Suzuki Grand Vitara 2.0 (1998)
Manusje-van-alles
Ronde vormen geven de Suzuki Grand Vitara enige elegantie, door de relatief compacte afmetingen is hij handzaam en ziet hij er niet lomp uit. De forse hoogte zorgt nog voor vol-doende stoerheid, enorme wielen erbij completeren het terreinwagen-image. Binnenin heerst echte personenauto-sfeer. Eigenlijk alleen de dubbele pook, voor de inschakelbare 4x4 aandrijving en lage overbrenging, bleef over uit de terreinautoklasse.
Voor de aandrijving zorgt een 2,0-liter 16V van 128 pk. De motor biedt veel trekkracht bij lage toeren. Handig, want in het gebruik benut je vaker de trekkracht dan het topvermogen. In zowel het terrein als op de weg staat de Grand Vitara zijn mannetje. Een snelheidsduivel is het lang niet, je kunt wel heel goed meekomen in het verkeer. Scheelt ook mooi in het geluid, want de motor behoort niet tot de stilsten als hij wordt opgejaagd. Bij gematigd toerental blijft hij braaf, de machine loopt stationair haast zo rustig als de kachelventilator. De Suzuki krijgt bij hoger tempo last van windgeruis en is daardoor minder rustig boven 120 km/h.
't Is niet lang geleden dat terreinauto's zich op de weg net zo onbeholpen gedroegen als een 'luxewagen' die probeerde een omgeploegde akker over te steken. Dat kan natuurlijk niet voor deze allroad. Maar ja, met de behoeften voor terreinrijden maak je niet zo gauw een scherp sturende asfaltvreter. Lange veerwegen, liefst starre assen, een hoog zwaartepunt - allemaal in tegenspraak met 'als een zuigvis aan het wegdek plakken'. Toch kun je 'n flink eind op (de) weg komen, bewijst de Suzi.
Heel voorzichtig gesteld waren eerdere Suzi's in de familietak van de Grand Vitara geen wonder van koersvastheid. Weke vering maakte ze springerig, zoekerig en deinerig. Een lichte, weinig gevoelige en indirecte besturing maakte het er niet beter op. Dat stuurkarakter heeft zijn voordelen bij terreinrijden, waar je niet wilt dat op elke hobbel het stuur uit je handen slaat. Toch heeft Suzuki het indirecte en ongevoelige eindelijk uitgebannen, alleen gaat het stuur nog heel licht.
Op de stabiliteit rechtuit valt niets aan te merken, rekening houdend met het feit dat als een speer rechtuit gaan van een terreinauto-achtige niet verwacht kan worden.
Geen bochtentijger
De zacht geveerde, dus comfortabele Grand Vitara is geen bochtentijger. Misschien ging Suzuki een stap te ver in het uitbannen van de vroegere
onderstuur-neiging. Met gas erop houdt hij zich neutraal, alleen schuift-ie eerder dan een 'luxewagen' over vier wielen weg in de bocht. Waak echter voor schrik, want gas minderen of zelfs geheel lossen levert een krachtige zwier van de achtersteven op.
De auto is niet erop berekend met vierwielaandrijving op asfalt te rijden, bij gebrek aan een centraal differentieel tussen de aandrijving vòòr en achter. Dat had een neutraler weggedrag kunnen opleveren. Nieuw is alleen dat, als de omstandigheden glad genoeg zijn, de vierwielaandrijving 'on the fly' bijgeschakeld kan worden: rijdend, tot aan 100 km/h.
De stoelen zitten zeker niet slecht, zijn wat aan de vlakke kant, maar we zagen al dat je met deze auto toch niet lekker onbeheerst door de bochten kunt suizen. In je nette kleren uitgaan kan wél goed. Het stoort niet dat hoogteverstelling op de stoelen ontbreekt, het stuurwiel is wel verstelbaar. De Grand Vitara heeft bovendien aparte, verstelbare hoofdsteunen achterin. Tussen de stoelen zit een dubbele blikje-fris-houder waar je van achteruit ook bij kunt. De Suzuki heeft naast goede kaartenvakken voorin ook op de achterdeuren kaartvakspleetjes, en een bakje op het dashboard voor je pen.
Suzuki geeft de Grand Vitara een gedeelde leuning èn zitting mee achterin, plus een rolhoes boven het laadruim. De leuningen zijn nog in helling verstelbaar ook. De achterdeur zwaait naar opzij open. Natuurlijk naar de 'Japanse' kant, rechts dus. Onhandig als je in rechtsrijdend Europa langs de stoeprand iets wilt inladen. Aardige attentie: standaard dakrails om dragers op te monteren voor je surfplanken enzo. Spotgoedkoop mag je deze alleskunner niet noemen. Je krijgt wel wat voor je geld, zoals elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale vergrendeling en twee airbags. Airco en ABS is naar wens mogelijk.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Grand Vitara 2.0 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 25.799 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 94 kW / 128 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 174 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.195 mm / 1.780 mm / 1.740 mm |
Wielbasis | 2.480 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 700 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,2 s / 20,0 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 230 g/km |