Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Futura (2004)

autoreview

Ford Mondeo Wagon

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Futura
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst270.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mondeo 2.0 TDCI 6 bak

  • 218.000 km

Vandaag kwam mijn zoektocht naar een 'nieuwe' auto onverwacht ten einde. Mijn huidige (nu dus vorige) auto beviel me al bij aanschaf niet. Teveel met het verstand en niet met het hart gekocht. Het betrof een Mazda 626 2.0 DITD. Ouderwetse direct ingespoten diesel. Eigenlijk een hele degelijke auto met na 288000 km nog steeds origineel m.u.v. banden en remmen. Echter ik ergerde mezelf iedere dag weer om me in een auto met te weinig vermogen en voorzien van een rammelende carrosserie te moeten verplaatsen. Degelijk maar oer-saai. Nu hoop ik dat ik met dit afzeiken van mijn oude auto niet de goden verzoek....... Vandaag mijn Mondeo 2.0 TDCI bekeken, proefgereden, en meegenomen. Dit na natuurlijk belachelijk weinig voor mijn oude Mazda terug te hebben gekregen. Maar goed de Mondeo stond scherp geprijsd; 3650 Euro....
Afgelopen maanden heb ik dagelijks het internet afgestruind op zoek naar een nieuwe(=andere) auto. De eisen waren; -diesel
-station
-km stand aantoonbaar
-goed onderhoud aantoonbaar. En voor en dubbeltje op de eerste rij. Het is niet zo dat ik het niet kan betalen maar ik heb niet veel geld oor een auto over. Dus kom je vanzelf uit op een km stand van rond de 2k. Als je erachter wilt komen wat fout is met de autohandel in NL, moet je in de prijsklasse van 2000-4000 Euro een auto gaan zoeken. Verschillende auto's bekeken. Van Citroen C5 tot VW Passat. Mensen ruilen blijkbaar de auto niet voor niets in, maar die reden hoe zichtbaar of hoorbaar ook, zal door de handelaar die auto wil verkopen niet bestaan.
De keuze voor een Mondeo werd ingegeven door de rijeigenschappen en de kwaliteit/ prijs verhouding. Daarnaast ziet de Mondeo Wagon er gewoon goed uit. Voorheen een tijdje in het oude model gereden daarom weet ik dat Mondeo's gewoon goed sporen. De betrokken auto is voorzien van alle opties M.u.v. PDC.-Spiegels die electrisch inklappen- Autm dimmende binnenspiegel-koplamp sproeiers-Navigatie (vrij simpel)enz enz. Verder zit echt alles erop, incl een 6-bak. Ik vind dit na de vrij spartaanse Mazda toch een verademing. Het blijft een soort speelgoed voor mij. De hoge km stand is m.i. geen probleem. De auto heeft al zijn beurtjes gehad, echter de rekeningen zaten er niet bij. Dus of de koppeling al eens is vervangen weet ik niet. De dubbele massa koppelingen van Ford geven toch vaak een probleem met name bij de 130 PK versie. Echter als oud automonteur kon ik geen afwijkingen aan de auto vaststellen. Bij de proefrit blijkt dat de 130 Pk's kunnen rustig worden aangesproken als je rustig met het gas omgaat. Echter bij het optrekken moet je in het begin even opletten. Het volstaat om de koppeling op te laten komen zonder gas bij te geven. Op het moment dat je het gas flink indrukt dan krijg je de bekende 'trap in je rug'. Bij de Mazda was het altijd vol gas, waarna de auto langzaam op toeren kwam. Nu leverde dezelfde aanpak bij de Mondeo direct spinnende wielen bij het wegrijden op. Motor is erg sterk, uitrusting zeer kompleet, interieur netjes. We gaan zien in de toekomst of de km-stand een goede of minder goede gok is geweest. Ik houdt jullie op de hoogte. Ps; de handelaar; Fevo Mobiel uit Dronten is vooralsnog een zaak die mij goed is bevallen. Echte autohandelaar, maar daar draaien ze niet omheen. Absoluut niet onaardig of agressieve verkoop technieken. Gewoon een aardige dame, die me te weinig (edoch realistisch) inruil geeft op een scherp geprijsde Mondeo met aantoonbare km stand en onderhoudshistorie.

Parijs

  • 219.500 km

29-dec-2011 even naar Parijs gereden. En 02-jan weer terug. Verbruik gemiddeld 1;15.5, bij 140 km/u gemiddeld.(op de snelweg) Ervaring tot dus ver;
-redelijk wat windgeruis. (misschien merkbaar door afwezigheid andere geluiden)
-Ik denk dat er een wiel wissel van achter naar voor geweest is. Want een beetje bandengeruis bij stevig remmen rechtsvoor. (wordt al wat minder) Oorzaak m.i; gecupte band.
-Heerlijke zitpositie en een 6e versnelling is ideaal; bij 140 km/u rond de 2500 toeren.
-Uitgerust aankomen.
-Navigatie is niet beter als mijn Garmin. -Ideale reisauto, op de snelweg heerst deze auto. Voldoende vermogen om comfortabel met een kruissnelheid van 150 km/ u te rijden.

Kortom; de auto voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen. Overweeg EGR af te doppen.

bijzonderheden

  • 270.000 km

Met iets meer dan 270.000 km nu gereden ben ik nog zeer tevreden over de Mondeo. Ter info;
-Tikkend geluid onder motorkap;
spanrollager van de multiriem kapot. Nieuwe riem incl spanrol laten vervangen omdat ik geen zin had om zelf tussen schutbord en motorruimte te sleutelen. Kosten iets van 210,- euro.
-Achterwiellager links zelf vervangen. Op ebay in Duitsland een nieuw lager voor 90,- euro besteld. In half uurtje erop gezet. Lager en flens zijn een geheel en is dus zeer makkelijk te vervangen.
-Achterwiellager rechts door ANWB vervangen. Auto maakte op snelweg een hard schurend geluid. Bij controle zat er flink voelbare speling op het lager. ANWB gebeld, zij hebben het op een steunpunt tegen aanschafprijs van het lager vervangen; 320,- euro.
Nu weet ik waarom ik het lager op ebay heb gekocht. (trouwens van het merk Ruff voor de kenners).
Trillende remmen voor;
-Schijven en blokken op internet gekocht. vervangen en geen trillingen meer. Meteen ook de blokken achter vervangen.
-EGR klep afgedopt. Zelf plaatje gefabriceerd en tussen de leidingen en klep geplaatst. 0,0 roet meer uit de uitlaat. En ook geen reeds verbrande uitlaatgassen in mijn inlaatsysteem meer. Geen foutmeldingen op dashboard en verbruik iets verbeterd.
-Verbruik is stad (20%) snelweg (80%) gecombineerd 1; 15/16. Bij snelheden van 130-140 (soms harder)
Verder geen bijzonderheden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens