Suzuki Ignis 1.3 GS 3d (2002)

In hokjes denken

Suzuki Ignis 1.3 GS 3d
Wat sommigen met mensen hebben, hebben wij met auto's. We plaatsen ze graag in 'n hokje. Met de Suzuki Ignis wordt dat moeilijk. Hij staat hoog op de banden en heeft daardoor 4x4-trekjes. Maar je kunt hem ook zien als een opmerkelijke hatchback.

Suzuki ziet de Liana als serieuze opponent van compacte hatchbacks, in de brochure wordt namelijk de term New Multi Compact gehanteerd. Maar de Ignis is een beetje een vreemde eend in de compacte klassebijt, zeg maar gerust in elk segment. Kijk je naar zijn prijs, dan bevindt hij zich in de prijsregionen waarin de Yaris/Punto/206-koper shopt. De Ignis 3-deurs is er alleen als 1.3 GS, die zo'n
€ 12.000 moet opbrengen.
Voordat u denkt dat elke Ignis er zo stoer uit ziet als de auto op foto's dienen we te melden dat deze opgeleukt is met een sportpakket. De bullbar, de lichtmetalen wielen en de achterspoiler moet u wegdenken. Zonder dat pakket blijft er een auto over die er nog steeds eigenzinnig uitziet. De licht uitgeklopte spatborden en de ribbels in het dak geven hem dat terreinauto-achtige uiterlijk.


Opbergruimte zat
In de Ignis hangt een echt Suzuki-sfeertje. Het dashboard lijkt sterk op dat van de Wagon R+ en de Jimny, je zit hoog en de voorruit staat dichtbij. Als bestuurder heb je zicht op een sober instrumentarium. De toerenteller en snelheidsmeter zijn simpel van opzet maar goed afleesbaar. Verder zijn er weinig zaken die de aandacht trekken. Te weinig! Er gaat namelijk geen lampje branden bij een zo goed als lege tank.
Het sportpakket voegt aan het interieur van de GS 'alu-look' panelen toe. Dat moet een sportief gevoel oproepen, leuk natuurlijk, maar de zilveren om-lijsting van de middenconsole spiegelt wat hinderlijk in de voorruit. Het dashboard is compact van opzet en voorzien van licht plastic. De bult die de middenconsole vormt, biedt plaats aan schakelaars voor de venti-latie en is voorzien van 'n
digitaal klokje. Het display geeft verder ook informatie over onder meer de rijtijd. Onder de radio huist een klein opbergvak, grotere spullen kun je kwijt in de bakken onder het dashboard of in de portiervakken. Voor zo'n 12.000 euro koop je dus behoorlijk wat auto.
In de Ignis hebben de inzittenden zowel voor- als achterin voldoende hoofdruimte. Maar je zit wel krap. Als je regelmatig met volwassenen achterin op stap moet, dan maak je geen vrienden. En dan is er nog de vraag hoe de achterbank te bereiken valt. Zeker bij een driedeurs koetswerk niet altijd even makkelijk en daarom rijdt oma ook altijd voorin mee. Moet je achterin zitten dan kun je bij de Suzuki beter via het rechterportier instappen. Aan die kant schuift de stoel keurig naar voren zodat er een vrij grote instapruimte ontstaat.
Je hebt als bestuurder al gauw je draai gevonden. Alle knoppen en hendels zitten op logische plekken. Je zit lekker hoog, vooral ouderen zullen dat waarderen. Het meubilair voelt wat hard aan en je mist ondersteuning aan de zijkanten. Dat wordt wel weer goed gemaakt met de verstelbare hoogte aan de bestuurderskant en de regel-bare lendensteun.
De Suzuki-krachtbron levert maar liefst 83 pk. De 1.3 is een lekker fel ding dat graag toeren draait. Ook is hij volgens de dB-meter lekker stil. Rijdend met constante snelheid blijft het geluid inderdaad binnen de perken, maar bij vol optrekken zet de Suzuki een luide keel op. De Ignis draait 3.700 toeren in vijf bij 120 op de klok.
Hij gaat er dan ook als aangeschoten wild vandoor als je het gaspedaal flink intrapt. Daarbij voelt het stuur wat zoekerig aan, alsof de voorwielen de
83 paardenkrachten maar nauwelijks kunnen verwerken. De 1.3 laat bij optrekken weliswaar goed horen dat hij bezig is, maar het voelt wel lekker vlot aan en bij stoplichtsprintjes laat hij veel andere weggebruikers achter zich. Wij klokten hem zelfs op 10,9 seconden naar de 100, sneller dan de fabriek opgeeft. De besturing is sterk bekrachtigd waardoor je minder gevoel in het stuur hebt. Bovendien helt de carrosserie over in bochten. De Ignis is straf geveerd, hobbeltjes en kuiltjes worden hard doorgegeven.
Kan de Suzuki Ignis de strijd aan met gevestigde modellen in het compacte segment? Gedeeltelijk. Qua uitrusting en prestaties heeft hij zeker veel te bieden. Maar omdat je ook wel eens meer wilt dan simpelweg van A naar B, bijvoorbeeld met vier personen en bagage op pad, dan komt hij tekort. Het kan wel, maar niet van harte. De Suzuki Ignis is een leuk alternatief voor iemand die voor minder dan 15.000 euro eens iets anders wil rijden en een auto met een lekker fel motortje zoekt, maar daarmee valt de Ignis nog steeds niet in een hokje te plaatsen.

Signalement

Merk Suzuki
Model Ignis 1.3 GS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.999

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.328 cc
Maximaal vermogen 61 kW / 83 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 41 l
Lengte / breedte / hoogte 3.615 mm / 1.595 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 855 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 350 kg
Banden165/70R14Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,3 s / 22,0 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 150 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum