Renault Laguna RT 1.8 (1997)

autoreview

Renault Laguna RT 1.8 (1997)
Renault Laguna RT 1.8 (1997)Renault Laguna RT 1.8 (1997)Renault Laguna RT 1.8 (1997)Renault Laguna RT 1.8 (1997)Renault Laguna RT 1.8 (1997)Renault Laguna RT 1.8 (1997)

Signalement

UitvoeringLaguna RT 1.8
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf298.000 km
KM-stand laatst313.000 km
Lezerswaardering: 94%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Laguna van de Barrelbrigade

  • 298.000 km

Ik had afgelopen jaar weer de barrelbrigade van Autoweek gevolgd. Ik was van tevoren zeer benieuwd wat voor auto's er deze keer voorbij zouden komen. Toen eenmaal de Renault Laguna geïntroduceerd wist ik al: "Die muk hebb'm. Ik had al in mijn hoofd gepland: Aan het einde van deze editie, ga ik hem overkopen.

Dus na de finale stuurde ik een mailtje naar de redactie met een bod van €475. Een paar dagen later kreeg ik een reactie van de heer Jacobs hemzelf! Ik mag de laguna voor niks hebben. Ik knipperde even een paar keer om te kijken of dit wel echt gebeurde. En ja hoor, een paar weken later staat hij bij mij voor de deur.

Ik ging naar Hoofddorp met mijn vader, en een kameraad die veel verstand van auto's heeft. Eenmaal onderweg naar huis was al wel duidelijk waarom ik deze auto gratis kreeg. Hij trilde gigantisch op de snelweg! Even een rondje om de auto lopen was het al duidelijk waarom: vier verschillende banden van vier verschillende beroerde bandenmerken die allemaal vol met droogtescheuren en bijna geen profiel meer zaten.

Gelukkig vond ik bij een bandenservice in de omgeving een setje tweedehands Fulda bandjes met nog ruim 6mm profiel voor €120 inclusief montage. Nadat deze banden erop zaten stopte het trillen meteen, dus dat was een meevaller. Ik had meteen ook even nieuw setje wieldoppen op internet uitgezocht want de doppen waarmee ik de auto kreeg waren ontzettend lelijk.

Even later besloot de accu dat het geen accu meer wilde zijn. Dus die is ook in de eerste week alweer vervangen.
Nou was er ook in de klokje rond video te zien dat er een flink roestgat in de dorpel zat. Daar zou hij waarschijnlijk niet mee door de keuring komen. Ik liet het nakijken door een garage en daar werd verteld dat het €200 zou kosten om te lassen. Nou prima, dat maar gelijk laten doen. Maar, hij bleek ook een gebroken veer te hebben. Maar dat was ook niet duur om te vervangen, dus dat heb ik dan ook bij dezelfde garage laten doen.

Goed, auto is gefixt, dacht ik.
Ik controleer even de vloeistoffen. De olie zit nog perfect op peil, niks meer aan doen. Maar de koelvloeistof, die staat op minimum. Ik kan me herinneren dat het eerst op maximum stond. Ik kreeg de tip om bar's leak stop erdoorheen te gooien, misschien dat dat zou helpen. Dus die troep erin gegooid, en ik heb er nooit meer last van gehad. Mooi opgelost dus!

Enkele maanden later

  • 301.000 km

Maar dan.... de APK. Dat bleek ook wel mee te vallen. Een remleiding op de bodem moest vervangen worden, maar voor €80 kon ik dat ter plekke laten doen. Ik kreeg alleen een adviespuntje mee voor de achterremmen. Die maken nogal een schurend geluid. Het lijkt soms wel alsof die hele remvoering los in de trommel ligt. Maar daar heb ik al de nodige onderdelen voor besteld dus als het goed is ben ik daar binnenkort vanaf.

Verder is voor het onderhoud nog de distributieriem vervangen. Deze moet om de 5 jaar vervangen worden en de laatste keer was 5 jaar geleden. Geeft ook een geruster gevoel tijdens het rijden.

Inmiddels heb ik de Laguna dus al een tijdje in bezit. En ik vind het een hele fijne auto om in te rijden. De vering is lekker comfortabel, als je over een drempel rijdt voel je er bijna niks van. Daarnaast vind ik de stoelen ook heel lekker zitten. Het voelt net alsof je gewoon op de bank zit! Ik ben ook wel blij dat het stuur gewoon mooi rechtop staat, er waren namelijk ook wat Renaults in deze tijd die hele mooie vrachtwagensturen hadden.

Verder ben ik ook zeer te spreken over de kracht van de motor. 94Pk lijkt niet heel veel, maar deze auto weegt maar 1200KG, waardoor het toch wel pittig aanvoelt. Ik heb nooit vermogen tekort en hij geeft zn koppel al bij ongeveer 3000 toeren (niet dat ik dat kan zien aangezien ik geen toerenteller heb)
Ik ben ook al een keer in de buurt van de topsnelheid gekomen. Hij hoort dus 180 te kunnen maar de 160 heb ik er al een keer mee gehaald. Dat vind ik nog erg knap voor een Renault met meer dan 3 ton.
Het verbruik valt ook nog wel mee voor een auto uit 1997. Gemiddeld ongeveer 1 op 12. Als je heel pittig rijdt lust hij wel een aardig slokje, maar als ik gewoon lekker rustig rij en goed warm is 1 op 14/15 ook heel goed haalbaar.
Op de snelweg is hij ook lekker rustig, zeker nu hij niet meer trilt. Ook na 7 uur met 130 rijdt het ook hartstikke mooi.

Ik ben zeer tevreden over deze auto en ik zou hem ook zeker aanraden als je een auto zoekt met veel comfort, maar ook met genoeg vermogen.

Renault tour

  • 304.500 km

Op zondag 23 mei werd er een Renault tour georganiseerd door de Renault Group Benelux. Ik vond ook dat de barrelbrigade laguna daar ook bij moest zijn dus ik heb mijn auto ook meegenomen. Ik ging met een vriend die ook een laguna heeft vanuit Groningen naar Drachten en daarna naar Lemmer. Vanuit daar reden we dan met een grote groep richting Utrecht. Daar hadden we dan met een stoet van 90 auto's een rit gemaakt van 110 kilometer. En de laguna heeft dat heel goed gedaan. Ik werd natuurlijk goed bediend door mijn zachte zetel die zeker met de lange ritten gewoon lekker comfortabel is.

Er werd wel vaak aan mij gevraagd of hij het nog deed, waarop ik dan antwoordde met een revje. Op de terugweg reden we na 7 uur, wat betekende dat we lekker door konden rijden. En ik reed mooi met 140/150 weer mooi richting Groningen. Heeft de laguna ook goed gedaan natuurlijk. Dit was de eerste echt lange rit die ik met deze auto gemaakt heb, in totaal bijna 600 km. En het beviel me zeer. Ik heb ook geen technische problemen meer gehad. Alleen de blower lijkt soms zijn eigen leven te leiden. Soms gaat hij al meteen aam na het starten, de andere keer na 5 minutn rijden, maar soms ook pas na 20 minuten. Dat vind ik soms wel irritant, maar gelukkig werkt de arko wel gewoon. De verwarming doet het ook goed, maar met deze temperaturen van boven de 20 graden heb ik daar niet zoveel aan natuurlijk.

Maar afgelopen vrijdag ben ik met de laguna helaas aangereden. Ik stond nietsvermoedend te wachten voor het stoplicht, en toen hoorde ik opeens een knal achter mij. Toen bleek dus dat er een kia op mij in gereden was. Maar het is gekukkig bij wat schade op de bumper gebleven wat ik zelf heb kunnen repareren, dus ik ben er goed vanaf gekomen en de auto ook, want die is ook nog in orde gelukkig.

Inmiddels heb ik dus al heel wat kilometers achter de rug maar de auto bevalt mij nog steeds. Ik hou hem ook netjes en ik breng hem regelmatig naar een wasbox om hem mooi schoon te houden. De lak ziet er nog steeds heel mooi uit voor zn leeftijd. Ik vind het ontwerp van de laguna ook zeer geslaagd. Gewoon die mooie ronde lijnen, dat was in de jaren 90 al heel modern en dat is er wat mij betreft nog steeds niet minder op geworden.

Binnenkort ga ik een keer naar de Autobahn om eens uit te proberen of mijn laguna de 180 nog kan halen. Ik heb er wel vertrouwen in, omdat de motor nog steeds heel krachtig aanvoelt. Ik heb laatst ook een 0-100 test gedaan. Dat moet in 14,0 seconden kunnen en ik deed dat in 13,7 met wheelspin, dus dat vind ik heel netjes.

Binnenkort volgt nog veel meer moois.

Het einde

  • 313.000 km

Nadat de schade weer wat was weggewerkt, was ik weer helemaal tevreden. Maar na een paar dagen wilde de motor ineens niet meer starten, terwijl hij de dag ervoor nog perfect liep. Dus de anwb gebelt, bleek het aan de startmotor te liggen. Gelukkig hebben zij er voor €130 een gloednieuwe startmotor opgezet. En hij startte weer als nieuw! Mooi opgelost dus.

In juli ben ik nog met de laguna op de Autobahn geweest samen met een vriend. Even kijken op de topsnelheid nog gehaald kon worden na 24 jaar.
En ja hoor! 190 op de teller. Was dus geen enkel probleem voor het apparaat.

Op warme dagen merk je alleen wel het gebrek aan airco. Aan de ene kant heeft het natuurlijk wel wat, zo'n basic uitvoering. "Wat er niet op zit gaat ook niet kapot"
Toch was het dus wel even zweten als de temperatuur richting de 25-30 graden ging. Maar even de ramen open, dan mag dat de pret niet bederven natuurlijk.

Op een dag kwam ik op facebook een advertentie tegen van een oldtimerbeurs in Leek, een kwartiertje rijden bij mij vandaan. Ze zochten nog auto's. Dus ik had gebeld op ze nog een plekje vrij hadden. En dat hadden ze nog! Hij stond ook op een mooie plek, naast een van zijn concurrenten uit die tijd. Een Peugeot 405. Ook een witte! Op deze beurs stonden ook nog kraampjes waar je o.a. onderdelen folders kon kopen van auto's. Zo ben ik ook nog aan een mooie originele brochure gekomen van het eerste model Laguna! Een mooie toevoeging aan de verzameling.

Helaas heeft het tweede leven van de winnaar van Barrelbrigade 2020 niet lang mogen duren. Op een avond ik oktober 2021 had het weer geregend na een droge periode en was het behoorlijk glad op de weg. Ik reed net weg uit de wasstraat, toen ik moest remmen voor een kruispunt. Maar toen begon ik te glijden, alleen deze auto had geen ABS. Dus ik kreeg hem ook niet meer stil. Uiteindelijk kwam ik met de auto tegen een lantaarnpaal tot stilstand. Gelukkig was ik zelf helemaal ongedeerd, maar de auto was zo goed als total loss. Ik hoorde het koelwater uit de radiateur lopen, de hele voorbumper was ingedeukt en de motor heeft ook schade opgelopen. Dus helaas was dat einde verhaal voor de Laguna.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens