Skoda Superb
Superstrijker
Skoda groeit tegen de verdrukking in. Vorig jaar kochten 7.969 Nederlanders een Skoda terwijl in 2000 er dat nog maar 5.494 waren. In 2001 zijn er - algemeen - juist minder auto's verkocht dan in 2000. Skoda staat dus bij steeds meer autokopers op het verlanglijstje. De Tjechen vonden de tijd rijp dat de berijders van hoge middenklassers er aan moeten geloven. Tijd voor een grote Skoda dus: de Superb. En hij komt ons ergens bekend voor...
Shanghai?
Natuurlijk is meteen zichtbaar dat de Passat model stond. Voorportieren en achterklep zijn zelfs identiek maar bumpers, schermen en raamlijn lijken toch ook op die van de Volkswagen: 90% van wat je ziet zou echter afwijken. Maar wacht: niet de Duitse Passat staat het dichtst bij de Superb, het is de Chinese. De Shanghai-VW Passat heeft een tien centimeter langere wielbasis en dát is de bodemplaat van de Superb. Omdat het achterste zijruitje in het achterportier is opgenomen, zijn dit enorme lappen geworden. Samen met de klassiek ogende en karakteristieke Skoda-gril met de gewelfde motorkap komt de gestrekte Superb chique over. Gril en achterlichten zijn overigens typische Skoda-details. Een limousine die niet onder doet voor de Passat.
Groot voordeel van de lange wielbasis is natuurlijk de ruimte. De achterzitters profiteren enorm en dat terwijl de Passat al geen kleintje is. Een persoon van twee meter kan gewoon met z'n benen over elkaar zitten. Beetje jammer is dat Skoda niet extra geprofiteerd heeft van deze ruimte. Als ze iets van deze overdadige beenruimte hadden ingeleverd door de achterbank een paar centimeter naar voren te plaatsen, dan zouden de achterzitters minder last hebben van de aflopende daklijn en dus meer hoofdruimte hebben. Iets om over na te denken, Skoda.
Naast ruimte is er méér om als échte chauffeursauto door het leven te gaan. De Superb heeft individueel in te stellen uitstroomopeningen van de verwarming/airco voor de achterpassagiers en er is 'stoelverwarming' voor de achterbank leverbaar. In de topversie met leren bekleding is zelfs het middenstuk van de rugleuning van de rechter voorstoel naar achter te klappen, waardoor een luxe voetenbank ontstaat. Vanaf de achterbank is dan ook de rechtervoorstoel elektrisch te verstellen om een aangename positie in te stellen. De service gaat verder: in de achterportieren van de luxe versies zit een parapluhouder met waterafvoer naar buiten. Zo komt de inmiddels strontverwende achterpassagier ook nog eens met een droog pak bij zijn afspraak.
In tegenstelling met klassiek Britse limousines, is er ook rekening gehouden met de voorzitters. Deze hebben fors de ruimte en niets te klagen. Indruk? 'Passat'. Skoda zegt ook hier 99% te hebben gewijzigd, maar dat is slechts voor Passat-rijders herkenbaar. Wellicht dat de Passat nog een ietsje hoogwaardiger materiaal heeft, maar de Superb-materialen staan zeker op een heel hoog niveau.
Strijkijzer
Buiten forse binnenruimte heeft de grote afstand tussen voor- en achterwielen nog een voordeel: stabiel weggedrag. De Skoda Superb spoort op de autobaan excellent rechtuit en laat zich volstrekt niet van de wijs brengen door plotselinge stuurbewegingen. Natuurlijk verliest hij wel iets aan directheid bij het nemen van bochten. Vering en demping zijn ook op comfort afgestemd. Soepel verwerken zij de meest gemene gaten in de weg. Een tikje te soepel, want de carrosserie deint iets na en als de hobbels kort op elkaar volgen, dan houden de wielen het niet helemaal bij. Typisch Passat: daar misstaan een stel stevigere dempers ook niet op. Hét domein van de Superb is de snelweg: als op rails lange afstanden wegwerken.
Daarvoor staat een aantal bekende Volkswagen motoren ter beschikking. Bij de benzinemotoren begint het met de 2-liter viercilinder met acht kleppen die 115 pk levert. Behoorlijke basismotor, die echter niet kan verhullen dat 1387 kg best veel is om op gang te brengen. Hij misstaat echter niet en na een flinke aanloop zit er zelfs bijna 200 km/h in. Wel is de viercilinder wat brommerig. Andere benzinemotoren zijn de 1,8-liter viercilinder turbomotor met 150 pk en de 2,8-liter V6 met 193 paarden onder de kap. Aangezien de importeur 80% zakelijk gebruik verwacht, zullen de diesels op zeer grote interesse kunnen rekenen. Skoda begint met de 130 pk leverende 1,9-liter TDI met pompverstuiver. Wat vermogen en koppel betreft een prima keuze, want met 285 Nm aan boord trekt de TDI de Superb wel van zijn plaats en is hij krachtig genoeg voor een inhaalactie. Toch zijn er wat nadelen aan deze motor. Hij is wat bokkig en de verbrandingsgeluiden zijn goed hoorbaar. Wij zouden dan ook graag de veel aangenamere 100 pk versie in de Superb zien. Of die komt valt nog te bezien, het is in ieder geval wel een motor die voor de toekomst in overweging wordt genomen. De andere diesel is de dikke 2,5-liter V6 TDI. Hebben we uitgebreid gereden met Tiptronic automaat. Een voortreffelijke krachtbron: krachtig vanaf lage toeren en nauwelijks dieselgeluiden. Zelfs uitermate stil op constante snelheden. De automaat is wel naarstig op zoek naar hoge toeren en dat maakt de Superb onnodig nerveus. Tikje naar rechts en zelf schakelen is een uitermate prettige oplossing. Eenmaal uit de stad heb je toch alleen de vier en vijf nodig.
Veel voor weinig?
Vanaf mei gaan de Nederlandse dealers de Superb leveren. Aan wie? Moeilijke vraag. Wie de Superb ziet en rijdt weet dat dit een auto is die vol tegen elke concurrent in deze klasse aankan. Maar ja: imago. Betekent dat Skoda als een stofzuiger bij elk merk wat weg zal moeten zuigen: Japanners, Fransozen, Koreanen maar zeker ook bij de Duitse merken. Precies zoals het bij de Octavia en Fabia is gegaan.
Kopers krijgen in ieder geval veel auto voor hun geld: ruim, comfortabel en uitstekende uitrusting - zie kader. Prijzen zijn nog niet definitief vastgesteld, maar we mogen uitgaan van € 25.490 voor de Classic 2.0 en dat is zelfs nog minder dan een Passat 2.0 basis. Dieselen kan vanaf € 30.190 met de Classic 1.9 TDI en dat is weer iets duurder dan de Passat 1.9 TDI 130 pk. De beide basismotoren zullen naar verwachting het meest worden verkocht. Duurste versie is de V6 2.5 TDI Tiptronic: € 46.080. Toch wel wennen: een Skoda die in het Gulden-tijdperk meer dan een ton zou kosten. Maar ja: 't is ook wennen dat de Tjechen tegenwoordig een eersteklas strijkijzer bouwen.
Uitgelicht aanbod

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Ambition Business | NAVIGATIE | CLIMATE CONTROL | PARKEERSENSOREN | STOELVERWARMING | CRUISE CONTROL | CAMERA | 17" LICHTMETALEN VELGEN |
- 2018
- 99.259 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSI ACT Style Business org. NL-auto Canton el.stoel+mem+vw el.klep navi
- 2018
- 123.669 km
![Skoda Superb COMBI 1.5 TSI ACT 150pk [ Virtual Panorama Trekhaak ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/53922409/0-630d6f8425a82df8859a9278e3d7bd7f.jpg)
Skoda Superb COMBI 1.5 TSI ACT 150pk [ Virtual Panorama Trekhaak ]
- 2019
- 133.546 km