Suzuki Grand Vitara Metal Top 2.0 (1999)
Baggerbelhamel
Laten we maar eens beginnen met een noot die wellicht wat persoonlijk van aard is: wij vinden het uiterlijk van de driedeurs Grand Vitara wat minder geslaagd dan dat van de vijfdeurs. Die laatste is wat gestrekter en komt daardoor wat harmonieuzer over. Bovendien bestaat bij die vijfdeurs de mogelijkheid de bumpers in een contrasterende kleur te laten spuiten en dat staat in de meeste gevallen gewoon erg lekker. We leggen hier wat nadruk op, omdat terreinwagens vaak gekocht worden omdat het oog wat wil. Veel kopers van een 4x4 zijn absoluut niet geïnteresseerd in de terreinkwaliteiten van hun Vitara. De extra mogelijkheden vinden ze weliswaar mooi meegenomen, maar wanneer hebt œ voor het laatst een zwaar onder de drek zittende 4x4 gezien? Dát bedoelen we nou. Wij zijn echter terreingek genoeg om aan de bagger te gaan, maar we hebben deze Grand Vitara natuurlijk ook ingezet voor ons van sluipwegen vergeven woon-werkverkeer.
Hoe uw sluipwegen er uitzien weten we niet, maar die van ons zijn wel bovengemiddeld beroerd. En dat is alleen maar handig, want als je op onze sluipwegen geen goede indruk kunt krijgen over het comfort van een auto, dan kan het nergens. Welnu, op dit soort wegdek voelt de driedeurs Grand Vitara wat "korter" aan dan de vijfdeurs. Om precies te zijn: wat stugger, maar ook wat directer. Dat schrijven we voor een belangrijk gedeelte op het conto van de flink kortere wielbasis van de driedeurs. Hij lijkt wat steviger geveerd dan zijn langere broer en dat had de auto ook net nodig. Qua weggedrag verschilt de korte Grand Vitara niet ingrijpend van de lange en dat betekent typisch 4x4-gedrag. Verwacht dus geen GTI-achtig bochtgedrag. Bochten dien je met beleid en souplesse te nemen. Zoniet, dan merk je aan de koets dat de Suzuki hiervan niet is gediend. Het hoge zwaartepunt laat zich dan heel nadrukkelijk gelden in de vorm van overhellen. Suzuki wijdt aan het bochtgedrag zelfs een hoofdstuk in de gebruikershandleiding. Het is echt niet zo dat er opeens van alles kan misgaan, maar meer dan bij een normale personenauto geldt hier: rustig aan, dan breekt het lijntje niet. Wie wel op zoek gaat naar de grenzen van het weggedrag, zal merken dat de Vitara in eerste aanleg onderstuurt, en in heel korte bochten én bij nat wegdek kun je de achterkant door middel van het gas op privé-expeditie sturen. Niet dat het ergens toe dient, maar het kan.
Als we even van onze sluipwegen afgaan, komen we gelijk in het terrein terecht. Daar staat deze Vitara prima zijn mannetje. Bij ons werd hij al gauw de baggerbelhamel genoemd. Doordat het maximale koppel al bij een voor een 16V ongekend laag toerental van 2900 tpm wordt afgegeven, sleur je de Grand Vitara met groot gemak over bergen en door dalen. En dan mogen die dalen ook nog eens vol water staan. En daar hadden wij stomtoevallig mee te maken. Voor wie van plan is deze Vitara voornamelijk in écht terrein te gebruiken is een setje banden met een grover profiel aan te raden. Zijn motorisering is dik in orde. Zowel voor op de openbare (sluip) weg als in het terrein. Sprinten wil de tweeliter wel en het verbruik blijft met 1:8,5 eh... binnen de perken.
Kleine bak
Voor zijn kofferruimte hoef je de driedeurs Grand Vitara niet aan te schaffen. Suzuki doet (wijselijk) geen opgave van de kofferinhoud, maar wij propten er met enige moeite precies één grote groene en een bruine koffer in. Mocht een groepje van vier overwegen met de Vitara op stap te gaan, dan dienen er vooraf duidelijke en sluitende afspraken gemaakt te worden over de hoeveelheid bagage. Verder is Suzuki nogal karig met het verschaffen van bergruimte in het interieur: in een terreinwagen dien je meer ter beschikking te hebben. En dan is er nog de ruimte voor de achterpassagiers. Die houdt ook niet echt over. Samenvattend kunnen we het zo stellen: wie nauwelijks bagageruimte nodig heeft of met maximaal twee personen onderweg is, kan gerust deze Grand Vitara kopen. In alle andere gevallen is hij echter te klein en kunnen we niet anders dan de vijfdeurs aanbevelen. Maar vergeet vooral niet de tien mille prijsverschil tussen drie- en vijfdeurs in uw overweging mee te nemen...
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Grand Vitara Metal Top 2.0 |
Carrosserie | 3-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 21.499 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 94 kW / 128 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 174 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.885 mm / 1.695 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.200 mm |
Massa leeg | 1.255 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 550 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 12,9s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |