cupra
Model Formentor 310 2.0 TSI 4Drive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Prijs € 65.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 228 kW / 310 pk bij 5.450 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.450 mm / 1.839 mm / 1.528 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.544 kg
Laadvermogen 596 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden245/40R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s (fabrieksopgave: 4,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,2s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km (fabrieksopgave: 7,7 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 192 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Cupra Formentor
    Cupra Cupra Formentor Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 4DRIVE 310 pK LED / DSG / Navi / ACC / Carplay / Cam / VC

      Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 4DRIVE 310 pK LED / DSG / Navi / ACC / Carplay / Cam / VC

      • 2021
      • 11.343 km

      € 54.900

      Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Business Edition Plus

      Cupra Formentor 1.5 TSI DSG Business Edition Plus

      • 2022
      • 1.884 km

      € 48.995

      Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition

      Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition

      • 2021
      • 8.850 km

      € 48.950

    Meer Cupra Formentor occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Cupra Formentor

      25
      • 30 juni 2021

    Lezersreacties (16) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Cupra Formentor specificaties
    • Cupra Formentor occasions
    • Cupra Formentor video's
    Advies en informatie
    • Cupra Formentor tests
    • Cupra Formentor gebruikersreviews
    • Cupra Formentor index
    PREMIUM
    DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

    DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

    Een paar jaar geleden zou dit een strijd tussen een Citroën en een Seat zijn geweest. Het is...

    Lees meer
    Cupra Born - Rij-impressie

    Cupra Born - Rij-impressie

    Het klinkt exotisch, maar in feite betekent salsa gewoon ‘saus’. En dat is precies wat de Cupra...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Cupra Formentor krijgt 450 pk sterke vijfcilinder

      Cupra Formentor krijgt 450 pk sterke vijfcilinder

      28
      • 24 maart 2022
    • PREMIUM
      DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

      DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

      • 15 maart 2022
    • Autotest
      Cupra Formentor VZ5 - Eerste rijtest: zo rijdt -ie met RS3-vijfcilinder

      Cupra Formentor VZ5 - Eerste rijtest: zo...

      20
      • 5 december 2021
    • Nieuws
      NCAP: 'rijhulpsystemen Polestar 2 matig'

      NCAP: 'rijhulpsystemen Polestar 2 matig'

      34
      • 25 november 2021
    • PREMIUM
      Cupra Formentor - Mini Countryman - Dubbeltest

      Cupra Formentor - Mini Countryman - Dubbeltest

      • 20 juli 2021
    • Nieuws
      Cupra Formentor - Back to Basics

      Cupra Formentor - Back to Basics

      40
      • 29 mei 2021
    • Nieuws
      Dit kost de Cupra Formentor eHybrid PHEV

      Dit kost de Cupra Formentor eHybrid PHEV

      24
      • 16 april 2021
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Cupra laat binnenkort nieuwe modellen zien

      Cupra laat binnenkort nieuwe modellen zien

      29
      • 23 mei 2022
    • Nieuws
      Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

      Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

      29
      • 10 mei 2022
    • Nieuws
      Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

      Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

      115
      • 6 mei 2022
    • Nieuws
      Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

      Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

      147
      • 18 april 2022
    • Nieuws
      Elektrische Cupra Born nu ook met sterkere elektromotor

      Elektrische Cupra Born nu ook met sterkere...

      • 4 april 2022
    • Nieuws
      Cupra Formentor krijgt 450 pk sterke vijfcilinder

      Cupra Formentor krijgt 450 pk sterke vijfcilinder

      28
      • 24 maart 2022
    • Nieuws
      Cupra komt met nieuwe hybride SUV

      Cupra komt met nieuwe hybride SUV

      10
      • 23 maart 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden