Subaru BRZ - Onbekend maar Bemind

‘Doorrijden tot ik tachtig ben’

Subaru BRZ
AutoWeek 38 2020
AutoWeek 38 2020

Je leest het in AutoWeek 38 2020

Sommige auto’s is het niet gegund. Ze komen op de markt onder een slecht gesternte, passen niet in het Nederlandse mobiliteitsklimaat of de koper haalt er gewoonweg zijn neus voor op. Toch vinden ook de verschoppelingen van autoland vaak een tevreden eigenaar. Wij breken, samen met zo’n tevreden bestuurder, een lans voor de auto’s die onderaan in de verkooplijsten te vinden zijn.

De Subaru BRZ is van zichzelf al een model dat geen grote aantallen verkoopt in Nederland. We zitten hier doorgaans niet te wachten op sportcoupés, in welke vorm en van welk merk dan ook. De Subaru BRZ is daarnaast nooit met veel gejuich onthaald. Het klonk veelbelovend: een sportauto met een Subaru-boxer. Want dit merk is toch het meest vermaard vanwege de geweldige Impreza Turbo. Maar een turbo en een hoog vermogen zijn nu precies wat de BRZ ontbeert. Het is 200 pk en niet meer dan dat. En dat is vandaag de dag nu eenmaal te weinig om de competitie aan te gaan met andere auto’s van deze snit. En dan was er nog de nieuwprijs. De bpm-regel geving is voor geen enkele Subaru vriendelijk, maar al helemaal niet voor de BRZ. Het aantal nieuw verkochte exemplaren is dan ook blijven steken op 38 stuks.

GEEN TOYOTA

Desondanks viel de 72-jarige René Kemper uit Apeldoorn al vanaf het begin als een blok voor deze Subaru. “Ik werd nieuwsgierig toen er in de media een nieuwe Toyota Celica met een Subaru boxermotor werd aangekondigd. Ik heb altijd wel liefhebbersauto’s gehad en ik heb een voorkeur voor betaalbare coupés met een uitstekende wegligging. Toen de auto eenmaal uitkwam, ben ik gaan kijken bij de dealer in mijn woonplaats en daar heb ik een proefrit gemaakt. Toen was ik helemaal om.” Nimmer heeft René omgekeken naar de Toyota GT86, de identieke tweeling van de BRZ. “Toyota is een modaal merk, daar val ik niet voor. Een Subaru is speciaal. Daarnaast is hij WRC blauw; dat hoort bij Su baru en het is volgens mij verreweg de mooiste kleur voor deze auto.”

Een nieuwe BRZ zat er niet in voor René. “Weet je wel hoeveel een auto afschrijft in het eerste jaar?” Dus wachtte hij zijn kans af en kocht er een in het jaar daarna. “Mijn vriendin stond aan mijn zijde: ‘Als je ’m leuk vindt, moet je ’m kopen’, zei ze. Zelf kan ze alleen rijden met een automaat, dus hebben we er zo een gekocht. Ze rijdt er zo in weg.”

MAGNEET

Maar bij die automaat begint wel de eerste klacht. “Hij heeft maar weinig koppel onderin; je moet ’m echt ver doortrekken in toeren. Het maximale vermogen komt pas bij 6.000 tpm vrij.” Het vermeende gebrek aan vermogen zit René niet dwars. “Het gaat me echt om de wegligging van deze auto. Van mij hoeft het niet botsnel te gaan en de auto nodigt ook helemaal niet uit om te scheuren. Ik rijd er nu 90.000 kilometer mee en het verbruik staat op 1:17 – dus dat zegt wel wat over mijn rijstijl. Grappig aan de auto is dat er een akoestische ondersteuning is. Als je bij 4.000 tpm komt, gaat er een klep open bij het luchtfilter dat via een geluidsslangetje een wroapgeluid in het interieur brengt. Dan heb je toch nog een beetje het idee dat je hard gaat”, lacht hij.

Reacties op de zeldzame verschijning zijn er ook. “Mensen hebben natuurlijk geen idee wat voor auto ze zien. Er is me eens gevraagd of hij is begrensd op 250 km/h. Maar dan zeg ik er eerlijk bij dat hij maximaal 215 km/h haalt. En het is natuurlijk een magneet voor kinderen – die reageren er spontaan op. Maar daar houdt het wel bij op. Hoe ouder de mensen zijn, hoe sikkeneuriger ze de auto benaderen, lijkt het wel”, aldus de gepensioneerde ICT’er. “Uiteindelijk is deze auto een stuk zeldzamer dan de Porsche 911 en hij wekt ook minder afgunst op. Al zijn tijdens een trip naar Oslo een keer ’s nachts de buitenspiegels eraf getrapt; dat zal wel een dronkelap zijn geweest.”

Aanvankelijk was René van plan om de auto op zijn zeventigste in te ruilen voor een grijze muis met hoge instap. “Maar inmiddels wil ik doorrijden tot de 200.000 kilometer. Tegen die tijd ben ik tachtig. Het moet fysiek wel allemaal mogelijk blijven, maar tot nu toe stappen we met het grootste gemak in deze lage auto. Er staat nu een rit gepland naar Italië. Dan pakken we de binnendoorweggetjes en gaan we daar lekker bochten draaien. Ik ben mijn Subaru nog lang niet zat. Telkens als ik hem langs de stoep geparkeerd zie staan denk ik ‘wat ben je toch een schatje’.”

DE REACTIE VAN SUBARU NEDERLAND

De BRZ is sinds begin dit jaar uit het leveringsprogramma genomen. Helaas, want het was een leuke auto om te zien en om in te rijden. De reden om ermee te stoppen is de steeds verder krimpende markt voor coupés in Nederland. Jammer, want Subaru’s merkwaarden Safe, Fun and Tough gelden zeker voor deze auto. Hij biedt met zijn achterwielaandrijving rijplezier in overvloed.

Omdat het model, net als de WRX STI, een jonger koperspubliek aanspreekt, heeft hij een belangrijke rol gespeeld als het gaat om het imago van Subaru, ook om zijn op treden in diverse computerspellen. Imagotechnisch is deze auto dus belangrijk, maar wat betreft verkopen in Nederland is hij minder belangrijk. De BRZ was voor Subaru in Nederland echt een nichemodel omdat het merk zich sinds jaar en dag richt op SUV’s en cross-overs. Mocht er een opvolger van de BRZ komen, en die geruchten gaan, dan krijgt de nieuwe versie een vergelijkbare rol in het Subaru-progamma. We wachten af en kijken er met belangstelling naar uit.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum