Ford Mondeo Wagon 2.2 TDCi Titanium (2004)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.2 TDCi Titanium (2004)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.2 TDCi Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf157.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste vakantieritten

  • 159.000 km

Wat een heerlijke auto... Veel power onderin, stil en vooral veel comfort.
Het grote scherm in het dashboard is wellicht iets gedateerd maar mede daardoor eenvoudig in gebruik. Vooral navi is overzichtelijk en behalve rijstrook weergave mist er eigenlijk niets.

Tijdens een rit op de col-de-la-bonnete (bekend van vele autoprogramma's viel me op dat de zitpositie simpelweg te hoog is. In het verkeer is het fijn vanwege het overzicht maar als je even wil racen dan zit je gewoon te hoog.

Achter een camper hangende (wachtende op een inhaalmogelijkheid) kwam er een Bmw coupe achtig ding aan mn bumper snuffelen.
Toen de weg eindelijk vrij was gingen we los! De BMW had veel meer moeite met de steile klimmen en de oneffenheden in de weg want die kon het tempo simpelweg niet bijbenen. Of wij hadden veel meer koppel of het was een typische Bmw rijder, (ik wil wel maar kan eigenlijk niet goed genoeg rijden om het potentieel van mijn auto echt te benutten..)

Wel belangrijk is om de auto 1of 2 minuten te laten draaien op je bestemming. Zo blijft de oliepomp lopen en koelt de turbo beter.

Ford loopt de tijd vooruit met handige gadgets zoals airco in de stoelen. Met lederen bekleding gaat alles vaak zo plakken maar op deze manier, nergens last van. Achterin hadden we 2 grote koffers, klapstoelen en een elektrische cooler. Van hotel naar hotel kun je zo onderweg ook nog eens genieten van het landschap.

Eerste indruk, top auto...

De winter door!

  • 165.000 km

Lang leve de voorruitverwarming! Nog onbegrijpelijk hoe weinig fabrikanten dit toepassen. Zo ideaal..
Ruiten krabben brengt krassen en chemische ontdooiers maken je inlaatroosters en ruitenwisser dof en bleek. Prima alternatief dus.

Afgelopen december olie ververst en winterbanden gemonteerd. Het grootste verschil zit m in de stillere motor tijdens het starten en de eerste kilometers. Rustig warmrijden is natuurlijk erg belangrijk.

Het allergrootste verschil zat m wel in het verbruik! Plotseling werd de auto veel zuiniger!?? Dit bleek vooral te liggen aan de loodzware 18 inch velgen die vervangen waren door de 16inch lichtmetalen. Ondanks een zwaarder profiel dus toch zuiniger door de dunnere band en lager gewicht. Verbruik ging van gemiddeld 6.2 naar 5.3 per 100. Mede factoren van invloed: nog rustiger warm rijden en verse olie.

De accu stamt uit 2009 en heeft geen moment gehaperd. Ondanks dat ik regelmatig de auto maar 2x per week gebruik voor een langere afstand, en dus vaak lang stil en koud staat, bleef de spanning prima.

Klaar voor de zomer! De auto wordt steeds zuiniger

  • 172.000 km

Het is zover, de zomer is er klaar voor en zo ook de zwarte parel!

Grote beurt gedaan en geen bijzonderheden. Wel vind ik de zwarte pluim wel prominent aanwezig en krijg ik er wel eens opmerkingen over.

Tijd om er wat aan te doen dus. Heb door de Ford dealer de turbo laten reinigen, het inlaatspruitstuk en de sproeiers doorgespoeld. Het scheelt enorm :-)
Heb alles mogen bijwonen, erg leuk en interessant.

Al was de monteur er wel van overtuigd dat t vooral komt door onverbrande diesel die gewoon na smeult. Schijnt een gevolg te zijn van zuinig rijden. Net als veel moderne vrachtwagens die zo zuinig mogelijk zijn afgesteld, is de verbranding eigenlijk net onvoldoende. Dit veroorzaakt aanslag en wordt roet, wat dus de walmen in de uitlaat veroorzaakt.

Veel geleerd maar ben vooral blij dat mn verbruik opnieuw gedaald is. Op de 18 inch van 6.4 naar 5.7 per 100km.

Verse olie ofcourse, heerlijk soepel kloppend motortje.

Ohja, omdat veel van deze Mondeo's problemen kunnen krijgen met de verwarming(koeling) heb ik preventief het koelsysteem laten reinigen. De dealer heeft de radiateur en intercooler, doorgespoeld, warm gereden en dit 2x herhaald. Vervolgens verse koelmiddel erin en hoppa!

De kachel en airco reageren nu sneller. Al wil ik volgend jaar wel de airco later onderhouden trouwens maar nu is het weer even genoeg geweest...

Touren door Engeland en Schotland...

  • 175.000 km

Ja toegeven, links rijden is even wennen maar ook erg leuk! Goed vooruit kijken is erg belangrijk. De kruising die ik nader, hoe is de situatie, waar moet ik heen en vooral wie heeft er voorrang?
Al met al ging alles goed en vooral schadevrij.

Met name de heerlijke landweggetjes lenen zich goed voor de Mondeo. Strakke vering maar toch comfortabel, veel koppel en laag verbruik.

Zo nu en dan wilde mn meisje even stoppen om te genieten van het uitzicht. Even een minuutje de motor laten draaien ivm de koeling van de turbo en dan eruit met die klapstoelen! Koelbox staat achterin te zoemen dus de versnapering smaakt prima!

Het mooiste van de Schotse wegen waren de bochten waar je mooi door heen kan kijken. Vol op het gas na de apex en dan soepel naar de volgende curve...

Top wagen.. helemaal naar t zin.

Velgen als nieuw en van alles onderhouden en verbe

  • 190.000 km

Bij Wielfix de 18inch velgen laten reviseren. Nieuw gespoten, gebalanceerd en banden gemonteerd. Helemaal happy!!

Turbo schoon gespoten, luchtfilter gereinigd en die oude geluidskap druit! Geluidskap is die isolatiehoes ad binnenzijde vd motorkap en die was te oud. Isoleren deed ie niet meer en troep en stof verspreiden maar al te graag..

Met geluidsdempende matten de binnenzijde beplakt maar wil toch nog een nieuwe originele geluidskap hebben. Een paar sloperijen aangeschreven maar helaas.. nog even verder zoeken.

De wielkasten behandeld met Hammerite dus die kunnen er weer tegenaan.
Nu ik de modderkuipen er toch af heb, wil ik de wielkasten gaan bekleden met het restant aan geluidsdempende matten. De banden en vooral de winterbanden, maken nog al wat geluid dus wie weet gaat t wat worden!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens