Sleutelen aan de barrels - Barrelbrigade

Operatie vuile handen

Renault Laguna vs. Ford Mondeo vs. Kia Rio Barrelb
AutoWeek 47 2020
AutoWeek 47 2020

Je leest het in AutoWeek 47 2020

Na de technische keuring blijkt dat er aan onze barrels het nodige te verbeteren valt. Omdat we nog het één en ander van plan zijn en graag in een enigszins veilige auto rijden, melden we ons bij AutoCrew Rietbergen in Noordwijk, waar we met hulp van de mannen van de werkvloer onze barrels een beetje beter proberen te maken. Degene die het best presteert, pakt de meeste punten.

KIA RIO

Uit de technische keuring blijkt dat het barrel van Nic in de beste conditie verkeert. We hadden daarom niet verwacht dat hij als eerste te maken zou krijgen met een brandend lampje op het dashboard.

Het remsysteem slaat alarm. “Ik weet ook al waar ik het zoeken moet”, zegt hij. “Want er zit een lekkend koppelstukje aan de remleiding.” Een check onder de motorkap leert dat het niveau van de remvloeistof inderdaad te laag staat. Nic wordt gekoppeld aan monteur Joshua, die lokaal ook bekendstaat als de Koning van de Remleiding. Met zijn hulp gaat Nic aan de slag om de boel te vervangen. En dat is maar goed ook, want hij is al een paar dagen met samengeknepen billen onderweg.

Eerst even wat toelichting van Joshua: “Het is natuurlijk nooit verstandig om te blijven rijden met dat lampje op de dashboard, maar het goede nieuws is dat je auto een gescheiden remsysteem heeft. Als er één deel uitvalt blijft hij óf linksvoor en rechtsachter óf rechtsvoor en linksachter nog remmen. Je kunt dus altijd nog op halve kracht remmen.” Als de Kia op de brug staat, komt er nog meer goed nieuws. De remleiding is lek op een heel toegankelijke plek.

“Daar heb je mazzel mee, want soms moeten er subframes los of loopt de remleiding boven de brandstoftank langs. Daar kun je een flinke klus aan hebben. Jouw probleem is dat er een koppelstuk op de remleiding te hard is aangedraaid.” Inderdaad: als Nic dit onderdeel eigenhandig losdraait, valt het in tweeën uit elkaar. Als er een nieuw koppelstukje op de leiding zit, is het alleen nog een kwestie van de remvloeistof bijvullen én de boel ontluchten. “Daarbij heb je alweer mazzel, want de nippeltjes daarvoor zijn nog in prima conditie. Dat zie je ook wel eens anders bij dit soort auto’s.”

FORD MONDEO

Ook bij de Ford Mondeo van Stéphan is onderhand duidelijk wat eraan moet gebeuren. De auto is aan de achterzijde toe aan een nieuwe draagarm, want daarvan is de veerschotel doorgeroest. Maar eventjes als amateur-sleutelaar in een middagje een nieuwe draagarm monteren, dat vindt Herman Rietbergen wat te hoog gegrepen, hoe graag de concurrentie hem ook had willen zien klooien. Dan blijven de banden over. Die zijn alle vier slecht, maar de achterbanden hebben de grootste scheuren en kraters.

Dus kiezen we de ultieme budget oplossing: we halen tweedehands banden op de sloop. In het normale leven is dat natuurlijk een afrader, maar voor een auto die nog een paar weken mee moet, kan dat best een keer. Voor zes tientjes zijn de heren klaar en Stéphan kan zijn geluk niet op. “We hebben mooie Vredestein Sportracs met nog een heleboel profiel.” Tja, een achteruitgang kan het nooit worden.

Danny is het AutoCrew-personeelslid dat is uitverkoren om Stéphan te leren hoe de bandenmachine werkt. “Het komt er in het kort op neer dat de lepels die daarop zitten, wat groter zijn dan die je gebruikt voor je fietsband”, licht hij toe. Die informatie kan Stéphan wel behappen. “Ik doe de fietsen van mijn kinderen ook altijd.” Maar de praktijk is toch weerbarstiger. Er ontstaat een enorm geklooi, waarbij het best een tijd duurt voordat de band om de velg zit. Al gauw heeftStéphan flinke zwarte vegen op zijn kleren en zijn gezicht. En dan moet het balanceerapparaat nog komen. Dat gaat bijna in één keer goed, maar er moet ook nog worden geschuurd en gepoetst met thinner om plaats te maken voor het plaklood. “Dat wil ik dan wel aanbrengen achter de spaak”, eist Stéphan. “Dan zitten ze uit het zicht en dat vind ik toch wat mooier.” Als die taak eenmaal is volbracht, kunnen de wielen weer op de Mondeo. “De wielmoeren zet je kruislings vast”, verteltDanny nog. Stéphan is er inmiddels een beetje kribbig van geworden. “Ja, dat weet ik zelf ook wel.” Dát wel ja!

RENAULT LAGUNA

Dan de Renault Laguna van Frank. Een complete restauratie zou voor deze auto het beste zijn. Maar waar zou je moeten beginnen bij deze wrakkige kar? Herman loopt eens een rondje om de auto. “Misschien moeten we het er op gooien dat we wat gaan doen aan de basisveiligheid.” Je zou het niet zeggen als je onze barrels naast elkaar ziet staan, maar we vinden veiligheid best belangrijk. Voor wat betreft de zichtbaarheid: nu de dagen korter worden, zijn twee werkende koplampen mooi meegenomen.

Frank heeft er anderhalf, want die aan de rechterkant doet het maar af en toe. Dus wordt de koplamp maar eens losgehaald, waarna de mannen een gecorrodeerde stekker aantreffen. Daar kijkt Frank niet van op. “Corrosie is immers een Frans woord.” Het is allemaal in een vloek en een zucht gerepareerd. Nog meer kapotte verlichting? Ja, bij de kentekenplaat is het ook aardig donker. Ook dat lampje is natuurlijk gemakkelijk gerepareerd. Op deze manier wordt de technische klus van Frank wel erg licht.

Misschien nog iets wijzigen aan de uitlaat? Want die bonkt flink tegen de bodem van de auto aan. Herman: “Ik denk dat het uitlaatrubber straktrekken de simpelste oplossing is. Meer dan een paar tiewraps wil ik in deze auto eigenlijk niet investeren.” Nodeloos om te zeggen dat ook die klus snel gedaan is. De Renault Laguna is van deze klusjes niet nieuw geworden, maar alle kleine beetjes helpen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren