Subaru B9 Tribeca
Lang gewacht, toch gekomen
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Subaru was in 1995 met de Outback-modellen één van de eersten in het zogenaamde crossover-segment en is sinds de komst van de Forester in 1997 bovendien aan het vissen in de SUV-vijver. Maar was de Forester nog een voorzichtige aanzet tot een SUV, met de B9 Tribeca zijn de Japanners nu dan toch het segment binnengereden van de echte crossover-SUV's. Ze binden met de Tribeca meteen maar de strijd aan met de luxe topmodellen zoals de BMW X5 en de Lexus RX. Dat kan want de Tribeca is qua uitrusting, formaat en ook met zijn eigenzinnige vormgeving in dat segment een serieuze tegenspeler. Waarom Subaru die dubbele aanduiding B9 Tribeca gebruikt is niet helemaal bekend. B staat voor boxermotor en 9 is de interne naam van het Legacy/Outback-platform, dat in aangepaste vorm ook voor de Tribeca wordt gebruikt. Tribeca is, zoals bezoekers van New York wellicht zullen weten, ontleend aan de hippe wijk met dezelfde naam, op zijn beurt een afkorting voor TRIangle BEneath CAnal. Het stadsdeel ook, dat in 2001 loodzwaar werd getroffen door de terroristenaanval op de Twin Towers.
Of je Tribeca nu een aantrekkelijke naam vindt of niet, het gaat natuurlijk om het totale pakket. Afgezien van rijkwaliteiten en ontwerp, wil Subaru 't liefst zijn klanten met grote gezinnen 'in huis' houden. Want wie een Outback of een Forester heeft, kan maximaal vijf personen vervoeren, maar in de Tribeca is plaats voor zeven.
Nu valt over smaak natuurlijk altijd te twisten, maar tijdens onze eerste testritten met de Tribeca merkten we dat de meeste mensen de nieuwe Soeb best aantrekkelijk vinden. Dit ondanks zijn wat prominente grille, die trouwens een knipoog geeft naar het verleden van Fuji, het concern waartoe Subaru behoort en dat in 1971 in Japan begon als vliegtuigfabriek. De grille vormt in combinatie met de luchtopeningen aan weerszijden het nieuwe familiegezicht van Subaru, waarvoor de Griek Andreas Zapatinas verantwoordelijk is, die eerder onder meer de Fiat Barchetta en de Alfa 145 tekende.
Amerikaans
De Tribeca staat op het zo'n 8 cm verlengde en verbrede platform van de Outback. Ten opzichte van dat model is de nieuwe architectuur ruim 50 procent stijver, wat belangrijk is voor goede rijeigenschappen. Verder wordt voor de Tribeca een aangepaste voorwielophanging gebruikt en is een nieuwe achterwielophanging met dubbele draagarmen ontwikkeld. Dat laatste maakt een vlakke vloer van de bagageruimte mogelijk en zorgt er bovendien voor dat de Tribeca een aanhanger van bijna 1.600 kg kan trekken.
Het vermogen komt van dezelfde 3-liter zescilinder boxermotor als in de Outback. Hij levert 250 pk en heeft een maximum koppel van 297 Nm. Dat is niet bijster veel voor een auto van bijna twee ton. Het betekent dat 't soms wel even duurt voordat al dat gewicht in beweging is, maar eenmaal op gang presteert de boxer zonder mankeren en is er nooit gebrek aan vermogen. En als je de Tribeca goed op toeren houdt, is er voldoende trekkracht om probleemloos over een onverharde weg een lange steile heuvel op te rijden.
Hij is verder uitgerust met een vijftraps automatische transmissie, die nauwelijks merkbaar door de versnellingen schakelt. Die transmissie is een aangepaste versie van de automaat uit de Outback en hij is bovendien voorzien van SportShift, zodat je ook met de hand kunt schakelen.
Vloeiend
De hele architectuur van de Tribeca met de platte en in de lengte geplaatste boxermotor en de laagliggende achterwielophanging zorgt er trouwens voor dat het zwaartepunt mooi laag ligt. Iets wat weer belangrijk is voor de rijkwaliteiten en die zijn dan ook inderdaad uitstekend. De auto voelt niet log of zwaar aan, hij is niet te stug geveerd en biedt toch op snelheid een flinke portie rijplezier. Daarbij is het overhellen in bochten goed onder controle. Je kunt hem vlot over een bochtig traject sturen, want hij is niet snel van zijn stuk te brengen. Dat laatste komt doordat Subaru de Tribeca uitrust met Symmetrische AWD. Hierbij regelt VTD (variable torque distribution) automatisch de verdeling van de kracht naar de voor- en achterwielen. Onder normale omstandigheden is de verdeling 45 procent voor en 55 procent achter. Het systeem maakt ook gebruik van VDC (vehicle dynamics control), of wel stabiliteitscontrole, waar uiteraard tractiecontrole eveneens deel van uitmaakt.
Dubbel
De cockpit van de Tribeca is, net als zijn uiterlijk, vloeiend gelijnd. Hij doet trouwens wel denken aan een vliegtuig met zijn 'dubbele' cockpit. Beide voorstoelen worden gescheiden door een middenconsole die met een fraaie ronding in het dashboard overgaat. Zapatinas laat daarmee meteen een nieuw visitekaartje achter. Het ziet er allemaal modern en hightech uit en dát waren we nu van Subaru nog niet gewend.
Achter het stuur kun je gemakkelijk de goede zitpositie vinden. De stoelzitting is lekker lang en de zit is uitstekend. Het zicht op het instrumentenpaneel is zoals het hoort en je hoeft eigenlijk niet te zoeken naar bedieningsknoppen. Op de tweede zitrij hebben de achterpassagiers met maximaal zo'n 85 cm echt veel beenruimte, maar op de derde zitrij is het niet riant, ondanks het feit dat de tweede rij over 20 cm kan worden verschoven. De beenruimte is krap en de instap is niet gemakkelijk, al zullen lenige jonge benen er geen moeite mee hebben.
De veiligheidsuitrusting van de Tribeca heeft standaard airbags voorin en opzij en gordijnairbags voor de eerste en tweede zitrij. Alle zitplaatsen zijn voorzien van driepuntsgordels. Een waarschuwingssysteem voor de bandenspanning is eveneens standaard.
De nieuwe auto is niet alleen de grootste die Subaru ooit heeft gebouwd, hij is ook de duurste: in Amerika beginnen de prijzen bij $ 30.695 en eindigen bij $ 37.695. In Engeland verwacht men dat daar een bedrag van rond 28.000 pond op het prijskaartje zal staan, wat betekent dat een omrekensom naar een Nederlandse prijs zo'n 45.000 euro als uitkomst zou hebben. Dat hij in de tweede helft van 2006 hier zal arriveren, is volgens de Nederlandse importeur zo goed als zeker. Maar er kan nog geen indicatie worden gegeven over het juiste tijdstip, laat staan over de prijs.