SsangYong Rexton RX 270 s Xdi (2005)

Shake, rattle and roll

SsangYong Rexton RX 270 s Xdi (2005)
De SsangYong Rexton is 'n vlot gelijnde, forse SUV. Nieuw is zijn sterke 2,7-liter dieselmotor. De comfortabele Rexton wiebelt en waggelt; dat is in het terrein niet erg, maar kom je daar ooit? Op de weg is het gewoon een irritante eigenschap.

In de beginjaren van SsangYong prijkte er trots 'powered by Mercedes-Benz' op de achterkant. Nu niet meer. Het is dan ook niet de 270 CDImotor uit Stuttgart die deze Koreaan voortbeweegt. Deze diesel is een in licentie gebouwde machine die in grote lijnen wel gelijk is aan de krachtbron van Mercedes, maar het common-railsysteem is van Delphi in plaats van Bosch, en de cilinderinhoud en het koppel zijn ook anders.

De motor in de Rexton levert 345 Nm en 165 pk. De enorme trekkracht bewijst zijn nut: de Rexton mag aanhangers tot 3.500 kg trekken. Tegenover een fors gemiddeld verbruik van rond 1 op 9 staan heel behoorlijke prestaties. Het vergt enige oefening om zonder wielspin weg te komen, maar er is altijd nog de permanente vierwielaandrijving.
De moderne vijftrapsautomaat, die ook handmatig te bedienen is, schakelt mooi vloeiend door zijn vijf trappen heen. De Rexton is in principe een achterwielaandrijver zonder tractiecontrole. Dat hebben we ondervonden! Geef bij het uitkomen van een bocht stevig gas en de achterkant zwaait vrolijk opzij, geholpen door het hoge motorkoppel. Je waant je behoorlijk veilig in zo'n grote SUV, maar niets is hier minder waar. Dit is gevaarlijk! Onder gladde omstandigheden is het aan te bevelen om met ingeschakelde vierwielaandrijving te rijden.


Doods
Wat meteen opvalt, is de doodsheid van de besturing, alsof er flinke speling is rond de middenstand. Je hebt als bestuurder geen contact met het wegdek. Dat is prettig als je urenlang over onverharde wegen rijdt, maar voor ons geasfalteerde kikkerlandje hebben we liever een andere afstemming. In bochten helt de Rexton behoorlijk over en als het een béétje snel gaat, begint die twee ton voertuigmassa door te drukken. Op slechte B-wegen begint de beweeglijkheid van de koets behoorlijk te irriteren. Hij springt, waggelt en wiebelt dat het een lieve lust is.

We vinden een braakliggend terrein met uitdagende heuvels. De SsangYong bijt zich stuk op de eerste zandhoop die we beklimmen; de banden, die niet geschikt zijn voor dit werk, graven zich halverwege in. Met een aanloop lukt het om de top te bereiken.
Het interieur van de Rexton ziet er heel behoorlijk uit. Het dashboard is bekleed met mooi, zacht materiaal en de A-stijlen zijn aan de binnenkant afgewerkt met een stofachtige bekleding. Automatische airconditioning is standaard op alle uitvoeringen.
De voorstoelen zitten prima, maar de draaiknoppen van de hoogteverstelling zijn amper bereikbaar wanneer het portier dicht is. Die deuren worden automatisch vergrendeld wanneer de snelheid boven 50 km/h komt. Goed tegen car jackers, maar ook behoorlijk irritant. Want de passagiers kunnen de deuren niet meer openen wanneer die eenmaal op slot zitten.
De achterwisserschakelaar is vreemd geplaatst, achter het stuur. Omdat de wisser geen intervalstand kent, ben je constant bezig om dat knopje te bedienen. De radioantenne is geïntegreerd in de achterruit en zodra de wisser actief is, stoort dat op de radio.
Het lage geluidsniveau draagt bij aan het comfort van de Rexton. SsangYong is er in geslaagd om motor- en bandengeluid tot een acceptabel niveau te reduceren. Nu nog een cruise control.

Signalement

Merk Ssangyong
Model Rexton RX 270 s Xdi
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 48.340

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.696 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 345 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.870 mm / 1.760 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.950 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/70R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 13,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,1s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
CO2-uitstoot 250 g/km