Cupra Formentor 1.4 e-HYBRID Performance (2021)

autoreview

Cupra Formentor 1.4 e-HYBRID Performance (2021)

Signalement

UitvoeringFormentor 1.4 e-HYBRID Performance
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf20.400 km
KM-stand laatst24.364 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe tijden - nieuwe luxe

  • 24.364 km

We schrijven inmiddels 18 januari 2023 en dat betekent dat ik alweer 1,5e maand eigenaar ben van deze auto.
Komende van een Renault Clio 5 deurs 1.5 dci, bj. 2011, is het een bizarre andere wereld van autorijden. Sinds juni/juli 2022 was mijn zoektocht naar een nieuwe auto begonnen. Maar ja, wat ga je doen... Diesel rijdt fantastisch en er zijn gezien mijn budget vele fantastische machines te koop, dan benzine, tja.. niet spannend maar op zich ook veel keuze. 1 ding stond wel al vast voor mij, privé koop ik geen elektrische auto. Op mijn werk. Rijden wij met meerdere elektrische renault zoë's en ondanks dat die prima voor woon-werk e.d. vevallen. Staat het mij tegen dat je afhankelijk bent van een laadpaal en ja, op het werk waar wij de auto's innhet openbaar moeten opladen hebben we tich zeer regelmatig te maken met het niet kunnen opladen van de auto terwijl dat wel moet. Dus toen viel het kwartje, hybride en wel een plug-in. Deze zomer op vakantie in australië hadden we een toyota rav4 hybride, best een aardige auto, ongelooflijk ruim maar lelijk, het was gewoon echt een vervoersmiddel. Innde zomer van 2021 was mij in belgië al een bepaalde auto opgevallen en deze is niet meer uit mijn hoofd gegaan. De Cupra Formentor! Gave auto, mooi design en vrij uniek op de nederlandse wegen, echt wat voor mij. Ter vergelijking heb ik nog een Ford Kuga ST-line X phev overwogen, maar die viel voor mij vanwege het zitcomfort en de kleine kofferbak af. Toen dus definitief de Formentor.. gekeken naar diverse modellen maar ik wilde in ieder geval lederen kuipstoelen en een panorama dak en een automaat, want gewoon omdat het kan en ik het mooi vind. Uiteindelijk ging de keuze tussen mijn E-hybrid performance in de kleur Graphene Gray en een zwarte VZ Performance. De verschillen tussen deze auto's was in mij optiek alleen de kleur en onder de motorkap de elektromotor. De VZ heeft dan nog 2 knoppen op het stuur, maar die vond ik eerlijk gezegd maar onhandig. Zoals gezegd heb ik gekozen voor de E-hybrid in Graphene gray, het betreft een geïmporteerde versie uit Italië.

Dan nu de eerste 1,5e maand.. over het infotainment systeem is reeds veel geschreven vwb storingen. Ik heb dit wel even ervaren, maar verder nu geen last meer van na enkele updates over-the-air. Het is verder vooral zoeken in de auto naar de juiste afstelling van mijn stoel, de elkekrrische verstelling is wat dat betreft ideaal en de memory functie ook. Inmiddels juiste positie gevonden en het voelt echt alsof je onderdeel bent van de auto. GEWELDIG, de auto rijst zo fijn, soepel, zoveel kracht. Als eenmaal de elektromotor meedoet met accelereren gaat het al snel veel te hard.
Ik heb er inmiddels alweer bijna 4000 km opzitten en rijdt voornamelijk hybride. Volledig elektrisch nu 4 keer een stuk mee afgelegd en dat voelde wel zeer ontspannen en vooral comfortabel, maar wat is het dan toch fijn als je gewoon weer kunt overschakele. Naar benzine als de accu leeg is.

Omdat ik best nog wel wat afstanden maak, valt mij wel op.hoe klein de benzinetank is. Dit heeft een nadeel en een voordeel.. je staat vaker bij de pomp, maar wel met een glimlach want als ik hem voltank gaat er maar krap 37 liter in, reken zelf maar uit wat dat dan kost.
Als ik dit dan weer vergelijk met mijn oude diesel ja, dan kom ik minder ver op een tank, 600 km tov 1100, maar wel met een grotere grijns sta ik bij de pomp.

Het verbruik varieert, van keurig 1 op 25 per rit met opgeladen accu in hybride modus tot 1 op 11 met een lege accu volledig rijdend op benzine met stevige storm. Gemiddeld van 1,5e maand bezit kom ik uit op 1 op 14/ 1 op 15.

De eerste week in mijn bezit was ik trouwens meteen met vrouwlief een weekendje naar Duitsland geweest. Mooi de auto leren kennen. Ik had nog nooit eerser zo hard gereden, maar met 196 km/u voelt het zo eenvoudig, alsof je gewoon 120 rijdt..

Met een weekje gaan we weer naar Oostenrijk, lekker te wintersporten. Ik verheug mij er nu al weer extra op. Tot zoverre bevalt de auto fantastisch en regelmatig gebeurt het dat ik met wildevreemde mensen een gesprek heb over de auto. En eigenlijk altijd krijg ik te horen dat mensen het een bijzonder mooi auto vinden, is toch leuk. Fijn dat we tussen al die elektrische eenheidsworsten nog iets leuks de weg op kunnen sturen.

Tot na de wintersport, dan zal ik weer eens een update plaatsen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Cupra Formentor

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens