Subaru Legacy 2.0 LX AWD (1999)

Schaduwboxer

Subaru Legacy 2.0 LX AWD
Voor 40 tot 45 mille is van alles te koop, en wordt ook van alles verkocht. Opel Vectra, Peugeot 406, Nissan Primera, Mazda 626, noem het maar op. Maar naar een Subaru Legacy wordt kennelijk niet veel gekeken.

Wat gaat er eigenlijk fout? De lijst van middenklassers die je, niet al te woest opgesierd of gemotoriseerd, voor even over de 40.000 gulden kunt kiezen is ellenlang. Misschien komt het daardoor dat sommige aanbiedingen, zoals de Subaru met zijn aparte boxermotor, een rol in de schaduw ten deel valt. Te grijs en te anoniem van uiterlijk? Dat kan het niet zijn, want de Mazda 626, Nissan Primera of Mitsubishi Carisma zijn ook geen beeldhouwwerken van onvergankelijke schoonheid.
Hij is ook Japans, die Subaru, dus de verdenking dat het met de kwaliteit niet goed zou zitten, is vergezocht. Te duur dan misschien? Mwah, tussen 40 en 45 mille kom je eigenlijk niet verder dan een 2.0 LX sedan of stationcar. Maar er is niks mis met die basisversie - ook al met standaard vierwielaandrijving (AWD), en da's uniek.
In eigenwijzigheid hoef je Subaru niets bij te leren, die maakte altijd al anders-dan-andere-auto's. De Legacy is niet echt mooi of lelijk, wel een beetje apart. Ook van het interieurontwerp word je koud noch warm. Geen hout in een Legacy 2.0, alleen een heel voorzichtig kleuraccentje ter rechterzijde om totale zwartkijkerigheid te voorkomen.
Wat materiaal betreft, is er ook niets mis met de Subaru. Kortom, het is gewoon een hartstikke nette auto. Of moeten we hartstikke gewone nette auto zeggen?
Naast de gebruikelijke stoelverstellingen (geen hoogte) is er hoogteverstelling op het stuur. Hm. Maar de stoelen zijn ruim zat, dus eigenlijk valt er niet zoveel te klagen. Alleen de zitting had een ietsje steviger gemogen. De bedieningsorganen zijn overzichtelijk geplaatst op plekken waar je ze verwacht. De Legacy heeft een erg rustige motor. Genoeglijk snorrend bij stadswerk, bijna onhoorbaar bij kruissnelheid op de snelweg, niet onbeschaafd razend als er fors aan getrokken wordt. Dat trekken doet hij prima; je beschikt dan ook over 125 pk. De Subaru trekt dik vanaf stationair toerental en gaat vlotjes door naar hoge toeren. De Subaru is daarmee echt een auto voor comfortzoekers: gemoedelijk toeren en altijd goed oppakken. Met 1:10 is hij nog net geen probleemdrinker.
Subaru kiest al jaren voor permanente vierwielaandrijving om een beter weggedrag te bewerkstelligen. Hij toont zich dan ook onverstoorbaar in het snelle bochtenwerk, en gaat voorzichtig ondersturen als de grenzen van de bandengrip in zicht komen. Ietsje gas terug, en de neus draait weer gewillig de bocht in. Zonder een al te ferme duik naar binnen te maken als het gas te snel of te veel wordt losgelaten. We spreken dan wel over een testperiode met uitsluitend heel behoorlijk, droog weer. Bij gladdige weersomstandigheden biedt Subaru's AWD voordeel ten opzichte van alleen voor- of achterwielaangedreven concurrenten. Dankzij de AWD schuift de Legacy over alle wielen tegelijk wat weg, dus in principe neutraal.
De Subaru Legacy biedt op zich een goed comfort. Alle soorten oneffenheden worden goed weggefilterd. De soepele vering slaat niet door naar deinen op golvend wegdek. Wel kom je alles te weten over de weggesteldheid door het in toon wisselend bandengeruis. Dit wordt gemengd met bijgeluidjes uit de extra assen en tandwielen in de AWD, plus een enkel rammeltje.
We hebben het hier over een forse auto, dus moet je ook achterin wel aardig kunnen zitten. En dat klopt. Ook de bagageruimte is ruim genoeg. De opbergruimte rond de bestuurder bestaat uit de bekende bakjes en vakken, met als klapper een bak met klep op de middentunnel.
En hoe zit het met de verdere uitrusting? ABS, twee airbags, elektrische bediening voor de spiegels en de ramen voor- en achterin, en centrale vergrendeling - zonder bliep.
De Subaru Legacy voelt soepel en comfortabel, maar ook in alle aspecten van de bediening enigszins wollig. Hij biedt zo goed als geen keus in uitrusting, hij heeft weinig uitstraling, en voelt net niet strak genoeg aan. Het is een heel serieuze, heel aangenaam rijdende auto. Die niet overdreven veel kost, of ernstige tekortkomingen heeft. Het is gewoon een goed alternatief voor een hoop veelverkochte concurrenten. Dus, als je nou eens iets anders wilt, waarom dan déze niet?

Signalement

Merk Subaru
Model Legacy 2.0 LX AWD
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 24.057

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 184 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.605 mm / 1.695 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.330 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden185/70R14Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,8 s / 15,2 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 215 g/km