Ford Mondeo Wagon 1.8 16V 125pk Trend (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.8 16V 125pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 195.337 km |
KM-stand laatst | 272.625 km |
Mijn werkpaard.
- 2 km
Ik heb deze auto vanaf november 2011 in mijn bezit. Hiervoor had ik een Galaxy 2.3 aut. uit 2001 alias de zuipschuit. Deze auto reed geweldig, maar kwam zelfs op de snelweg niet boven de 1 op 10. Aangezien ik daarvoor een Mondeo 1.8 uit 1997 had waarmee ik wel stukken zuiniger uit de voeten kwam besloot ik toch maar weer voor een Mondeo te gaan. In het diepste dal van de crisis kon ik deze bij een Toyota dealer (inruiler) voor € 4.250,00 meenemen.
Inmiddels ben ik bijna 40.000 km. verder en kan ik niet anders zeggen dat deze auto me keer op keer weer weet te verbazen. In het begin (wij woonden in de randstad) waren het vooral korte ritten in de stad en op de ringweg en 2 keer per jaar op vakantie. In de stad komt hij bij mij niet boven de 1 op 10, maar op de vakantieritten was 1 op 15 makkelijk haalbaar. Door de weeks gaan er dikwijls dakdragers op en een aanhanger, dus moet hij hard aan het werk. Hier kreeg ik van tijd tot tijd te maken met de zwakke plekken van de auto, te weten;
- wiellager achter (€ 300)
- slot achterklep (€ 100)
- linker voorveer (€ 200)
- bobine + bougiekabels (€ 137) zelf gedaan
- kachelmotor (tweedehands € 200,00)
Dit waren de afwijkende gebreken welke buiten het standaard onderhoud van de auto vallen.
Sinds 3 maanden zijn wij verhuisd naar midden Drenthe en rijd ik bijna alleen maar lange ritten met de auto. Na wat uitzoekwerk ben ik me gaan storten op "het nieuwe rijden". Scheuren op een rit van 175 km levert toch niet meer op dan 10 minuten heb ik inmiddels ervaren. Waar ik eerst rond de 600 km op een tank reed haal ik nu lachend de 800 km, het ziet er naar uit dat de 900 km ook binnen de mogelijkheden ligt. Gewoon niet boven de 110 km/u, cruise control aan en de bandenspanning maximaal (hij staat op Michelin Energy saver 205/55/15). Het resultaat, 1 op 18. Die board computer blijft maar zakken. Hij staat inmiddels op 6,7. En alle Mondeo rijders van dit type weten dat het héél lang duurt voor hij zakt.
Voor de genen die het nog niet weten. Deze 1.8 motor ligt ook in de Mazda 6 (2008-2011) met 120 pk. Hierover zijn de review's ook zeer te spreken over het lage verbruik. En dan te bedenken dat ik snel dacht aan de diesel/LPG te moeten geloven. Ik schrijf nog lekker een paar jaartjes bij voor deze asfaltvreter.
2e review
- 241.951 km
Ik rijdt met deze auto sinds 2011. Ik ga steeds verder met het verleggen van grenzen t.o.v. prijs/kwaliteit- verhouding, ook wel value for money. Auto rijden is per definitie een kostbare aangelegenheid en gezien het feit dat we er 3 hebben houdt ik de kosten graag strak binnen de lijnen. Begin dit jaar ben ik van Duivendrecht naar Drenthe verhuist. Zodoende is het gebruik van mijn auto volledig veranderd van stads kilometers naar lange afstanden. Al snel merkte ik dat het verbruik als een baksteen omlaag ging. Zodoende leek het mij een uitdaging het verbruik naar een hoger plan te tillen. Ik heb juli dit jaar een chip laten plaatsen, de bandenspanning flink opgevoerd (heb thuis zelf een compressor om het op pijl te houden) en ben zelfs aceton gaan toevoegen aan de brandstof. Sinds die tijd ben ik ook het nieuwe rijden gaan toepassen. Ik trek wel regelmatig aanhangervrachten, rijd vaak met 5 personen en tank hem altijd tot over het randje vol.
Volgens de gegevens van deze auto is het gemiddelde verbruik 7,9l/100 km en het laagste verbruik op de buitenweg 5,9l/ 100 km. Mijn boardcomputer schommelt sinds de voorlaatste tank tussen de 6,4 en de 6,5l/100 km en zal naar verwachting ergens bij de 6,3 blijven steken.
In de verbruiksmonitor sta ik met deze loebas tussen de focussen 1.0! Bij de Mondeo's sta ik tussen de diesels samen met een andere benzine freak die het al heel lang niet meer bij houdt. Extreem zuinig dus!
Vergelijk ik mijn auto met moderne stationwagens (bijv Mazda 6, VW Passat etc.), dan ben ik qua verbruik one of the Guy's!
Het komt er op neer dat je met een auto (aangeschaft voor € 4.250,00) met een lage afschrijving met een kilometer stand van 242.000km, 10 jaren oud jezelf kan meten met de top van de meest moderne, economische auto's met een jaarlijkse afschrijving van de aanschafprijs van mijn auto. En dat vind ik best komisch!
En ook het onderhoud is een lachertje gebleken. De afgelopen 3 jaar zat ik gemiddeld op € 40,00 per maand.
update
- 248.435 km
Inmiddels weer bijna 7.000 km gereden sinds mijn laatste update. Mede doordat we voor 80% snelweg rijden blijft het verbruik stabiel. Een snelwegrit met airco en 5 personen doet de Mondeo 6,4 l/100km. Gemiddeld 6,95 l/100km, daarover niet te klagen dus. Sinds een jaar doe ik het onderhoud zelf en let nauwkeurig op alle verplichtingen. Het valt me vooral op dat de bouwkwaliteit van deze auto na 11 jaar nog opvallend goed is. Carrosserie heeft alleen roest boven het vooruit door een steenslag die er al zat toen ik hem kocht 3,5 jaar geleden. De uitlaat kan nog jaren mee, ook hier weinig corrosie. Ik heb achter wel 2 verzwaarde achterveren laten monteren aangezien we bijna altijd met z'n vijven rijden en ik er vaak veel materialen mee vervoer en een aanhanger trek, want dan ligt deze auto snel op zijn reet. Iets waar ik met de Galaxy nooit naar om hoefde te kijken, maar dat was verholpen met € 360,00. Wat betreft schakelen is het met koude start soms even wat stroef, maar dat is al vanaf het begin en duurt maar even. De wegligging is en blijft subliem, deze auto zoeft over de weg alsof hij gisteren is afgeleverd. Motorisch ben ik wel blij met de chiptuning door de extra pk's, dat scheelt met name met volle belasting met optrekken. Deze ecochip heeft de auto echter niet zuiniger doen rijden, dat fabeltje mag de vuilnisbak in.
Onderhoud: Na 3 jaar maar eens een accu vervangen waarvan de garage zei dat deze al op was toen ik hem net had. Ahum!
APK afgelopen oktober lachend door zonder extra kosten.
Bougies en olie vervangen (normaal periodiek onderhoud) en vandaag interieurfilter, brandstoffilter en pollenfilter wat ook onder het normale onderhoud valt. Verder niks afwijkends. Dit is echt een goedkope auto voor het onderhoud en brandstofverbruik wat ik beide van de Galaxy (2001) niet kan zeggen.
Als ik deze auto vergelijk met de Mondeo mk2 (1997) die ik ooit had dan is dit wel een auto van een veel betere orde in alle opzichten.
Mijn target is om er nog een jaar of 2 mee te rijden, ofwel nog zo'n 35.000 km en mijn gevoel zegt dat deze auto daar geen enkele moeite mee heeft. Dan moet ik toch weer voor wat groters gaan, want dan groeien de 3 kinderen de auto uit i.v.m. de middelste plek. Ook dan blijft het bij Ford en wil ik een S-Max 1.6 ecoboost aanschaffen waar ik weer net zo zuinig mee hoop te gaan rijden. Iets minder mag wel, maar ik denk door ons vele snelweg verkeer wel aardig in de buurt te kunnen komen.
Kilometers vreten
- 260.130 km
En dan ben je opeens weer aan het werk en rijdt je 2.500 km per maand. De kilometers vliegen me om de oren en dan is 1 op 15 ook geen koopje dus kijk ik intussen wel naar een 2e auto. Maar al met al houdt de auto zich prima staande.
De APK was weer een lachertje, slechts een remslangetje voor 5 tientjes. De rest doe ik zelf, alleen moest hij even op de brug omdat mijn uitlaat klapperde. Oorzaak; een doorgeroest ophangbeugeltje van de uitlaat. De oplossing; 1 strakker ophangrubber op het dichtstbijzijnde beugeltje van 10 euro en rijden weer. Alles blijft het ook gewoon doen bij deze auto. De airco heb ik ook nooit bij laten vullen of ander onderhoud aan hoeven plegen. Ik moest ineens meer olie bijvullen dus keek ik op de brug even mee aan de onderkant en zag dat hij lichte lekkage heeft bij de aftapplug, maar ook dat valt niet echt een probleem te noemen, gewoon een nieuwe plug bij de volgende verversing.
Het verbruik houdt ik nog steeds goed bij en daar kan ik alleen maar over zeggen dat ik ook de nieuwere generaties Mondeo's het nakijken geef. Moet gezegd worden dat ik wel braaf stuur op die N wegen hier in Drenthe en dat de cruise control 95% van de rit aan staat en ik zelden boven de 100 km/u uit kom.
Al met al een auto die niet weg gaat voor hij uit elkaar valt, er komt gewoon weer een frisse auto bij en ik zie wel waar het schip strand. Ik weet wel dat lange ritten een auto goed doen, en dat is toch al gauw 80% van de tank.
Tevens heb ik mogen ontdekken dat als je de tank echt leeg rijdt er maar liefst 64 liter in past. Altijd handig om te weten hoe ver je echt kan komen op een tank en dat er maar liefst 6 liter meer in past dan de opgegeven inhoud. Ik reed gewoon nog 100 kilometer door nadat de boardcomputer zei dat ik 0 km kon rijden, maar dit was een test dus hier maak ik geen gewoonte van. Ik had natuurlijk wel een jerrycan met 10 liter achterin liggen. Als ik één lange rit zou rijden is de 1000 kilometer grens dus haalbaar met deze benzine auto.
Maar goed, deze auto is een topper al raad ik niemand aan er nu nog een te kopen zonder zelf veel kennis te hebben van deze auto. Zelfs bij dealers bieden ze slecht onderhouden auto's aan voor pittige prijzen, dus weet wat je doet mocht je deze review willen gebruiken als aanleiding om een dergelijke auto te kopen. Vaak heb je toch te maken met verborgen gebreken van een vorige eigenaar.
afscheid
- 272.625 km
Vandaag heb ik na 5 jaar afscheid genomen van deze onverwoestbare auto. In de hele afgelopen periode heb in de egr klep laten vervangen, maar dat was gezien de kilometerstand geen onlogische reparatie. Door en door zwart geblakerd van roet moest dit onderdeel er toch aan geloven.
Afgelopen zomer hebben we er nog 2.500 vakantiekilometers op gezet door naar Italië te gaan om vakantie te vieren! Wat een monsterrit. 1.150 kilometer in een ruk door. Wel met de nodige tank en plaspauzes natuurlijk, maar zonder overnachting. Op de autobahn vond ik het wel op zijn plaats dat ik na al dat zuinigheidsgeneuzel deze fijne bak eens op zijn staart zou trappen. Met 2 volwassenen en 3 kinderen en zware bepakking waren we goed voor ruim 1.800 kg. Met de turboloze 1.8 injectie wist ik de naald met groot gemak op de 180 te krijgen ondanks al deze ballast en dat was dan nog niet eens de maximale snelheid, maar 2 vrouwen ogen die vervolgens verbaal werden ondersteund door een hoop protest en een dwingende vraag tot vaartvermindering. Maar goed, heel veel rek zat er ook niet meer in. Met mijn smeuïge aceton toevoeging wist ik het gemiddelde verbruik van de gehele vakantie toch nog op de 1 op 12 te houden, wat mij echt helemaal niet slecht lijkt. Wat een topper. Dan nog met loeiende airco in de file en geen greintje last van oververhitting.
Van alle auto's die ik toch nog toe heb gereden is dit tot nog toe de nummer 1 als het gaat om rijplezier en betrouwbaarheid. Een liter olie op 5.000 km, en dan heb ik op de brug gezien dat de aftapplug aan vervanging toe was, dus dan is dat probleem waarschijnlijk ook verholpen. Helemaal zonder pijn is hij ook niet weg gegaan. Wel heeft hij een waardig opvolger gekregen, te weten een Ford S-Max 1.6 Ecoboost Titanium met X-pack pakket en bijna alle denkbare opties van 2011. Zwart metallic, foto's komen nog en ik ga ook hier verbruik en review bijhouden.
De Mondeo is vandaag ingeruild bij de VW Autoland van den Berg in Drachten. Deze zal hier vanuit het handels circuit in gebracht worden. Voor eventuele geïnteresseerden in een betaalbare no nonsense auto met veel opties (maar ook gebruiks sporen) die ook nog eens heerlijk rijdt, zou ik zeggen doe een poging als je deze review op tijd leest daar bij de VW of houdt het kenteken in de gaten op de verkoop sites. Ik verwacht dat deze auto voor niet meer als € 1.700,00 verkocht zal worden. Ik had hem 5 jaar geleden voor € 4.250,00 gekocht en heb nog geen € 3.000,00 afgeschreven in die 5 jaar. Dat gaat me met de S-Max niet lukken!
Al met kijk ik met tevredenheid terug op deze auto en hoop over de S-Max net zoveel goeds te mogen noteren.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Ford Mondeo 2.0 5D First Edition Ambiente Automaat
- 2003
- 191.726 km

Ford Mondeo 1.8-16V Centennial | 2003 | Inruilkoopje | Nwe APK |
- 2003
- 291.331 km

Ford Mondeo Wagon 3.0 V6 ST220 | Handgeschakeld | Sportstoelen | Youngtimer | Mooie staat | Xenon | Historie aanwezig | NAP |
- 2003
- 159.876 km
Lees ook

Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht Barrelbrigade

Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

Barrels op de rollenbank - Barrelbrigade

Sleutelen aan de barrels - Barrelbrigade

Barrelbrigade 2020 - Ford Mondeo - Klokje Rond-keuring
