Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Subaru
  • Outback

Test: Subaru Outback

Lonesome cowboy

14
Subaru Outback
  • Jan Lemkes
  • Autotest
12 augustus 2021 om 10:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 22 2021
AutoWeek 22 2021

Je leest het in AutoWeek 22 2021

In de VS scoort de Subaru Outback behoorlijk goed, maar Europa loopt er nauwelijks warm voor. Of de geheel nieuwe Outback daarin verandering kan brengen, moet de tijd leren.

Amerikaanse autokopers namen in 2020 153.294 Subaru’s Outback af, en deze neemt daarmee de twintigste plek overall in op de verkooplijst. Europeanen zullen ook nauwelijks bevatten dat Subaru in de VS ruimschoots groter is dan Volkswagen. Specifiek voor Nederland is dit soort enorme verschillen tussen ‘hier’ en ‘daar’ vooral toe te schrijven aan ons belastingklimaat, dat meedogenloos voorkomt dat auto’s van dit formaat een kans maken op een topnotering. Dat zegt niet alles, want ook binnen z’n categorie is de Outback hier een muurbloempje. Subaru houdt echter vol en breng de nieuwste versie van het model gewoon naar Europa, zij het een paar jaar na de introductie aan de overkant van de oceaan.

Het is de zesde generatie van de Outback, gebaseerd op de zevende generatie van een Legacy die hier in 2015 wél ten onder ging aan tegenvallende verkoopcijfers. Uiterlijk blijft de auto in grote lijnen trouw aan die voorganger. Het is nog steeds een robuust en functioneel ogende kar, maar duidelijk nog stoerder en imposanter dan voorheen. Een ‘opgehoogde stationwagon’, een functionele alleskunner, ruim van binnen. Op de achterbank is het goed toeven, hoofd- en beenruimte worden in riante hoeveelheid aangeboden en standaard is de achterbank te verwarmen.

 

Meer koppel

Subaru waagt zich voor de Outback nog niet aan hybridetechniek en voorziet het vlaggenschip nog gewoon van een 2,5-liter viercilinder boxermotor zonder elektrohulp of turbo. Wel is die krachtbron stevig vernieuwd. De enige leverbare aandrijflijn levert net even minder vermogen dan voorheen, maar heeft wel meer koppel. Samen met een cvt die schokvrij schakelmomenten nabootst, levert dat een prettig rustige rijervaring op. Tegelijk is de Outback ten opzichte van de genoemde voorganger opvallend veel strakker gaan rijden. Het steviger onderstel levert in bochten meer stabiliteit op, maar dat betekent ook dat inzittenden de oneffenheden nadrukkelijker krijgen te voelen. Met name op lagere snelheden is het effect van die stevige demping duidelijk merkbaar. De grote kracht van de Outback is en blijft gelukkig dat je er ook buiten de gebaande paden mee uit de voeten kunt. Dat voel je bij het rijden, ook omdat de auto robuust overkomt. De enorme bodemvrijheid, de hoge banden en de permanente vierwielaandrijving maken hem hiervoor geschikt.

Het markantste nieuwe aspect aan de binnenzijde van de Outback is het 11,6-inch verticale touchscreen dat in het midden van het dashboard prijkt. Dat scherm is in Nederland standaard en neemt een groot deel van de functies voor zijn rekening, zodat evenzoveel fysieke knoppen konden verdwijnen. Dat ruimt lekker op en het zorgt ervoor dat het Outback-dashboard duidelijk strakker en moderner oogt dan voorheen, zonder dat het nu meteen een designparadijs wordt. Subaru voorziet gelukkig nog in knoppen om de binnentemperatuur te regelen; de traditionele Outback-koper zal dat, net als wij, ongetwijfeld waarderen. Toch heeft de knieval voor de mode nadelen. Het scherm reageert niet al te snel, is onoverzichtelijk ingedeeld en is te vaak nodig voor belangrijke functies, zodat je noodgedwongen dagelijks wordt geconfronteerd met die nadelen. Bovendien heeft alleen de topuitvoering navigatie (TomTom), de andere twee moeten het doen met wat je telefoon projecteert.

In de VS is de Outback is vanaf omgerekend € 22.000 te koop, hier komt hij minimaal op € 58.995, een indrukwekkend verschil. Onze ‘Field’ is met € 60.995 nog duurder, maar biedt dan wel een extra stoere aankleding. Een koopje is het dus niet, al moet gezegd dat de standaarduitrusting royaal is. Een zeer uitgebreid pakket veiligheidssystemen en rijhulpjes: adaptieve ledverlichting, elektrisch verstel- en verwarmbare stoelen, stuurverwarming, het grote scherm en natuurlijk de vierwielaandrijving zijn allemaal standaard. Wel is er naar Japans gebruik weinig te kiezen; een Field met schuifdak of het Harman Kardon-audio­systeem van topuitvoering Premium is niet mogelijk.

Oordeel

3 sterren

Subaru heeft het op de Europese markt niet makkelijk, maar hij zorgt hier wel voor wat afwisseling in het aanbod hij heeft ook unieke kwaliteiten. Een cowboy, eenzaam in z’n soort. Hij is net zo stoer is als hij oogt, een ruige, robuuste stationwagon. De Outback wordt hier nooit een verkooptopper, maar kan wel het perfecte antwoord zijn op de vraag van een kleine groep mensen met heel specifieke wensen.

Signalement

Merk Subaru
Model Outback 2.5i Premium
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 67.096

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.498 cc
Maximaal vermogen 124 kW / 169 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 252 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.870 mm / 1.875 mm / 1.675 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 1.674 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60R18Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km (fabrieksopgave: 7,4 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 193 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Outback
Subaru Subaru Outback

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Outback | Nieuw: facelift 2022

    46
    • 13 april 2022

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Outback specificaties
  • Subaru Outback occasions
  • Subaru Outback video's
Advies en informatie
  • Subaru Outback tests
  • Subaru Outback gebruikersreviews
  • Subaru Outback index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Premium (2019)

    Subaru Outback 2.5i Premium (2019)

    4
    • 3 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback (2006)

    Subaru Outback (2006)

    6
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Luxury (2013)

    Subaru Outback 2.5i Luxury (2013)

    3
    • 17 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 3.0R Executive Pack (2005)

    Subaru Outback 3.0R Executive Pack (2005)

    2
    • 27 december 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Premium (2015)

    Subaru Outback 2.5i Premium (2015)

    6
    • 4 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback (2005)

    Subaru Outback (2005)

    7
    • 16 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Outback 2.5i Comfort (2017)

    Subaru Outback 2.5i Comfort (2017)

    9
    • 7 februari 2021
meer reviews
Test: Subaru Outback vs. Honda CR-V

Test: Subaru Outback vs. Honda CR-V

Zonder de kentekenplaten zou je kunnen denken dat deze dubbeltest in de VS is gemaakt. Dat...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Subaru Outback 3.6 R - Op de Rollenbank

    Subaru Outback 3.6 R - Op de Rollenbank

    • 9 september 2021
  • Nieuws
    Vijf NCAP-sterren voor vijf nieuwe modellen

    Vijf NCAP-sterren voor vijf nieuwe modellen

    18
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Digitaal instrumentarium voor Subaru Outback

    Digitaal instrumentarium voor Subaru Outback

    11
    • 6 september 2021
  • Test: Subaru Outback vs. Honda CR-V

    Test: Subaru Outback vs. Honda CR-V

    • 4 juni 2021
  • Test: Subaru Outback

    Test: Subaru Outback

    • 23 mei 2021
  • Autotest
    Test: Subaru Outback

    Test: Subaru Outback

    13
    • 28 april 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim 400 pk

    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim...

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Subaru's grootste SUV vernieuwd

    Subaru's grootste SUV vernieuwd

    6
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    74
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden