Skoda Superb 1.8 T Elegance (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.8 T Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
(Foto’s volgen binnenkort)
DE (AANLOOP NAAR DE) AANSCHAF
Eind vorig jaar het besluit genomen dat het tijd werd voor een andere auto. De reeds in ons bezit zijnde VW Polo en VW Golf hebben ons nooit in de steek gelaten, maar de Golf (uit 1992) was voor ons gevoel nu toch wel aan vervanging toe.
Mede met het oog op aanstaande gezinsuitbreiding gingen we op zoek naar vooral een grotere auto. Als VW-rijders was het voor ons vanzelfsprekend dat we ons in eerste instantie op een VW richtten. We hebben dan ook heel wat Golfjes en Passats bekeken. Erg mooie en degelijke auto’s maar toch best fors aan de prijs. En we wilden voor ons gevoel het maximaal mogelijke eruit halen.
We hebben onze speurtocht vervolgens even een tijdje laten rusten. Totdat iemand ons tipte om eens bij de Skoda-dealer te gaan kijken. Nu was ik zelf al erg gecharmeerd van de Octavia en dus waren een aantal bezoekjes aan diverse Skoda-dealers het gevolg. Het ging dan wel om de jongste generatie Octavia, ik vind de eerste generatie toch iets te oubollig (teveel het ’oude Skoda’ idee). Helaas waren de meeste Octavia’s ook nog redelijk fors geprijsd. Wat ik vermoedde werd echter wel snel bevestigd: in verhouding tot bv. VW krijg je wel meer ’value for money’, maar dat neemt niet weg dat er nog steeds een hoop geld over de toonbank moet. In ieder geval meer dan wij wilden uitgeven. Dus ook de Octavia schrapten wij langzaam van ons lijstje.
Definitief vaarwel tegen de Octavia zeiden we toen we bij een Skoda-dealer de Superb tegen het lijf liepen. Wat een schitterende auto om te zien, helemaal in de kleur zwart en in de Elegance-uitvoering: dit betekent - voor de buitenkant in ieder geval - 17’ lichtmetaal eronder en chroom-accenten rondom. Eigenlijk waren we allebei op slag verliefd op deze auto. En toen begon het spelletje geduld voor ons: ik wilde wachten tot in het nieuwe jaar vanwege een mogelijke prijsaanpassing. Ons geduld werd beloond want die prijsaanpassing kwam er in december en in januari hebben we vervolgens een proefrit gemaakt. Wat eigenlijk al vanaf de eerste ontmoeting met de auto ons gevoel was, werd tijdens de proefrit alleen maar bevestigd: wat een fantastische auto en wat een feest om daarin te mogen rijden! De auto was helemaal naar onze smaak. Mijn vrouw vond hem er met name erg mooi uitzien, daarnaast was ik ook nog eens onder de indruk van de ruimte binnenin, het comfort en de sterke motor. Het allermooiste (en ook altijd een wens van mij tijdens onze speurtocht) zit echter aan de voorkant: Xenon-verlichting! Wat een bak licht geeft dat! We waren er dus al vrij snel uit: dit moet onze volgende auto worden.
Sinds een paar weken staat de Superb dan ook voor onze deur en hebben we er enorm veel plezier van. Wat een auto...
UITRUSTING
Een opsomming is denk ik het makkelijkst:
- Centrale vergrendeling met afstandsbediening;
- Halflederen interieurbekleding;
- Elektrische ramen voor + achter;
- Verwarmde en elektrisch verstelbare buitenspiegels;
- Elektrisch verstelbare voorstoelen: bestuurdersstoel met 3 geheugenstanden waarbij ook de stand van de buitenspiegels kan worden opgeslagen (zelfs een eventuele stand bij achteruit rijden!). Deze standen kunnen vervolgens ook nog eens aan de afstandsbedieningen van de centrale vergrendeling worden gekoppeld;
- Verwarmde voorstoelen en verwarmde achterbank;
- Volledig automatische Climatronic;
- Middenarmsteunen voor en achter;
- Verlichte handgrepen van de portieren;
- Cruise control;
- Instapverlichting in buitenspiegels en in interieur (op vloer);
- Sfeerverlichting: vooraan in het plafond zitten 2 rode leds die in het donker zorgen voor een zeer fijne, rustige gloed in het interieur.
- Regensensor;
- Alarmsysteem;
- Zonnescherm achterruit;
- Xenon verlichting inclusief koplampsproeiers;
- Automatisch dimmende binnenspiegel;
- Parkeersensoren achter.
MOTOR / COMFORT / INTERIEUR
De 1.8 turbo met 150 pk en 210 Nm is voor mij sterk en pittig genoeg. Vanaf ongeveer 3.000 RPM komt ’ie om de hoek kijken en krijg je een heerlijke duw in de rug, in elke versnelling. Dus bij de verkeerslichten spurt je weg maar ook in de 5e versnelling met 150 km/h op de snelweg krijg je dezelfde power en zit je zo op de 180 km/h. Zoals eerder vermeld, zijn wij een Golf en een Polo gewend en dan is een dergelijke motor uiteraard een wereld van verschil en gaat een vergelijking wellicht niet op.
Bijna een zelfde wereld van verschil is helaas het brandstofverbruik dus het is nu - voornamelijk voor mijzelf en niet zozeer voor mijn vrouw - de uitdaging om de rechtervoet te gaan leren beheersen. Maar dat weet je als je een dergelijke auto met zo’n motor koopt en het komt dan ook niet als een verrassing.
Bij echt doortrekken tot hoge toerentallen bromt de motor wel iets maar storend is dit absoluut niet. Rijd je wat rustiger dan hoor je de motor bijna niet en vraag je je soms af of ‘ie wel loopt.
Met een lengte van 4,80 meter is het best een lange auto maar dit went snel, mede door het feit dat ik reeds een aantal keer in auto’s van vergelijkbaar formaat heb gereden. Het sturen gaat ook erg fijn, mede doordat het stuur zowel in hoogte als in lengte verstelbaar is. In combinatie met de in allerlei standen (elektrisch) verstelbare stoel inclusief lendesteun is hierdoor altijd een ideale positie te creëren en zit je ontspannen achter het stuur.
De snelheidsmeter heeft een voor mij enigszins aparte schaalverdeling maar ook hier was ik binnen 1 week aan gewend: vanaf 120 km/h zijn de stappen in 30 verdeeld. Dus 120 > 150 > 180 etc. Een kleine verschuiving van de naald betekent dus wel degelijk een vrij groot verschil in snelheid. Als men de meter niet per se tot 270 km/h had willen laten lopen, was dit misschien niet nodig geweest. Maar nogmaals: ik ben er inmiddels aan gewend.
De binnenruimte is fenomenaal: voornamelijk de passagiers op de achterbank weten niet wat ze meemaken. Deze Superb is zo’n 10 cm langer dan het model VW Passat waarop hij is gebaseerd en dat merk je dus vooral achterin. Mensen die achterin al eens instapten vroegen zich af of de voorstoelen niet heel erg naar voren stonden (wat dus niet het geval was)...
De afwerking van het interieur is puik in orde. De degelijkheid en kwaliteit stralen er aan alle kanten vanaf. De gebruikte materialen en kleuren (donkergrijs met rvs- en chroomaccenten) dragen ook zeker aan dit gevoel bij.
ALGEMEEN / SAMENVATTING
Al met al heeft deze auto ons op allerlei vlakken zeer positief verrast en doet dit nog steeds. Met deze auto kunnen wij ons de komende tijd voorlopig zeer comfortabel, veilig en op luxe wijze voortbewegen op de weg!
PROBLEMEN
Niet: auto gaat volgende week terug voor een (kleine) eerste check na aanschaf. Verlichting van draaiwieltje van ventilatierooster rechts is defect maar dit wordt als het goed is verholpen en noem ik niet echt een probleem...
***Update 9 maart 2008***:
De hierboven genoemde servicebeurt is naar tevredenheid afgehandeld. Verlichting gemaakt, check onder de motorkap gedaan en logo op kofferbak vervangen (had kleurafwijking t.o.v. logo in gril en moest nog vervangen worden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren