Test: Suzuki Grand Vitara 2.0 TDi 16V (2003)
4WD voor weinig
Een forse bak, een serieuze dieselmotor in het vooronder en inschakelbare vierwielaandrijving: met de Suzuki Grand Vitara in de nieuwe 2.0 TDi-versie hebben we de scherpst geprijsde terreinauto met dieselmotor van Nederland te pakken. Of... is het toch een budget-SUV in terreinverpakking?
De Suzuki Vitara begon zijn carrière als een geinig, opvallend maanvoertuigje, aan het einde van de jaren tachtig. Het was een behoorlijk vooruitstrevende stap van Suzuki, want de Vitara was een terreinauto-achtige die heel goed (en comfortabel) over de verharde weg te sturen was. En laat het merendeel van de mensen nu juist alleen dát ermee doen! Daihatsu had zijn Feroza en Suzuki de Vitara. Die laatste is er tot op de dag van vandaag nog altijd bij. Weliswaar alleen als Grand Vitara, maar toch, je hebt een dichte, korte driedeurs, een cabrioversie, deze vijfdeursuitvoering en nog een bijzonder luxueuze variant, de XL-7, een zevenzitter. Passend in het dieseloffensief dat Suzuki heeft ingezet (nieuwe Ignis, Wagon R+) heeft ook het 'terreinbeest' Grand Vitara nu een zelfontsteker onder de motorkap. Biedt niemand voor minder dan 31.000 euro, dus... is dat budget of is dat het niet?
Goede combinatie
De combinatie van terreinauto en dieselmotor is altijd al een gouden koppel geweest. In het terrein gaat 't vooral om trekkracht en daarvoor ben je bij een diesel aan het juiste adres. Een terreinauto nodigt uit om er een forse aanhanger of paardenkar aan te koppelen en een dieselmotor kan dat prima hebben. Suzuki koos ervoor om een dieselmotor in te kopen in plaats van er zelf eentje te produceren. En ze halen hem niet eens uit Japan. Peugeot werd uitverkoren en mag een aantal extra bestellingen noteren voor de 90 pk sterke HDI-motor. Het is dezelfde viercilinder die in meer producten van de PSA-groep huist. Is het een goede keuze? Zeker weten. De Grand Vitara, toch geen kleine jongen, komt er lekker mee weg in het dagelijkse verkeer. Echt vlot is de Suzuki niet, maar dat telt niet zo zwaar bij een terreinauto.
Souplesse
Uitgesmeerde kracht en souplesse hebben we nodig en die biedt de motor ook. Daarbij zit het met de loopcultuur wel snor. We herinneren ons nog een mislukt huwelijk tussen een Aziatische auto en een Franse diesel. In dat geval werd de Hyundai Lantra voorzien van een 1.9 D die ook van PSA afkomstig was. Het was geen gelukkige combinatie, maar bij deze Suzuki sluiten auto en motor wél goed op elkaar aan.
Allrounder
Het verbruik staat natuurlijk onder druk. Want het is toch heel wat anders om een Grand Vitara voort te slepen dan een Peugeot 307. Maar toch scoren we een keurige 1 op 11,4. Grootste tegenstrever van deze Grand Vitara is de Toyota RAV4 met D4-D. Die is met 33.250 euro duidelijk duurder dan de Suzuki. Die RAV4 scoort qua raffinement hoger (de bediening en aandrijflijn zijn iets lekkerder) en het interieur en koetswerk zijn strakker, moderner en vlotter. En dat voor grofweg 2.700 euro meer. Dat klinkt niet onoverkomelijk en zet ons aan het denken. Aan de andere kant: er is geen ernstige aanleiding om de Grand Vitara te laten staan en de Toyota te nemen. Want de Suzuki doet het als allrounder helemaal niet slecht. We gaan ervoor, we houden die 2.751 euro in de zak en gaan op pad met onze instapdiesel-4WD uit Japan!
- +Aandrijflijn klopt
- +Sympathiek voorkomen
- +Behoorlijk allround
- -Bediening niet geraffineerd
- -Niet erg praktisch
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Grand Vitara 2.0 TDi 16V |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 30.699 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.195 mm / 1.780 mm / 1.740 mm |
Wielbasis | 2.480 mm |
Massa leeg | 1.480 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 700 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,1 s |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,4 s / 8,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,1 s / 17,0 s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km (fabrieksopgave: 7,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 198 g/km |