Subaru Impreza 22B STi (1998) – Blits Bezit
Eigenaar kocht één van de 400 genummerde exemplaren
65 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Dennis van Loenhout
- Blits bezit
De Subaru Impreza kun je altijd ‘blits’ noemen, bijna ongeacht zijn verschijningsvorm. Kees en Marcel weten dat er voor elke liefhebber en voor – bijna – elk budget een Impreza is. Zet hun auto’s naast elkaar, dan leer je alles over de wondere wereld van de Impreza, waar de 22B keizer is, en de Wagon het vierwielaangedreven werkpaard.
Heilige Graal
Veel meer dan de tweeliter boxermotor in zo’n WRX heb je niet nodig om je minstens een halve rallycoureur te wanen. Dat wil zeggen, tenzij je bijvoorbeeld Kees van Voorst heet en je al je hele leven een hartstochtelijk rallyfan bent. Dan droom je maar van één Impreza: de 22B. Dat is de Impreza die Subaru in 1998 uitbrengt, om te vieren dat het merk veertig jaar bestaat én drie jaar op rij de constructeurstitel in het rallywereldkampioenschap heeft gewonnen. Voor Subaruliefhebbers is de 22B een soort Heilige Graal: er zijn maar 400 genummerde exemplaren gebouwd, allemaal voorzien van een speciale ‘widebody’ en een unieke 2,2-liter boxermotor met 280 pk: “Op jonge leeftijd reed ik al illegaal met een Opel Kadett over de heide, zo dwars mogelijk”, zegt Kees. “Voor mij als rallyliefhebber is dit de ultieme auto.”
Onbereikbare droom
In zijn leven had Kees al diverse ‘rallywagens’ voor zijn deur staan: “Ik heb een Peugeot 205 GTI gehad en een Renault Clio Williams. In 1998, toen de Subaru Impreza 22B uitkwam, had ik een Ford Escort Cosworth. Ook geweldig, maar toen ik in een autoblad over de 22B las was ik verliefd. Dat is altijd zo gebleven.” Hoewel de 22B een onbereikbare droom leek, hield Kees het aanbod altijd met een schuin oog in de gaten. “In 2014 steeg de waarde van de 22B in rap tempo, dus ik wist: als ik er ooit eentje wil aanschaffen, is nú het moment. Toevallig stond er in Engeland een exemplaar te koop. De handelaar verlangde een aanbetaling, zonder dat ik de auto nog maar gezien had. Een enorm risico, maar ik was verliefd. Ik ben liftmonteur van beroep, ik zal nooit vergeten dat ik de aanbetaling deed terwijl ik in Wageningen in een lift stond. De rest is geschiedenis.”
Veel is uniek aan de Subaru Impreza 22B
Er zijn een hoop details die de 22B uniek maken, en die Kees moeiteloos opdreunt: “De bodykit, het befaamde EJ22G ‘closed deck’ motorblok dat is ontworpen om een hoger vermogen de baas te kunnen, het korte stuurhuis waardoor de auto veel directer stuurt, de gesmede BBS-velgen, de RG334’s om precies te zijn. Maar ook de titanium badges, de achterruitenwisser en het feit dat er geen mistlicht op zit. Bovendien er zit er nog een Japans tolkastje in. Elke keer als je hem start begint dat in het Japans tegen je te praten!”
Marcel kan erom lachen, en hij lacht alleen maar harder als hij van Kees de sleutels krijgt, en die hem aanspoort om in de tweede versnelling eens flink gas te geven: “Dit is vet!”, roept hij. Wel valt het Marcel op dat de zitpositie in de 22B heel anders is dan in de WRX, nog los van het feit dat het stuur aan ‘de verkeerde kant’ zit. “Dat ligt waarschijnlijk gewoon aan het feit dat jouw auto moderner is”, zegt Kees. “Dat viel mij ook al op toen ik erin reed.” Verder constateert Marcel al snel dat de 22B meer rammelt dan zijn WRX, hetgeen Kees wijt aan het hardere onderstel van de 22B. “Eigenlijk zou ik het hele onderstel willen aanpakken en alle rubbers willen vervangen”, zegt hij. Marcel wenst hem succes: “Probeer die onderdelen maar eens te vinden. Bij de dealer kun je ze in elk geval niet bestellen.”
Met een stokje
Als de motorkap omhoog gaat is Marcel vooral vol bewondering voor het feit dat Kees heel knap een roostertje heeft gemaakt dat de intercooler van zijn 22B beschermt tegen opspattend vuil. “De vinnetjes van de intercooler zijn anders in een mum van tijd krom”, zegt Kees. “Ik heb ze al eens met een stokje recht zitten buigen. Monnikenwerk, en als je dan weer gaat rijden zijn er zo weer diverse exemplaren plat. Dit leek me een betere manier.” Marcel had dat wel eerder willen weten: “Bij mij is er vandaag een vinnetje afgebroken. Gelukkig vond ik het nog, onder de motorkap.”
Ondanks de verschillen tussen de auto’s is het Kees die als eerste de gemene deler aansnijdt. De overeenkomsten. “In feite zijn het allebei gewoon Impreza’s.” Kees vertelt iets dat Marcel herkent van zijn Mercedes 190E 2.3-16: “Ik heb de 22B nu negen jaar en ben al die tijd bezig om hem helemaal origineel en klaar te maken. Nu dat gelukt is, hoor ik soms een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: “Wat als er wat gebeurt?” Daar moet je dus niet naar luisteren, anders rijd je er nooit meer mee en dat is zonde. Daar is hij echt te leuk en te speciaal voor.”
Dat gevoel delen Kees en Marcel dus, maar ze delen vooral het gevoel dat hun Subaru's ondanks alles veel gemeen hebben. “Ik wil echt benadrukken dat deze auto’s vooral veel overeenkomsten hebben”, zegt Kees, en Marcel ziet het ook: “Er zijn veel verschillen, maar die zijn klein en subtiel.” De vraag voor Impreza-liefhebbers is dus simpel: wat heb je liever? De één kiest voor de legendarische 22B, de ander voor een simpele, eerlijke WRX.
Lezersreacties (65) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.