Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Toledo

Seat Toledo 1.8i SE (1996)

Promotiekansen

Seat Toledo 1.8i SE (1996)
  • Autotest
5 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Direct achter de koplopers in de eredivisie van de populaire middenklassers spitst de concurrentiestijd zich toe. Ook Seat dingt mee naar de hoogste eer, met de Toledo 1.8 SE. Een auto met perspectieven, zo blijkt.

Lange tijd gaapte er een groot gat in kwaliteit en uitstraling tussen de bestsellers - Opel Astra, VW Golf, Ford Escort - en relatieve nieuwkomers in de klasse tussen 30.000 en 40.000 gulden. Maar kijk nu eens: voor 35.000 gulden biedt de markt heel wat interessante alternatieven. Neem de Seat Toledo 1.8 SE: voor zo'n f 34.500 heb je een auto met VW-techniek en (bijna) dienovereenkomstige kwaliteiten. Wel bestaat dit model inmiddels een jaar of vijf en het is gebaseerd op het (goed doortimmerde) platform van de vorige generatie VW Golf.
Het uiterlijk van de Toledo kwam ooit tot stand in Itali‰. De grote kunstenaar Giugiaro tekende de carrosserielijn, die deze sedan echt een eigen gezicht geeft in vergelijking met de modellen van moederbedrijf Volkswagen. Natuurlijk tellen de vijf jaar dat we de auto nu kennen mee, maar mede dankzij een recente face-lift mag je de Toledo zeker niet gedateerd noemen. Aan de andere kant mist het Seat-interieur de frivoliteit die we van Zuid-Europeanen gewend zijn. Dashboard en aankleding zien er zakelijk, zelfs een beetje saai uit.
Een inhoud van 1800 cc past typisch bij modellen die iets meer willen bieden dan de 'standaardnorm' van 1,6 liter in dit segment. Een beetje meer vermogen en vooral trekkracht zijn eigenschappen die ook bijdragen aan het rijcomfort. De VW-krachtbron in de Seat levert 90 pk bij 5500 toeren, en een koppel van 145 Nm bij 2700 tpm. En dat is goed voor aardige prestaties, maar temperamentvol... nee.
Toch spreken een paar eigenschappen in het voordeel van de Spanjaard. De motor - een traditionele achtklepper met monopoint injectie - draait namelijk heerlijk soepel. En in dagelijkse rij-omstandigheden zal de Toledo-rijder zich zeer wel voelen bij dit rustgevende motorgedrag.
De Toledo scoort technisch hoog. De Spanjaard verloochent zijn Duits-perfectionistische achtergrond dan ook niet. Naarmate je langer met de Seat leeft, ga je hem op grond van dat degelijke, bijna serieuze functioneren van de techniek toch meer waarderen. Hij schakelt en stuurt bijvoorbeeld zeer goed.
Je proeft de aandacht voor detail bij Seat ook aan het weggedrag. Hij is comfortabel geveerd, met voldoende progressie in vering en schokdemping. Op slechte wegen worden de oneffenheden met aardige reserves genomen. De pedaaldruk voor het remmen is gemiddeld.
Natuurlijk gaat hij als een rechtgeaarde voorwielaandrijver onderstuurd de hoek om. Met als kanttekening dat de Toledo de opgelegde koers met wat tegenzin lijkt te volgen. In beladen toestand speelt het gewicht in de koffer dan een rol van betekenis, gezien de negatieve invloed op de stabiliteit in flauwe bochten. Eigenlijk kun je dezelfde conclusie trekken als bij de motorisering: de Toledo is geen super-dynamische automobiel.

Streng en sober
De stoelen van de Toledo zien er wat streng en sober uit, maar ze zitten wel stevig. De bestuurdersstoel is standaard in hoogte verstelbaar. Als passagier ernaast wordt het moeilijker een ideale zit te vinden. Qua bedieningsgemak merk je dat de Toledo al wat jaartjes bestaat. De schakelaars naast het instrumentarium zitten niet zo praktisch. De beenruimte lijkt achterin wat krapper dan tegenwoordig in deze klasse maatgevend wordt gevonden. Dat wordt echter door de iets hogere bouw met wat meer hoofdruimte gecompenseerd. Op ‚‚n punt is de Toledo zeker indrukwekkend: zijn kofferbak is enorm groot.
De SE-uitvoering laat niet echt veel te wensen over. Standaard is bijvoorbeeld centrale portiervergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, getint glas, een in ongelijke (60/40) delen neerklapbare achterbank, in hoogte verstelbare stuurkolom en elektrisch bedienbare zijruiten voorin. Een airbag is niet standaard.

Conclusie
De conclusie van deze test heeft interessante aspecten. In de eerste plaats dat de Toledo in zijn 1.8-versie een stukje opschuift in de richting van de eredivisie-merken Opel, Volkswagen, Ford of Toyota. Als onzichtbare eigenschap biedt de Seat Toledo bijvoorbeeld het gevoel van Duits-degelijke kwaliteit. Wat gezien Volkswagens inspanningen bij haar Spaanse dochter ook verwacht mag worden.

Signalement

Merk Seat
Model Toledo 1.8i SE
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 15.653

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.321 mm / 1.662 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.471 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,8 s / 16,1 s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Toledo
Seat Seat Toledo
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Toledo specificaties
  • Seat Toledo occasions
  • Seat Toledo video's
Advies en informatie
  • Seat Toledo tests
  • Seat Toledo gebruikersreviews
  • Seat Toledo index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.9 TDi Stylance (2007)

    Seat Toledo 1.9 TDi Stylance (2007)

    • 3 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo (2013)

    Seat Toledo (2013)

    • 18 april 2017
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.4 TDI FR Connect (2016)

    Seat Toledo 1.4 TDI FR Connect (2016)

    14
    • 8 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.6 Sport (1999)

    Seat Toledo 1.6 Sport (1999)

    • 12 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.2 TSI 90pk Reference (2016)

    Seat Toledo 1.2 TSI 90pk Reference (2016)

    7
    • 8 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.4 TDI Style Connect (2015)

    Seat Toledo 1.4 TDI Style Connect (2015)

    • 19 november 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 2.3 V5 Sport (2002)

    Seat Toledo 2.3 V5 Sport (2002)

    1
    • 21 september 2015
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Seat Toledo bezorgde Volkswagen Jetta lange loopbaan

    Seat Toledo bezorgde Volkswagen Jetta lange...

    6
    • 11 juli 2021
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    20
    • 24 januari 2021
  • Nieuws
    Doek valt voor Seat Toledo

    Doek valt voor Seat Toledo

    35
    • 25 juni 2018
  • Nieuws
    Supershowroom: Seat Toledo

    Supershowroom: Seat Toledo

    53
    • 24 april 2016
  • Klokje Rond - Seat Toledo 1.9 TDI

    Klokje Rond - Seat Toledo 1.9 TDI

    107
    • 11 juni 2015
  • Afscheid duurtest - Seat Toledo

    Afscheid duurtest - Seat Toledo

    90
    • 3 april 2014
  • PREMIUM
    Oud & Nieuw: Seat Toledo

    Oud & Nieuw: Seat Toledo

    • 21 januari 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden