Test: Subaru Outback
De erfenis van de Legacy
40 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Subaru Legacy is in Nederland al jaren niet meer leverbaar, maar in de vorm van de Outback leeft de auto hier toch een beetje voort. We krijgen zelfs gewoon de geheel nieuwe, zesde generatie voorgeschoteld, een auto die van de hoge banden tot de imposante dakrails helemaal nieuw is.
Deze nieuwe Subaru Outback is gebaseerd op de zevende generatie van de Legacy, in 2019 gelanceerd, die buiten Europa nog wél gewoon op de prijslijsten te vinden is. Toch is de Outback ook daar in zekere zin een op zichzelf staand model, want een reguliere stationwagon wordt nergens meer gevoerd. In Nederland speelt Subaru’s topmodel een rol in de marge, maar heeft de Outback wel een trouwe klantenkring. Door de ongewijzigde insteek is ook de nieuweling direct herkenbaar als Outback, hoewel de koets helemaal anders is. De auto oogt groter dan voorheen en groeide ook daadwerkelijk met zes centimeter. Ook in de breedte en hoogte kreeg hij er wat centimeters bij. De 213 mm bodemspeling komt in de stad van pas, maar zorgt er vooral voor dat de Outback ook in de blubber zijn mannetje kan staan. Kunststof wielkastverbreders zijn nu standaard, t erwijl je er voorheen het zogenoemde X-Explore-pakket voor moest aanvinken. Al met al oogt de auto imposanter dan een exemplaar van de vorige generatie, hoewel Subaru er geen geheim van maakt dat functie nog altijd voor vorm gaat.
REVOLUTIONAIR
Zijn functionaliteit komt mooi tot uiting in de nieuwe dakrails, die bij twee van de drie uitvoeringen beschikken over ingebouwde dakdragers. Ook slim: de achterklep laat zich openen door het plaatwerk met de elleboog te beroeren. Achter de klep bevindt zich een laadruim dat met 522 liter (boven de vloer) goed vergelijkbaar is met dat van zijn voorganger. Achterpassagiers krijgen er wat centimeters bij, zonder dat dit tot grote verschillen leidt. Voorin is het voor Outbackrijders wel even wennen. Door een gevoelsmatig nog hogere zit en dito raamlijn komt deze Outback hier duidelijk groter over, maar het is vooral het dashboard dat tamelijk revolutionair is herzien. Bijna de gehele middenconsole wordt in beslag genomen door een verticaal 11,6-inch scherm dat in Nederland voor alle uitvoeringen standaard is. Het grote scherm biedt ruimte aan even grote, eenvoudig vindbare ‘tegels’ en werkt prima. Volume en binnentemperatuur laten zich nog gewoon met knoppen regelen, al moet je voor de stoelverwarming wel het menu in. Het losse, op het dashboard geplaatste informatiescherm is nu opgenomen in het touchscreen en laat zich nu eenvoudiger bedienen. Dat is wel zo prettig.
DIRECT INGESPOTEN
Ondanks het grote scherm oogt de Outback vanbinnen niet hypermodern. Het analoge instrumenta rium mocht gewoon blijven en de vormgeving is vrij behoudend. De bouwkwaliteit is verder in orde en het deels met leer beklede dashboard oogt fraai, maar verwacht geen auto die vanbinnen zo chic oogt als bijvoorbeeld de producten van Volvo, Audi of BMW.
Een turboloze 2,5-liter viercilinder boxer drijft de Outback nog altijd aan, al is die motor volgens Subaru wel voor 90 procent nieuw. Het nu direct ingespoten blok levert met 169 pk iets minder vermogen dan voorheen, maar in de praktijk lijkt hij iets feller. Het koppel werd groter en is ook eerder beschikbaar. De auto lijkt gemakkelijker te presteren dan zijn voorganger en heeft ook minder toeren nodig om op gang te komen. De kracht wordt via een cvt naar alle vier de wielen overgebracht, maar zelfs onder vollast blijft het geluidsniveau binnen de perken en versnelt de auto zonder veel drama.
MINDER WEEK
De zesde generatie van de Outback is de eerste op het Subaru Global Platform dat we al van onder meer de XV kennen. Daarmee is hij minder week en afstandelijk dan voorheen. Met standaard een compleet pakket aan vernieuwde Eyesight-hulpjes kijkt de Outback altijd met de bestuurder mee. Dat werkt goed, maar levert ook wat irritaties op. Zo klinken er heel veel piepjes en waarschuwingen onder het rijden. Jammer, daar zijn minder opdringerige oplossingen voor.
De nieuwe Outback is er in drie smaken. Prijzen beginnen bij krap 60 mille, maar in plaats van een Premium staat er voor dat geld nu een Comfort klaar. De afgeladen Premium is er nog steeds, maar is met € 65.995 wel zo’n 10 procent duurder. Een interessante nieuwkomer is de Field-versie, die met zijn donkere wielen, zwarte grille en groene accenten een jonger publiek moet aan spreken.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Outback 2.5i Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 62.551 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.498 cc |
Maximaal vermogen | 124 kW / 169 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 252 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.870 mm / 1.875 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.745 mm |
Massa leeg | 1.640 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 193 g/km |
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.